2012 Spanje

Verslag Campertrip Spanje 2012.

Zondag 21 oktober 2012.

Rond 08:00 uur zijn we vertrokken via Antwerpen, Brussel en Mons naar Parijs en vandaar verder naar het zuiden. De bedoeling was om niet over de tolwegen te gaan, maar omdat we bij Mons de verkeerde route namen kwamen we toch op de tol terecht. Het ging vlot langs Parijs en via de N20 richting Orleans. Halverwege hebben we eens gekeken waar we konden overnachten. In dit gebied zijn niet veel camperplaatsen, volgens onze informatie. Vandaar dat we besloten hebben om naar de camperplaats in Vendome te gaan.  N47.79453 E1.05935. Achteraf bleek dit een stuk verder weg dan gedacht. De camperplaats op zich is ok en dicht bij het oude centrum van Vendome.

Maandag 22 oktober 2012.

Vanuit Vendome was het toch nog een stuk binnendoor rijden naar de autoroute. Omdat we nog een stuk binnendoor moesten hebben we toch de tolweg weer genomen naar Tours en vandaar naar het zuiden naar Poitiers. Verder zonder tol naar Angoulême en Bordeaux. Ten zuiden van Bordeaux wordt er veel aan de weg gewerkt en wordt er, zo te zien, een tolweg van gemaakt.  We hebben overnacht op de camperplaats in St. Paul Les Dax, waar we al meer geweest zijn. N43.72945 W1.07101.

Dinsdag 23 oktober 2012.

Vanochtend weer vertrokken richting Spanje. Langs de autoweg is er bij een tankstation de mogelijkheid om te lozen. Goed geregeld daar. Via Pamplona en Zaragoza naar El Saler, net ten zuiden van Valencia. Hier zijn we meer geweest en kun je aan het strand staan. Bij aankomst stonden er al twee Franse campers. N39.38718 W0.32704.

Woensdag 24 oktober 2012.

Het is hier prachtig weer, geen wind. Vandaag lekker op het strand geweest en in de zee gezwommen. De temperatuur van het water is nog goed. Er liggen wat schepen voor  de rede te wachten totdat ze de haven van Valencia in mogen. Even verderop lijkt het of er een schip op het strand ligt.

Donderdag 25 oktober 2012.

Vandaag zijn we op de fiets naar Valencia gegaan,. Een goed halfuurtje fietsen. Er was een tennistoernooi bij de City of Arts And Sciences, het Valencia open. Veel standjes met allerlei sport artikelen. Ook was er een demonstratie van de Range Rover. Spectaculair wat deze auto kan. Maar ja, wanneer gebruik je het. Daarna nog even naar de oude binnenstad geweest en iets op een terras gegeten. De thermometers gaven aan dat het 28 graden in de zon en 24 graden in de schaduw was. Goed dat we niet thuis zijn gebleven.

Vrijdag 26 oktober 2012.

Van een Duitse camperaar hoorden we dat er tijdens de storm van een paar weken geleden een schip was losgeslagen en op het strand was gelopen. Dat was het schip dat we vanaf hier kunnen zien. We zijn er vandaag naar toe gelopen. Het is een flinke boot en de lading wordt op kleine bootjes, met geringe diepgang, gelost. Ook ligt er een baggerschip naast die de bodem onder het schip aan het wegzuigen is. Jammer dat het in de loop van de middag begon te regenen. In de avond viel er een flinke bui. De temperatuur blijft overigens prima.

Zaterdag 27 oktober 2012..

Omdat er nogal wat volk hier komt parkeren dat naar het schip dat gestrand is lijkt te gaan zijn we er op de fiets even heen gereden om wat foto’s te maken. Hier ook nog een tijdje lekker in het zonnetje gelegen. Op het sportveld hier naast de camper werd een rugbywedstrijd gespeeld. Leuk om even naar te kijken, ofschoon we de spelregels niet kennen.

Zondag 28 oktober 2012.

Het was druk vandaag met veel mensen die hier komen om op het strand of in de duinen te lopen. Het is hier natuurlijk niet voor niets het Parc Nacional de l’Albufera. De bedoeling was dat we naar Valencia zouden gaan. De parkeerwachter hier vertelde ons dat we moesten oppassen voor een kerel op een bromfiets. Die zou van plan zijn om, met een paar kornuiten in een BMW, in te breken.  Hij gaf ons zijn kenteken en beloofde ons om op de camper te passen. Onze Engelse buren zouden ook opletten, wat zij zouden toch bij de camper blijven. Geen lekker idee om dan weg te gaan. We waren dan ook weer snel terug en hebben de middag lekker in de zon bij de camper zitten lezen.

Maandag 29 oktober 2012.

Op een camperplaats hier in het dorp kunnen we gebruik maken van het sanistation. Is wel nodig. Daarom eerst daar maar langs voordat we verder trekken. Via binnenwegen langs de kust zijn we uitgekomen in Oliva. Hier hebben we een camperplaats aan het strand gevonden. N38.91296 W0.07385. Is wel erg verlaten. Het weer is prima, warm. Lekker aan het strand gelegen. Als de zon ondergaat wordt het wel fris. We zagen de maan opkomen vanuit de zee.

Dinsdag 30 oktober 2012.

Het was vandaag geen weer om op het strand te liggen zodat we maar verder gegaan zijn. Via Denia met zijn haven voor de veerdiensten naar de Balearen zijn we de berg over gegaan en in Javea uitgekomen. Hier is bij Playa del Arenal een flinke camperplaats, vlakbij de boulevard. N38.76972 E0.19110. Ziet er erg gezellig uit met veel terrassen en restaurants.

Woensdag 31 oktober 2012.

Mooi weer hier. Heerlijk op het strand gelegen en in de zee gezwommen. Ook een rondje over de boulevard gedaan.

Donderdag 1 november 2012.

Het was vandaag een feestdag in Spanje. Dit was wel te merken op de boulevard en op het strand. Het was gezellig druk. Vandaag nog op de fiets naar het centrum geweest via de weg langs de kust. Er waren enorme golven op zee en er waren ook een 10 tal surfers. Leuk om te zien. Wanneer het de surfers lukte om op de golf terug te surfen kregen ze applaus van de toeschouwers.

Vrijdag 2 november 2012.

Ook vandaag was het weer warm.  Eerst nog even op de fiets weg geweest en vanmiddag weer op het strand. Ook nog even wezen snorkelen bij de rotsen. Was aardig wat vis te zien en de rotsen zijn onder water mooi begroeid.

Zaterdag 3 november 2012.

Vandaag wat bewolkt weer, temperatuur was prima. Heerlijk gegeten bij een India’s restaurant om de hoek. Verder wat over de boulevard gelopen.

Zondag  4 november 2012.

Het wordt tijd om een sanistation op te zoeken. Navraag bij de lokale camping leerde dat zij niet goed vinden dat campers (tegen betaling) van hun voorzieningen gebruik maken.

Omdat het geen strandweer is zijn we wat meer het binnenland ingetrokken. We staan nu aan de rand van een natuurpark in Carcaixent. Hier is een mooie camperplek dat bestaat uit terrassen die tegen de berg op liggen. N39.07028 W0.40889. Als het donker is heb je een mooi uitzicht over de lichtjes van de  omliggende dorpen.

Maandag 5 november 2012.

Het was vandaag lekker weer  dus zijn we de rode wandeling gaan doen. Deze gaat over een heel smal paadje zigzaggend naar de top van de berg en vandaag weer zigzaggend over een andere berg naar beneden. Was wel een pittige tocht. Goed dat we de wandelstokken meegenomen hadden.

In de middag hebben we nog een stuk gelopen tussen de sinaasappelplantages. Zover je kunt kijken: allemaal sinaasappelbomen. Ze zijn al bijna rijp, dus het is een kwestie van af en toe een sinaasappel plukken. We spraken een Engels stel dat vandaag is aangekomen en zij vertelden ons dat dit het sinaasappelgebied van Spanje is maar dat zij er nog niet één sinaasappel gezien hebben !?!.

Dinsdag 6 november 2012.

Het wordt weer tijd om verder te trekken. Vanmorgen heeft het geregend. Onze volgende bestemming wordt Peniscola, hier zijn we vorig jaar ook geweest. Een leuke plaats aan zee. We staan weer op de parkeerplaats achter de camping. N40.36984 E0.40131.

In de loop van de middag hebben we buren gekregen. Rond half vier komen de vissersschepen terug in de haven en heerst er een grote bedrijvigheid. De vis wordt gesorteerd en in kratten naar de visafslag gebracht, waar de vis wordt verhandeld. Aan het einde van de middag was de lucht weer stralend blauw en brak de zon door.

Woensdag 7 november 2012.

Het was vandaag kil en zwaar bewolkt, dus zijn we maar op de fiets gestapt en hebben we wat boodschappen gedaan in Benicarlo. Later in de middag zijn we naar de haven gereden en hebben daar een visje gegeten en naar de binnenlopende vissersschepen gekeken.

Donderdag 8 november 2012.

Omdat we nodig water en stroom nodig hadden zijn we naar camping/camperplaats La Volta gegaan.  N40.39794 E0.40311. Deze ligt wat verder van de zee af. Er stonden daar veel campers. Omdat het weer ineens opgeklaard was hebben we de hele middag lekker in het zonnetje gezeten.

Vrijdag 9 november 2012.

Vandaag hebben we een lange rit voor de boeg naar Fabreges, net over de grens in Frankrijk. Het was een mooie route omhoog door de Pyreneeën met als hoogste punt 1.780 meter volgens de GPS. Ging wel flink omhoog. In Fabreges was de camperplaats niet te vinden, waarschijnlijk door het feit dat de locatie aldaar helemaal verbouwd wordt. Dus maar naar de volgende camperplaats in het plaatsje Laruns. Mooie camperplaats vlakbij het centrum met alle voorzieningen. N42.98937 W0.42492. Je moet wel 5 euro betalen via een parkeerzuil, maar deze werkte niet. Ook het sanistation werkte niet geheel vlekkeloos. Het water bleef maar doorlopen zodat op een eenvoudige wijze de tank weer gevuld kon worden.

Zaterdag 10 november 2012.

We zijn naar de VVV gegaan om te kijken of er leuke wandelroutes in en om het dorp zijn. Die waren er dus. We hebben er een uitgekozen die naar de waterval gaat. De route gaat grotendeels steil omhoog over een vrij onbegaanbaar pad, dat veelvuldig door koeien wordt gebruikt. De sporen hebben ze achtergelaten. Omdat het vannacht geregend heeft was het erg drassig. Na deze flinke klim begon het, net voordat we bij de waterval waren, weer te regenen. Uiteindelijk toch maar de regenjas aangetrokken en weer terug naar beneden gegaan. Later in de middag zijn we nog even door het dorpje gelopen. We waren net op tijd om de schaapsherder met zijn kudde terug te zien komen. De hele kudde loopt dan door het dorp en over het dorpsplein. Hier staat in het midden, een soort rotonde, een fontein. De schapen weten dat natuurlijk en klimmen de treden op om uit de fontein te drinken.

Zondag 11 november 2012.

Vanuit Laruns zijn we naar Lourdes gegaan. Deze stad stond al een paar jaar op het programma, maar het is er nooit van gekomen om daar heen te gaan. We vonden een mooi parkeerplaats bij Les Halles. Via het Tourist Office, dat gesloten is op zondag (?), zijn we naar de grotten gegaan. Gelukkig is het nu geen toeristenseizoen, dus de dranghekken konden wij links laten liggen. Om de grot heen is een aantal kerken, kapellen o.i.d. gebouwd en op het plein ervoor worden in de zomer missen gehouden voor ongeveer 15.000 pelgrims. Je kunt hier flesjes en jerrycans kopen om het heilige water in mee naar huis te nemen. Special hiervoor hebben ze een lange muur gemaakt met allemaal kranen waar je het water uit kunt tappen. Vanaf de grotten zijn we naar het Fort en het museum gegaan, dat was ook gesloten.

Lourdes (Lorda in Occitaans) is een stad in het departement Hautes-Pyrénées in Frankrijk. Het is de grootste katholiekebedevaartplaats in Frankrijk. Het is gesitueerd in het zuiden van het land in de uitlopers van de bergen van de Pyreneeën en heeft ongeveer 17.000 inwoners.

Geschiedenis

In 1858 verklaarde Bernadette Soubirous, toen een 14-jarig meisje, tussen 11 februari en 16 juli verschillende verschijningen te hebben gezien, die door de belangrijkste hoogwaardigheidsbekleders van die tijd werd beschouwd als die van de Heilige Maagd Maria in de verre grot van Massabielle.

In 1864 werd er een standbeeld opgericht ter ere van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes bij de plaats van de verschijningen. Er werd een kapel gebouwd die al spoedig te klein werd en ging dienen als crypte voor de eerste basiliek, de Basiliek van de Onbevlekte Ontvangenis. In de loop der jaren kwamen hier nog twee basilieken bij en verschillende andere gebouwen, die thans alle deel uitmaken van het Heiligdom van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes.

Bernadette Soubirous ging in 1866 het klooster van Nevers in en werd heilig verklaard in 1933.

Genezingen

De Rooms-katholieke Kerk heeft verschillende wonderbaarlijke genezingen erkend. Hiervoor werd in 1905 het Bureau van de medische vaststellingen en in 1947 het Internationaal Medisch Comité van Lourdes opgericht. Op 11 november 2005 werd door het Vaticaan de 67e officiële wonderbaarlijke genezing erkend.[1] Vooral de lichtprocessies en de sacramentsprocessies zijn indrukwekkend.

Bedevaarten

Het hele jaar door, maar vooral vanaf maart tot oktober, komen pelgrims uit heel Europa, maar ook uit andere delen van de wereld, naar het heiligdom van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes om er te bidden en zich te laven aan het bronwater van de grot waaraan heilzame kwaliteiten toegedicht worden.

Nadat we dit allemaal bekeken hadden zijn we terug naar de camper gegaan  en dan naar de funicular die je naar het uitzichtpunt boven op de Pic du Jer brengt. Helaas waren we net telaat, want hij ging dicht. Al met al toch een aardige indruk gekregen van Lourdes. Vanuit Lourdes zijn we naar Pau gegaan om te overnachten. Op de parking waar de campers kunnen overnachten was kermis. N43.29876 W0.37589. Leuk om er even overheen te lopen.

Maandag  12 november 2012.

Het was de bedoeling om vandaag Pau te gaan verkennen. Echter, doordat de kermis de helft van de parkeergelegenheid in beslag nam was het een chaos op het parkeerterrein. Iedereen wilde, kostte wat het kost, zijn auto ergens tussen wringen. Gezien de Franse parkeermentaliteit hebben we maar besloten om hier weg te gaan. We zijn uitgekomen in Gimont, dat ligt tussen Auch en Toulouse aan de N124. Aan het begin van het dorp ligt de camperplaats, aan een visvijver en aan de drukke N124. N43.62999 E0.86935. Het is een beetje verouderd, maar je kunt er wel water innemen en lozen. Het dorp zelf is niet veel bijzonders.

Dinsdag 13 november 2012.

Het is flink koud geweest vannacht. Vanmorgen om 09:00 uur was het drie graden buiten. De isolatiemat die we hebben helpt goed tegen de kou. We zijn weer verder gereden richting Rodez. Er wordt onderweg flink aan de weg gewerkt en de N88 is al voor een groot deel 4-baans. Aan het begin van de middag waren we op de camperplaats in Rodez. Het is een prachtig gelegen camperplaats voor 6 campers, met sanistation. N44.35733 E2.59385.  Van hieruit loop je in een uurtje naar het oude centrum van Rodez. Rodez is een oude stad met een leuk centrum met allemaal smalle straatjes. Opvallend is de oude kathedraal uit de 12e eeuw.

Woensdag 14 november 2012.

Vanaf Rodez richting de A75 noordwaarts. Eerst nog even getankt voor we de A75 oprijden.  Wij vinden dit nog steeds een mooie weg en het schiet lekker op. Onderweg nog even gestopt bij het Viaduc de Garabit.

Het Viaduc de Garabit is een spoorboogbrug ontworpen door de Franse ingenieur Gustave Eiffel en gelegen bij Ruynes-en-Margeride (departement Cantal) in het Franse Centraal Massief. De brug overspant de rivier de Truyère. De brug werd gebouwd door Gustave Eiffel & Cie en afgewerkt in 1884, maar het duurde tot 1888 vooraleer de spoorweglijn in dienst genomen werd. Ze was daarna een tijdlang de hoogste brug ter wereld. Momenteel rijdt er per dag slechts één passagierstrein over: de Corail-spoorlijn vanClermont-Ferrand naar Béziers.

De eigenlijke overspanning werd ontworpen door Maurice Koechlin, een medewerker van Eiffel. Door de aanwezigheid van de Mistral was het al op voorhand uitgesloten dikke (betonnen) profielen te gebruiken. Daarom werd voor gietijzer gekozen, net zoals later bij de bouw van de Eiffeltoren.

De boog is opgebouwd als tweescharnierboog, met aan de ene zijde twee, en aan de andere kant vier zij-overspanningen[1]. De centrumlijn van de boog volgt een bijna perfecte parabool, zodat de boog quasi enkel op druk belast wordt.

Technische gegevens

• totale lengte van het viaduct: 564,69 m
  • hoogte van de boog: 165 m
  • hoogte boven de rivier: 122 m
  • volume aan stenen: 20 409 m³
  • hoeveelheden van de metalen constructie:
  • aantal klinknagels: 678 768 stuks
  • bouwtijd: vijf jaar (van januari 1880tot september 1885)

We zijn naar beneden gereden en staan met een prachtig uitzicht onderaan het viaduct. Er kwam zelfs nog een trein(tje) over.  Omdat het zonnetje lekker scheen hebben we hier maar wat gegeten en hebben we nog een uurtje in de zon gelegen voordat we verder gingen. Onze bestemming voor vandaag was de camperplaats in Saint Pourcain, waar we al eerder geweest zijn. N46.31305 E3.29666.

Donderdag 15 november 2012.

Vandaag weer op weg naar huis. Kijken of we nog een tussenstop maken of dat we direct doorrijden. Omdat onze route vlak langs Fontainebleau liep zijn we nog even het centrum ingereden om te kijken of we daar een overnachtingsplaats kunnen vinden voor volgende maand, als we daar zijn moeten. De parkeerplaatsen zijn vrij klein, dus dat is geen optie. Maar bij de campus is een flinke parkeergelegenheid, deels in het bos, dus daar kunnen we dan wel een plaatsje vinden.

Verder door naar Parijs. De drukte op de weg viel reuze mee en we schoten lekker op. Vanaf Parijs hebben we de tol genomen en zijn in Roye even van de weg af gegaan om van het sanistation gebruik te maken dat bij de camperplaats is. De camperplaats zelf is een parkeerterrein voor een school. De school ging net uit toen wij daar aankwamen dus het was een chaos van (verkeerd) geparkeerde auto’s. Uiteindelijk toch gelukt om de tank en het toilet te legen. Daarna weer terug naar de A1 en we waren aan het begin van de avond weer thuis.

(Visited 10 times, 1 visits today)
Dit bericht is geplaatst in cat RV Berichten, Jaar 2012. Bookmark de permalink.