2008 Nepal

Reisverslag Nepal 2008.

Dag 12 – Woensdag 15 oktober 2008. Naar Kathmandu

Vanmorgen met een taxi naar Indira Ghandi International voor de vlucht naar Kathmandu. We zijn erg benieuwd hoe dat er uitziet.

Na aankomst naar het kantoor van het reisbureau gebracht voor een briefing van dit deel van de reis. Ziet er allemaal prima uit. Het is hier overigens een stuk koeler, ca. 25 graden. Daarna naar het hotel. Nog iets in de rooftop bar gedronken met een mooi uitzicht over Kathmandu bij het ondergaan van de zon. Vanaf hier kun je goed zien wanneer het licht in de stad uitvalt, hetgeen diverse malen gebeurt.

Na het eten nog even de reislog bijgewerkt. Toe we bijna klaar waren was er weer een stroomstoring, dus alles kwijt. de volgende verslagen doen we per dag.

Dag 13 – Donderdag 16 oktober 2008. Kathmandu

Vandaag de gehele dag tot onze beschikking om Kathmandu te bekijken. Eerst vanuit het hotel naar de wijk Thamel gelopen.

Thamel

Dit is een wijk met smalle straatjes en veel kleine winkeltjes en veel mensen. Alles rijdt en loopt door elkaar heen. Hier hebben we ook nog een geocache gelogd. Met de GPS stonden we er recht voor. Door de straatjes gelopen en op een rooftop café gezeten. Hier kun je alles mooi overzien. Daarna naar het Durbar Square gelopen. Dit is het plein waar vroeger de koning werd gekroond en staat het oude paleis. Ook staan hier veel tempels. Mooi om dit alles weer vanaf een rooftop te bekijken. Vandaar via allerlei kleine straatjes teruggelopen naar het hotel.

Dag 14 – Vrijdag 17 oktober 2008. Naar Chitwan Nation Park.

Het is vanaf Kathmandu een uur of vijf rijden door de bergen naar het Chitwan NP, een afstand van ongeveer 200 km. De wegen zijn slecht en smal. Er staan veel vrachtauto’s met pech midden op de weg waardoor het hele verkeer vastloopt.

Het hotel waar wij zaten was werkelijk prachtig. Uitzicht op het Anapurna massief met bergen hoger dan 7.500 meter. Mooi gezicht die toppen met sneeuw in de zon.

De eetzaal van Sunauti Chitwan

Bij aankomst met de manager ons programma voor morgen doorgenomen.

Dag 15 – Zaterdag 18 oktober 2008. Chitwan

Vanmorgen om 6.30 verzameld in het restaurant (open lucht) om met de Jeep naar de rivier te gaan om in een kano, gemaakt uit 1 boom, de rivier af te zakken om krokodillen te spotten.

Er zitten hier veel verschillende soorten vogels en onze gids kende ze allemaal bij naam. We zagen een aantal olifanten de rivier oversteken en een stukje verder stond een neushoorn langs de kant van de rivier te grazen.

Er komt juist een neushoorn uit de rivier

Ook hebben we twee verschillende soorten krokodillen gezien die zich in de zon op lagen te warmen.

Hij eet geen mensen (zeggen ze)

We zijn uitgestapt voor het ontbijt. De gids had een rugzak vol lekkere dingen bij zich. Daarna zijn we te voet door de jungle naar het Elephant Breading Centre gelopen. Hier staat een aantal moeders met kleine olifantjes. Vandaar terug naar het hotel met de jeep.

In de jungle loopt dan een gids voor en een gids achter ons , gewapend met een stok. Als er dan een wild dier wil aanvallen wordt hij met de stokken weggejaagd. Onze gids had al eens een gevecht met een beer gehad. Hij heeft het er gelukkig goed vanaf gebracht. Eigenlijk wel prettig dat we alleen afdrukken van tijgers gevonden hebben en niet de tijger zelf. .

Rond de middag kwam er een olifant bij het hotel langs om zich te gaan wassen in de rivier die langs het hotel loopt. Wij mochten meerijden. Het valt nog niet mee om erop te blijven zitten. In de rivier gaat hij dan liggen en wij er natuurlijk vanaf.

In de middag terug naar de jungle gereden voor een tocht met een olifant. Hij gaat echt door alle struiken heen en stopt regelmatig om wat gras te eten. Dit gras is dan wel zo hoog dat het boven de olifant met ons erop uitkomt. We zagen een hert die ons aan stond te kijken en later hoorden we geritsel. Toen we er naar toe gingen stond daar een neushoorn voor ons te poseren.

Neushoorn vanaf de rug van een olifant

Je kunt er heel dichtbij komen omdat de olifant en de neushoorn geen vijanden zijn. Later op de terugweg nog een groep herten van dichtbij gezien.

Dag 16 – Zondag 19 oktober 2008. Terug naar Kathmandu

Rond de middag weer teruggegaan naar Kathmandu. Er was een aantal opstoppingen omdat vrachtwagens met pech stonden waardoor de weg versperd was. Hierdoor was het al donker in toen wij in Kathmandu aankwamen. Het is dan levensgevaarlijk op de niet verlichte weg. In het donker zie je fietsers, uiteraard zonder licht en koeien op de weg lopen.

Dag 17 – Maandag 20 oktober 2008.

Omdat er in de regio stakingen waren van taxichauffeurs en het openbaar vervoer hebben we de geplande route in omgekeerde volgorde gelopen. We kregen het dan ook direct voor onze kiezen.

We zijn vanuit Kathmandu naar Bhaktapur gegaan waar we de rest van de dag rustig konden rondkijken. Dit is een oude stad met een Durbar Square, waar ook ons hotel aan lag. Dit was erg leuk.

Durbar Square in Bhaktapur

Dag 18 – Dinsdag 21 oktober 2008.

De volgende morgen zijn we met het openbaar vervoer een stuk de berg op gereden. Dit is echt een belevenis. We hadden nog net een zitplaats maar als snel was de bus vol. En dat is dan ook echt vol. Is op zich geen probleem, want dan kun je ook gewoon op het dak gaan zitten. Na een halfuurtje zijn we uitgestapt en begonnen met de trekking.

Dit hield in dat wij een totale stijging van 841 m. hebben gehad en een afstand van 20 km. We hebben er in totaal een uurtje of vijf over gedaan. De omgeving was wel erg mooi, mooie uitzichten e.d., maar was wel erg zwaar. We hebben het natuurlijk wel gehaald.

Uiteindelijk hebben we overnacht in Nagarkot. Dit ligt op de top van een berg op ongeveer 1950 meter hoog. Bij zonsopgang kun je de Himalaya zien. Dit zijn nog eens bergen. Ze steken gewoon boven de bewolking uit.

De toppen van de Mount Everest

Dag 19 – Woensdag 22 oktober 2008.

Vanuit Nagarkot de berg weer af naar Dhulikhel. Het lopen ging lekker naar beneden totdat we van passanten een seintje kregen dat de weg was afgesloten. Hierdoor moesten we weer 3 km. terug omhoog. Dit breekt je behoorlijk op. Daarna ging het stijl, erg stijl, naar beneden. Hierop was ons schoeisel niet echt berekend zodat we ’s avonds onder de blaren zaten. In totaal een afstand van 25 km. gelopen (geklommen/gedaald) in een uur of 6.

Dag 20 – Donderdag 23 oktober 2008.

Omdat de staking nog niet beëindigd was hebben we vandaag het laatste stuk van ongeveer twee uur van Dhulikhel naar Pautani via een binnendoor pad afgelegd. Hier werden we opgehaald om terug te keren naar Kathmandu.

De trekking was eigenlijk voor ons een beetje te hoog gegrepen. Niet in het minst omdat we niet het juiste schoeisel hadden. Ook zou het geholpen hebben als we een gids hadden gehad die behoorlijk Engels sprak.

We zijn eerst nog even onze tickets voor morgen op gaan halen. Het blijkt dat ze hier als het vliegtuig vol zit toch gewoon tickets blijven afgeven. Je krijgt dan ook drie adviezen: reconfirm, reconfirm en reconfirm. Dit is echter geen garantie dat je dan ook mee kunt. We gaan dus maar een uur vroeger naar het vliegveld. We zien wel. Morgen dus naar Delhi en zaterdag vroeg naar Hans en Gerda in Bangalore.

Dag 21 – Vrijdag 24 oktober 2008.

Vrijdag van Kathmandu naar Delhi gevlogen. Dat had nog wel wat voeten in de aarde. Het inchecken duurt ongeveer een kwartier per persoon en als je Indiaas geld in grotere coupures bij je hebt mag je dat gewoon inleveren bij de douane. Vanaf de incheck tot aan de vliegtuigtrap wordt driemaal je handbagage gecontroleerd. Wij hadden dus Indiaas geld bij ons en moesten dit inleveren. Dit deden wij natuurlijk niet zomaar en na een lange discussie met een douanebeambte kregen we eindelijk zijn baas te spreken. Die legde ons uit dat er een jaar gevangenisstraf staat op het in het bezit hebben van briefjes van 1.000 en 500 Indiase Rs en dat we die in moesten leveren. We hebben ze natuurlijk niet allemaal laten zien. We hebben wel om een ontvangstbevestiging gevraagd maar die kregen we niet. Wel mochten we toen een paar briefjes houden voor de taxi o.i.d.  Maar ja, wat moet je als je vliegtuig op het punt staat om te vertrekken.

(Visited 7 times, 1 visits today)
Dit bericht is geplaatst in cat RV Berichten, Jaar 2008. Bookmark de permalink.