2013 Zuid Frankrijk

Verslag Campertrip Frankrijk 2013.

Vrijdag 28 juni 2013.

De schade aan de camper was eindelijk hersteld (vanaf half februari !!) dus direct ermee weg. Om ca. 10:30 uur vertrokken richting het zuiden van Frankrijk.

Via Luxemburg zijn we in de loop van de middag uitgekomen in Arc et Senans, een camperplaats waar we al een paar maal hebben overnacht. N47.03354 E5.78099.

Zaterdag 29 juni 2013.

De bestemming van  vandaag is de Col du Lautaret. Deze maal zijn we door de Jura richting Geneve gereden en vandaar via St. Jean de Maurienne naar de Col du Galibier (ca. 2.550 m). Er lag nog behoorlijk wat sneeuw op de Galibier. Vanaf de Galibier kom je uit op de Col du Lautaret (2.055 m). Ook hier zijn we al eens eerder geweest. Een bijzonder mooie plaats op N45.03240 E6.40765. Doordat het bijna de hele dag heeft geregend waren we pas om 17:30 uur op de Col. Er zijn daar twee restaurants, de eerste was al gesloten en de tweede wilde niets meer serveren. Ach, morgen gaan we vroeger.

Zondag 30 juni 2013.

We zijn vandaag op de Lautaret gebleven. In tegenstelling tot gisteren was het stralend weer met een strak blauwe lucht. Al vroeg stond de kudde schapen rondom de camper en de herdershond kwam even langs om aangehaald te worden.

Schapen bij de camper

We hebben lekker in de zon zitten lezen en zijn bijtijds, ca. 15:45 uur, naar het restaurant gegaan. Alleen waren we alweer te laat!!!. Je vraagt je af waarom ze het restaurants noemen. Er waren klanten genoeg, veel wielrenners en motorrijders.

Maandag 1 juli 2013.

Als eerste zijn we naar het sanistation in Bourg d’Oisans gereden en vandaar via heel smalle wegen naar de N75 richting Sisteron. In Sisteron zijn twee camperplaatsen. De eerste was te klein voor onze camper en de tweede was  vol. Dus maar een paar kilometer doorgereden naar Peipin. Hier is een mooie camperplaats met sani en mooi uitzicht op de Alpen. N44.13762 E5.96150. Er stond hier nog een camper uit Nederland. Nog even gezellig staan kletsen. Het was veel te warm om door te rijden naar Plage de Piemanson.

Dinsdag 2 juli 2013.

Eerst even ontbeten en koffie gedronken in het zonnetje en daarna weer via de N75 via Aix en Provence en Marseille naar Plage de Piemanson. N43.344842 E4.78066. Tegen de verwachting was het niet druk op het strand, dus plaats genoeg. We zijn dan ook direct de zee in gegaan.

Woensdag 3 juli 2013.

Het heeft vanmorgen vroeg geregend, maar in de loop van de ochtend was het weer droog en daarna brak de zon door. De temperatuur was goed: ca. 25 graden.

Plage de Piemanson

We hebben een wandeling gemaakt langs de zee en het strand staat over een lengte van 2 à 3 km. vol met (heel oude) caravans en bouwwerken van dekzeilen en pallets. Het ziet er niet uit. Van 1 mei tot 1 oktober is het toegestaan om op het strand te overnachten. Hele families reserveren op deze wijze een plaatsje voor het seizoen. Ook staan er hier en daar wat tentjes. Verder is er hier nog een strandpaviljoen, of wat er voor door moet gaan, waar je iets kunt eten of drinken en waar je baguettes voor de volgende dag kunt bestellen.

Donderdag 4 juli 2013.

Het heeft de hele dag hard gewaaid, maar wel 30 graden en volle zon. De wind is nu vanaf het land. Verder prima weer alleen lijkt het wel of het zeewater kouder is geworden.

Langzamerhand wordt het wel drukker. Er komen tentjes en campers bij. Ons rijtje is vol en ze gaan nu tussen ons en de zee staan. Sommigen rijden zich dan wel tot aan de bumpers vast in het zand. En maar gas geven. Wij staan gelukkig op harde bodem.

Vrijdag 5 juli 2013. t/m zondag 7 juli 2013.

Het strand komt steeds voller te staan met campers, busjes , auto’s en tenten. Overal kampvuren en er wordt zelfs vuurwerk afgestoken. Al met al een gezellige drukte. Het blijft lekker warm met veel zon.

Zondag vertrekt iedereen weer en er blijft nog een aantal campers staan. Opvallend is dat iedereen zijn afval meeneemt. Bij het oprijden van de weg staan een paar afvalcontainers waar iedereen zijn vuilniszakken naast zet, niet erin gooit.

Zondagavond hebben we nog gezellig zitten borrelen met de buren uit Stavoren totdat de muggen ervoor zorgden dat we naar binnen moesten.

Maandag 8 juli 2013.

We zijn even na 08:00 uur vertrokken en zijn eerst naar Salin de Giraud gereden waar een sanistation is. Vandaar via Arles, Nimes en Montpellier de A75 op naar onze volgende bestemming: La Carnougue. We staan hier op de camperplaats N44.43287 E3.21158. Het plaatsje wordt aangeduid als het Venetië van Frankrijk. Degene die dit heeft verzonnen moet wel erg veel fantasie hebben gehad. Op zich wel een aardig plaatsje met een aantal riviertjes langs en onder de smalle straatjes in het middeleeuws deel van het centrum.

Dinsdag 9 juli 2013.

Het was vandaag markt in La Carnougue. Je moet eigenlijk om 08:00 uur van de camperplaats af zijn anders staat het vol met auto’s. In de loop van de middag is de markt afgelopen en komt er weer plaats op de camperplaats.

Woensdag 10 juli 2013.

In de loop van de ochtend zijn we via smalle wegen over de cols ( ca. 1.400 m) naar Montgrousset gereden. We staan boven op de Col en je kunt er naar de waterval lopen. N44.64759 E3.06519.

Er viel een flinke onweersbui waardoor we een uurtje gewacht hebben alvorens naar de waterval te lopen. Deze viel tegen, waarschijnlijk omdat het erg droog en warm geweest is waardoor er niet veel water door de waterval stroomt. Na een kwartiertje waren we weer terug en hebben we nog een wandeling naar het meer van ca. 1:30 uur gemaakt. Daarna nog iets gedronken naast de camper en van het uitzicht genoten. Rondom ons kon je het onweer zien ontstaan. Mooi gezicht die bliksemflitsen. Wel op een behoorlijke afstand. Inmiddels staan we hier met vier campers.

Donderdag 11 juli 2013.

Vanuit Montgrousset zijn we verder noordwaarts gereden. Onderweg hebben we nog even gekeken bij het renoveren van een stuwdam van de elektriciteitscentrale van de EDF bij Sarrans. Een mooi uitzicht.

Uiteindelijk zijn we uitgekomen op de camperplaats van Therondels. Een prachtige camperplaats met gratis gebruik van het sanistation. N44.89845 E2.75966. Er stond nog een camper. Het dorpje stelt niet zoveel (niets) voor maar je kunt er wel leuke wandelingen maken.

Vrijdag 12 juli 2013.

Via het sanisation zijn we naar St. Flour gereden en vandaar over de A75 naar het noorden. De bestemming was St. Poucain sur Sioul, een mooie camperplaats  waar we al eerder zijn geweest.

Het was druk in het plaatsje en de camperplaats was al vol. We waren toch redelijk vroeg. Wat blijkt, de Tour de France start hier morgenochtend.

Toen we naar de volgende camperplaats in de buurt wilden rijden kwamen we langs een parkeerterrein verderop in het dorp waar ook een paar campers stonden. We zijn hier maar bij gaan staan. N46.30733 E3.30041.

In de loop van de avond stond het helemaal vol. We staan dus langs de route waar de renners van start gaan. De vrachtwagens die voorbij rijden claxonneren en het hele dorp is in feeststemming.

Zaterdag 13 juli 2013.

Al vroeg stond het parkeerterrein achter ons vol met auto’s. Van een buurman hoorden we dat het in het centrum ook ontzettend druk was. We zijn dus maar niet naar de start en presentatie van de ploegen gaan kijken. We zijn op de stoel lekker langs het parcours gaan zitten. Het was gezellig druk en om 10:15 uur begon de karavaan langs te rijden

en om ongeveer 12:30 uur kwamen de renners langs.

Ze waren binnen twee minuten voorbij, want het was nog één peloton zo vlak na de start. In de loop van de middag zijn we op het terrein van de voormalige Coöperatie achter ons gaan staan. N46.306343 E3.29968. Het is hier een stuk rustiger dan op de parkeerplaats langs de weg.

Op de camping was een markt met een aantal kraampjes. Je kon er wat eten en de lokale wijnen proeven. Ook speelde de harmonie.

Zondag 14 juli 2013.

Vandaag op weg naar waarschijnlijk de laatste overnachtingsplaats van deze reis: Fontainebleau. We zijn benieuwd naar de feestelijkheden hier op Quatorze Juillet. Dat viel wel tegen. Vanochtend was er een militaire parade bij het kasteel en dat was alles voor vandaag. Wij arriveerden aan het begin van de middag, dus de parade hebben we gemist. Daarom hebben we het kasteel maar bezocht en zijn door het centrum gelopen.

Terrasje gepakt en lekker Indiaas gegeten. We staan weer bij Insead op N48.40354 E2.68702.

Maandag 15 juli 2013.

Om 10:30 uur vertrokken richting huis. We willen nog even controleren of er op de terugweg sanistations zijn waar we kunnen lozen wanneer we vanuit het zuiden komen zodat we dat thuis niet hoeven te doen. Er zijn er twee nl  in Boom en in Willebroek.

Via de N2 rijden we zonder tol richting Brussel. Wat een slechte weg is dat en vooral het laatste deel, voor Maubeuge, schiet niet echt op. Volgende keer maar weer via de tol naar Parijs.

Boom is wel de mooiste camperplaats van de twee, maar i.v.m. festiviteiten is het sanistation gesloten. We hebben maar besloten om vanavond hier te blijven staan, dan zijn we morgen toch in de loop van de ochtend thuis. N51.08836 E4.37706.

Dinsdag 16 juli 2013.

Vanmorgen begon men al vroeg met het plaatsen van port-a-cabins op de parkeerplaats waardoor wij al vroeg op weg gingen naar huis. Aankomst om ca. 10:30 uur.

(Visited 7 times, 1 visits today)
Dit bericht is geplaatst in cat RV Berichten, Jaar 2013. Bookmark de permalink.