2018 India Deel 1

Reisverslag India 2008 Deel 1.

Dag 1 – Zaterdag 4 oktober 2008.

Vroeg op om Tim op te halen en dan direct door naar Schiphol. In Rotterdam nog even een alcoholcontrole gehad (07:30 uur).

Op Schiphol was het erg druk. We hadden via internet al ingecheckt dus het was nog alleen de bagage afgeven. Bij de douane ging het wel vlot.

Rustige vlucht van 7,5 uur naar Delhi. Snel door de douane en onze koffers opgehaald. Onze chauffeur stond al te wachten en bracht ons naar het hotel.

De auto’s rijden hier over, zoals zij het noemen, wegen. Er zit af en toe ook best wel een vlak stukje tussen.

Dag 2 – Zondag 5 oktober 2008.

Na het ontbijt stond de chauffeur al klaar om ons naar Jaipur te brengen, een ritje van 235 km duurt ongeveer 5 uur. Nu weten we waarom. Wat er hier op de Highway (tol) gebeurt moet je gezien hebben. Men rijdt hier links maar eigenlijk ook rechts. De weg heeft gescheiden rijbanen, twee rijstroken in elke richting. Op twee rijstroken kunnen ze gemakkelijk met drie vrachtauto’s naast elkaar rijden. Er passen dan ook nog twee bromfietsen tussen. Ook zie je fietsers, voetgangers, olifanten, geiten, buffels, kameelwagens, wilde honden en natuurlijk de koeien op de Highway. Deze reis ging relatief vlot, soms toch wel met een snelheid van ca 70 km/u. Tegen het verkeer in gaat ook goed.

Onderweg naar Jaipur

In Jaipur door het centrum gereden. Wat een chaos. Heel erg veel mensen op straat. Het onderhoud van de weg gaat gewoon door op zondag, en tegelijkertijd het verkeer ook. Een rondje lopen voordat we gaan eten is eigenlijk niet goed mogelijk. Je wordt continue aangesproken. Hier om de hoek sprong opeens een aap uit een boom en rende de straat over.

Dag 3 – Maandag 6 oktober 2008.

Vanmorgen om 08.30 uur stonden onze gids en chauffeur klaar om ons een dag de hoogtepunten van Jaipur (Pink City) te laten zien. Als eerste stond de Hawa Mahal (Palace Of The Winds) op het lijstje. Dit is een gebouw van vijf verdiepingen dat alleen maar uit ramen bestaat.

Hawa Mahal, Jaipur (Palace of the winds)

Hierdoor konden de vrouwen van koninklijke komaf het leven van de stad zien zonder zelf gezien te worden. Ziet er vooral in de ochtend (in de zon) mooi uit.

Daarna zijn we naar het Amber Fort gegaan.

Amber Fort Jaipur

Hier was toevallig een festival waardoor wij ook in de tempel van Sheeva mochten. Heel apart geloof. Ze offerden zelfs whisky, want dat is een heilige drank. Ook hebben we daar de verblijven gezien van de harem van de koning. Hij kon via allerlei gangen bij de vrouwen komen, maar andersom was niet mogelijk.

Binnenplaats Amber Fort Jaipur

De kunt ook per olifant naar het fort

We hebben inmiddels goed van de Indiase keuken kunnen genieten. Het eten is hier heerlijk.

Na de lunch zijn we naar het City Palace gegaan. Er is daar een tentoonstelling van allerlei wapens en kleding van voormalige vorsten, toen Jaipur nog geen deel uit maakte van Rajastan.

City Palace Jaipur

Daarna naar de Jantar Mantar. Daar staan een aantal bouwwerken die de tijd nauwkeurig aangeven op basis van de stand van de zon. Ook kan d.m.v. de zon het sterrenbeeld afgelezen worden. Weer eens wat anders dan een planetarium, heel interessant.

Jantar Mantar Jaipur

Toch wel een goede keuze geweest om met prive chauffeur en prive gids dit te bezoeken.

We verbazen ons er steeds weer over hoe het verkeer kris kras door elkaar rijdt/loopt. Maar je moet niet teveel op het verkeer letten, want dat doen de chauffeurs ook niet. Zij drukken continue op de claxon i.p.v. in hun spiegel te kijken.

India is het land van de tip. Overal wordt verwacht dat je een tip geeft. Mannen praten alleen maar tegen vrouwen als ze iets willen verkopen. Als Ria iets vraagt krijg ik het antwoord.

Het weer is overigens prachtig. Ruim boven de 30 graden.

Morgen om 08.30 uur staat de chauffeur er weer om ons naar Agra te brengen. Daar gaan we o.a. de Taj Mahal bezoeken.

Dag 4 – Dinsdag 7 oktober 2008.

Weer een lange reis van ongeveer een uur of vijf.

Tolweg naar Agra

Onderweg een bezoek gebracht aan Bharatpur Keoladeo Ghana National Park. Hier hebben we een riksja gehuurd die ons door het park heeft gereden. De chauffeur gaf goed aan dat we geen gids nodig hadden, want de riksja geeft uitleg. Dit tot teleurstelling van de gidsen die zicht al bij de kassa aanbieden.

Er zitten daar heel veel soorten vogels, de namen ben ik alweer vergeten. In ieder geval hebben we veel ooievaars en kraanvogels gezien. Ook uilen en een antilope. Er liepen ook veel apen op ons pad en een grote schildpad vond dat hij het water maar weer eens in moest gaan.

Keoladeo GHana Nat. Park met uilen

Daarna zijn we naar Fatehpur Sikri gegaan en daar het fort bezocht. Er was ook hier weer een festival waardoor er erg veel mensen waren. We hadden hier nog een primeur: er was een gids die geen geld vroeg voor een rondleiding. Later bleek dat ongeveer zijn gehele familie spullen te koop aanbood. Toppunt was wel dat de bedoeling was dat we in de tempel iets offerden voor de armen. Je moest dan wel eerst dure spullen kopen bij die familie om die te kunnen offeren. Kun je wel raden wie hierdoor het meest gesteund wordt. Daar trappen wij natuurlijk niet in.

Fatehpur Sikri

In Agra zitten wij in een z.g. Homestay en we gaan zowaar nog gezond leven. Ze hebben hier alleen vegetarisch eten en water om erbij te drinken. Het eten was overigens overheerlijk.

Morgen om 6.30 uur naar de Taj Mahal.

Dag 5 – Woensdag 8 oktober 2008.

Vroeg op om de Taj Mahal bij zonsopkomst te kunnen zien. Om 6.30 uur stond de chauffeur klaar om ons weg te brengen en onderweg de gids op te halen. Je kan met de auto niet direct bij de Taj komen i.v.m. de luchtvervuiling die de Taj aantast. Ongeveer een kilometer voor de Taj stap je over in een bus die je naar de ingang brengt. Je mag alleen je camera en je mobieltje meenemen. Al het overige is verboden. Er wordt zeer streng gecontroleerd en gefouilleerd. Gelukkig waren we vroeg zodat er nauwelijks wachttijd was om binnen te komen.

We hadden er veel van verwacht maar het is echt indrukwekkend om de Taj te zien. Alles is symmetrisch, tot de versieringen in het marmer toe. Er ligt een grote tuin omheen die mooi onderhouden is. Een engels stel hier in het hotel is vroeger gegaan maar hebben zolang in de rij gestaan dat ze op dezelfde tijd als wij binnen waren. We hebben er een aantal mooie foto’s kunnen maken.

Entree Taj Mahal

Taj Mahal

Ze weten niet wat ze willen

Om ca. 9.30 uur waren we weer terug om te ontbijten en daarna naar het Agra Fort. Dit ligt een stukje verder aan de rivier met uitzicht op de Taj. Logisch, want de keizer die hier woonde heeft de Taj zelf laten bouwen. 80% van het fort wordt door het leger gebruikt zodat slechts 20 procent te bezichtigen is.

Agra Fort

Na de bezichtiging terug naar het hotel en afscheid genomen van onze chauffeur. Hij gaat weer terug naar Jaipur. In de middag lekker buiten zitten lezen en nog een uurtje in de omgeving rondgelopen. Steeds komt je weer een aantal koeien tegen.

Dag 6 – Donderdag 9 oktober 2008. Bear Rescue Sanctuary.

Als je dacht dat Jaipur druk was dan moet je Agra eens zien, een gekkenhuis. Volgens onze chauffeur heb je in het verkeer drie dingen nodig: 1. good horn, 2. good brakes en 3. good luck.

Vandaag naar het S.O.S. Bear Rescue Sanctuary geweest. Ligt ca. 17 km ten noord-westen van Agra en ligt binnen het Sur Saravar Bird Sanctuary.

Een van de toeristische attracties in India was de dansende beren. Zij werden door de Kalander zigeuners als jong beertje gevangen. Hiervoor moest de moeder doodgeschoten worden. Het beestje werd daarna opgeleid om te dansen. Dat gebeurde door een touw door de neus te doen. Dit was erg pijnlijk voor de beer als er aan getrokken werd en zodoende leek het of hij danste. Er is een project gestart om deze beren op te vangen in o.a. dit park en ze zodoende hun vrijheid terug te kunnen geven, al zal dit nooit volledig kunnen zijn omdat zij zelf niet kunnen overleven in de bossen.

Sinds een aantal jaren is het in India ook verboden om beren te houden. Helaas mochten er geen foto’s gemaakt worden in het park en ook bezoekers worden er normaliter niet ontvangen. Voor ons is er een uitzondering gemaakt omdat Kolonel Lamba dit vooraf voor ons heeft geregeld. Daarna nog een ritje door het Sarovar park gemaakt. Jammer dat je er geen wandeling kon maken omdat het te gevaarlijk is door o.a. slangen en apen. Een erg mooi gebied aan een groot meer.

Op de terugweg nog langs een moskee geweest met een groot park er omheen. Hier lopen veel herten (bucks) en er zijn veel apen. Deze apen zitten ook bij de entree waar je, tegen betaling, een foto mag maken.  Als je even verder loopt zie je heel veel apen  die je zo kunt fotograferen.

Tijdens ons laatste diner bij de Lamba’s nog even met een gezin uit Nieuw Zeeland gesproken die net gearriveerd waren. Zij vertelden dat de Taj gesloten was voor het publiek. Wij zijn dus net op tijd geweest.

Om 20.30 uur naar het station om de trein van 21.15 uur naar Varanasi te halen. Hij had ongeveer tien minuten vertraging en kon elk moment het station binnen rijden. uiteindelijk was dit een uur later.

Tijden het wachten op het perron werden we bezig gehouden door een groep apen die daar losloopt. Zij klimmen in de overkapping, lopen over het spoor, drinken uit de fonteintjes en gooien troep naar de reizigers.

Dag 7 – Vrijdag 10 oktober 2008.

De nachtrein zelf was niet voor herhaling vatbaar. Je doet geen oog dicht. Je ligt met drie boven elkaar, en dat aan elke zijde van de coupe. Dwars naast het gangpad liggen er dan nog twee. Uiteindelijk met 3 uur vertraging Varanasi bereikt.

Dag 8 –  Zaterdag 11 oktober 2008. Varanasi

In de loop van de ochtend zijn we naar het station gelopen en hebben we wat info gehaald bij het Tourist Office. Hier geeft men ook op wat je bijvoorbeeld voor het vervoer zou moeten betalen. Wij dus naar de taxi standplaats voor een ritje naar de ghats (Dit zijn de trappen langs de Ganges). Binnen een paar seconden wordt je omringd door riksja’s en tuktuks en ze vragen ongeveer tien maal het normale tarief. Maar, zuinig als we zijn, hebben we uiteindelijk het riksja tarief betaald voor een tuktuk. Hij probeerde onderweg natuurlijk wel om zich voor de gehele dag aan ons te verhuren. We hebben een stuk langs de ghats gelopen waar de pelgrims zich wassen met het heilige water van de Ganges, men de was doet, de koeien zwemmen enz.

Ghats langs de Ganges in Varanasi

Na een stuk gelopen te hebben zagen we rook en vuur. Dit bleek het openbare crematorium te zijn en was er drie lijken aan het verbranden. Men komt daar aan met het stoffelijk overschot op een bamboe stretcher en legt dit eerst in de Ganges om de ziel schoon te wassen. Daarna even schuin opstellen om uit te laten lekken en dan op de brandstapel. Als het hout op is, dus niet wanneer het lijk verbrand is, gaat alles de Ganges in in de richting waar men zich aan het wassen is of waar men de was doet. Dan moet men het ook nog eens zien te worden over de prijs van het hout.

Hout bij een van de crematoria

Ook hebben we nog over de markt gelopen waar men o.a. groente verkoopt. Het blijft een prachtig gezicht om de koeien tussen de kraampjes, lees: een doek op de grond, met groente en fruit te zien lopen. Als een kind in de snoepwinkel. Dat ze dan ook ter plaatse hun behoeften doen is wat minder.

Overal liggen de koeien

In de loop van de middag toch nog gelukt om voor een, voor ons, redelijke prijs, met een riksja terug te komen. Dit was inmiddels de vierde op rij, want die andere drie zijn we weer uitgestapt omdat ze de prijs wilden verhogen.

’s Avonds heerlijk gegeten in het veel chiquere hotel naast ons.

Dag 9 – Zondag 12 oktober 2008. Varanasi

Vanmorgen om 5 uur een tuktuk genomen naar de ghats om de zon op te zien komen boven de Ganges en de rituelen van de bevolking te zien. Na wat onderhandelen uiteindelijk de boot genomen. Het is prachtig om te zien wat er zich allemaal langs de rivier afspeelt. Van het wassen van kleding (nu weten we waarom de lakens op ons bed niet wit zijn), bidden, zwemmen, cremeren etc,. Het is heerlijk koel en het wordt steeds drukker bij de ghats.

Zonsopkomst op de Ganges

Na een tochtje van ruim twee uur zijn we een stuk langs de ghats noordwaarts gelopen tot iets voorbij het grootste crematorium. Vandaar via allerlei heel smalle straatjes gaan zoeken naar een tuktuk. In deze straatjes speelt het werkelijke leven zich af en het is er erg druk. Ze rijden er natuurlijk wel met de brommer of fiets en je kunt net langs een koe. Toen we in wat bredere straten kwamen hebben we een riksja genomen om ons naar het station te brengen om wat geld te tanken. De boottocht viel veel duurder uit dan gedacht, dus het geld was op. Je kunt dit echter gemakkelijk uit de muur halen. Daarna terug naar het hotel om te ontbijten. Hier nog een stel Australiërs gesproken die we bij de boten hadden gezien. Zij vetrekken vandaag ook uit Varanasi naar Delhi.

Dag 10 – Maandag 13 oktober 2008. Naar Delhi

Naar het vliegveld gebracht en de incheck procedure nog even doorgenomen. Viel gelukkig wel mee en alles verliep vlot.

In Delhi konden we de chauffeur niet vinden. Na ongeveer een half uur wachten (Na een uur vertraging) heeft Ria hem toch gevonden. Hij had de verkeerde namen op het bordje.

Bij aankomst in het hotel was de receptionist zo enthousiast dat hij, nog voor we ingecheckt waren, voor ons een hele mooie excursie wilde regelen. We hebben het nog maar even in beraad gehouden en gezegd dat, als we die excursie wilden doen, het wel lieten weten. Volgens hem wat het beter als we dit binnen een uur, later twee uur, lieten weten.

Later in de bar begon hij er weer over. Inmiddels in de Lonely Planet gezien dat ons hotel ook een wandel excursie organiseert door Old Delhi. Dit was, volgens hem, niets voor ons omdat de gids geen engels sprak. Later nog even gevraagd wat zijn excursie ging kosten en hij kwam met een belachelijk bedrag. We hebben er maar vanaf gezien. Toen kon het ook wel goedkoper. Later, toen we op de kamer waren, belde die gids die geen engels sprak op om, in perfect Engels, te vragen  of we toch die wandelexcursie nog wilden doen.

Je ziet wel dat men in India alles voor zijn gasten wil doen.

Dag 11 – Dinsdag 14 oktober 2008. Delhi

Op eigen gelegenheid de Raj Ghandi bezocht. Dit is de plaats waar Mahatma Ghandi is gecremeerd. Dit ligt in een mooi park waar ook de monumenten van Indira en Javra zijn die beiden door aanslagen om het leven zijn gekomen.

Raj Ghat

Van daar door het park naar het Rode Fort gelopen met een temperatuur van ongeveer 35 graden. Hier kom je drie maal bij de ingang. Voor het eerst om te horen dat je ergens anders kaartjes moet kopen, daarna om te horen dat je je rugzak niet mee naar binnen mag nemen. Je kunt hem wel ergens in een kluisje leggen. Daarna kun je, na een uitgebreide controle, naar binnen.

Red Fort Delhi

Doordat wij het Agra Fort al gezien hadden viel dit wat tegen. Het lijkt wel of er geen onderhoud plaatsvindt.

Toen maar een riksja genomen naar de Lotus Temple, een aantal kilometers zuidelijker. Bij een autoweg stopte hij en zei dat het nog een minuut of vijf lopen was en dat hij deze weg niet op mocht. Mooi niet waar dus. Dan maar teruggelopen naar het hotel. Een koud biertje smaakte prima na een dag in de hitte.

(Visited 11 times, 1 visits today)
Dit bericht is geplaatst in cat RV Berichten, Jaar 2008. Bookmark de permalink.