2013 Portugal en Spanje.

Reisverslag Portugal en Spanje 2013.

Vrijdag 4 oktober 2013.

Vanmorgen om 09:00 vertrokken en, deze keer, over de tolweg naar Parijs en vandaar via de N20 richting Orléans. Vlak voor Orléans ligt het plaatsje Saran met een camperplaats aan het park, naast het stadhuis. N 47.95105 W1.87306. Het plaatsje is niet veel bijzonders maar het is wel een prima plek voor een nacht. Er is ook een sanistation.

Zaterdag 5 oktober 2013.

Na een rustige nacht gaan we verder over de A10, A20 en N141 naar Oradour sur Glane.

Monument in Oradour sur Glane

Dit stadje is op 10 juni 1944 geheel verwoest door de Duitsers. Alle inwoners zijn daarbij vermoord. De restanten van het dorp vormen nu een museum.

Een deel van de restanten van de stad

Heel indrukwekkend en zeker een bezoek waard. Vlakbij het verwoeste dorp ligt een mooie camperplaats op N45.93570 E1.02471.

Zondag 6 oktober 2013.

Verder over de N141 en A63 naar onze volgende overnachtingsplaats in Messanges Plage, vlakbij het strand op N43.81619 W1.40071. De camperplaats stond al vol, maar gelukkig stond er een camper op het punt te vertrekken zodat wij toch een plaatsje hadden. De rest van de middag in de zon gezeten en op het strand gelegen.

Maandag  7 oktober 2013.

Het bevalt ons prima op deze camperplaats, dus hebben we besloten om maar een dag extra te blijven. Dat is het voordeel van de camperaar. Het weekend is voorbij en nu is het wat rustiger op de camperplaats. De temperatuur van het zeewater is nog prima. Er zijn veel surfers op het strand.

Dinsdag 8 oktober 2013.

We zijn om ca. 09:30 vertrokken en hebben eerst langs de A63 op de Aire de Bidart op N43.42256 W1.59830 het sanistation bezocht. Vandaar via de N121A naar Pamplona. Dit is een hele mooie route.

We hebben de camper op de parking/camperplaats in Berroziar N42.84158 W1.66735 gezet en zijn op de fiets naar het centrum van Pamplona gegaan. Via het fietspad bijna één rechte weg van nog geen 3 kilometer. De oude binnenstad van Pamplona is leuk om doorheen te lopen maar verder niets bijzonders. Dat viel een beetje tegen. Wel leuk om door die smalle straatjes te lopen waar het jaarlijkse stierenrenner plaatsvindt.

Hier rennen de stieren door de straat

Kunstwerk m.b.t. stierenrennen

Binnen twee uur hadden we het wel gezien en zijn we verder gegaan naar Logrono, de hoofdstad van de Rioja. We staan hier op de camperplaats op N42.47924 W2.45725 met sani.

De plaatselijke jeugd oefent het stierengevecht.

Woensdag 9 oktober 2013.

Via de A12 door naar Burgos, langs de mooie route door de Rioja wijngaarden loopt ook het pad naar Santiago de Compostella. Je ziet dan ook overal groepjes pelgrims lopen. De weg heet dan ook Camino de Santiago.

In Burgos bleek de camperplaats een heel druk parkeerterrein met korte, smalle, plaatsen. Leek ons niet erg geschikt om onze camper neer te zetten. We zijn dus verder gegaan naar Salamanca via de A62. Ook een mooie route. Vlakbij  het oude centrum is een grote parking waar je kunt overnachten. We staan met ca. 10 campers op N46.95758 W5.67646.

Salamanca heeft een mooie en gezellige binnenstad. Het is een studentenstad, dus overal drukte en veel terrasjes. Een prachtige kathedraal en Plaza Mayor.

Kathedraal van Salamanca

Plaza Mayor

Donderdag 10 oktober 2013.

Omdat we het oude centrum van Salamanca toch eigenlijk wel gezien hebben zijn we verder gegaan richting de Portugese grens. Er is heel weinig verkeer op de weg dus het schiet lekker op.

Aan de grens even de tol geregeld door de creditcard te koppelen aan het kenteken. Dit stelt eigenlijk niet zoveel voor. Je komt bij een poortje met een slagboom en je stop je card in de automaat. De camera’s hebben je kenteken gescand en klaar is Kees.

We besloten om toch maar gelijk door te rijden naar de kust. Onderweg deed de navigatie het niet zoals het zou moeten. Er bleek geen kaart van Portugal in te zitten. Gelukkig konden we die van de laptop naar de Zumo overzetten. Daarna werkte alles weer als vanouds.

Mét navigatie zijn we uitgekomen op de camperplaats van Costa Nova, nabij Ilhavo net ten zuiden van Aveiro op N40.61429 W8.75195. Er was gelukkig nog plaats vrij, toevallig naast Nederlanders.

Vrijdag 11 oktober 2013.

Lekker weer, maar wel bewolkt.

Deel van de boulevard van Costa Nova

Mooie wandeling gemaakt naar Barra, een plaatsje dat noordelijker ligt. Vandaar over het strand weer terug naar de camper.

Zaterdag 12 oktober 2013.

Op de fiets naar het noordelijkste punt waar de haven van Aveiro begint, bij de vuurtoren. Hier waren veel vissers en er stonden ook veel campers. Verder is er in dit gedeelte weinig te doen.

Zondag 13 oktober 2013.

Het weer is niet al te best: regen. Nog wel een wandelingetje gemaakt over de boulevard en ’s avonds tong gegeten in een visrestaurant. Veel van de huizen aan de boulevard hebben gekleurde strepen. Dit is typisch voor deze streek. Door de veel voorkomende mist in deze regio konden de vissers zo hun huis gemakkelijk herkennen.

Typische vissershuisjes.

Maandag 14 oktober 2013.

Het is nog steeds bewolkt dus gaan we verder naar Coimbra, een studenten stad.

Onderweg eerst nog even langs de camperplaats in Praia de Mira, om te kijken hoe die is. Het blijkt een plaats vlak achter de duinen te zijn zonder voorzieningen.

In Coimbra is een mooie camperplaats op loopafstand van het oude centrum.

Zicht op Coimbra vanaf de camperplaats

De stad valt een beetje tegen. In de oude Medina zijn alleen smalle steile straatjes maar verder niets bijzonders. Lijkt wel een achterbuurt. Ook is er een grote universiteit van waar je een mooi uitzicht hebt over de stad.

Plein van de universiteit

Op de camperplaats blijkt het water afgesloten te zijn door de gemeente omdat een fransman een paal uit de grond had getrokken en had weggegooid opdat hij met zijn camper naast het tappunt kon staan. Zo vertelde een Portugees ons. Als we ons zo gedragen zullen er wel meer camperplaatsen verdwijnen.

Dinsdag 15 oktober 2013.

We zijn verder naar het zuiden gegaan met als bestemming Lissabon. Hoe dichter wij bij Lissabon kwamen hoe dunner de bewolking werd. In Lissabon was het uiteindelijk prachtig zonnig weer.

We staan vlakbij de brug over de Taag langs het water. Een stukje verder ligt een groot cruiseschip dat om ca. 18:00 uur vertrok.

Hij kon net onder de brug door en voer bij ons langs naar zee.

De wijk Belém waar we nu staan heeft ook wat bezienswaardigheden. Een aantal hebben we in de loop van de middag bekeken zoals de Torre de Belém, Padrao Dos Descobrimentes, Centro Cultural en het archeologisch museum.

Padrao Dos Descobrimentes

Woensdag 16 oktober 2013.

Hier aan de overzijde is het station van Belém en met acht minuten ben je op het Cais do Sodré. Vanaf hier loop je in 5 à 10 minuten naar de wijk Baixa, het centrum van Lissabon. Het Praca do Comercio is een groot plein met allemaal terrasjes langs de kant en ligt aan de rivier de Taag.

Praca do Comercio

Via de triomfboog, waar je bovenop een mooi uitzicht over de stad hebt, kom je in het centrum. Via leuke straatjes met terrasjes  kom je op het Praca dom Pedro IV, het plein met het theater.

Gin Jinha op het het Praca dom Pedro IV

Hier verkoopt met een likeur, Gin Jinha, dat erg populair blijkt te zijn. Af en toe staat er een rij voor de winkel. Moesten wij natuurlijk ook proeven.

Vlakbij ligt het kasteel boven op de berg. Dit is met een lift bereikbaar.

Donderdag 17 oktober 2013.

Vanochtend was het nog wat mistig maar in de loop van de ochtend werd het weer helder en warm. Nog even een stuk langs de Taag naar de Toren

Torre de Belém

en daarna naar het cruiseschip dat aangemeerd lag.

Cruiseschip en de brug over de Taag

Helaas was de controle zodanig dat wij niet bij het schip konden komen.

In de loop van de middag hebben we de trein weer genomen en zijn weer naar het centrum gegaan. Lekker op een terras aan het water gezeten en drie cruiseschepen zien vertrekken.

Vrijdag 18 oktober 2013.

Na een paar leuke dagen in Lissabon zijn we, via de grote brug over de Taag, verder naar het zuiden gegaan. In Setúbal moesten we met de pont over varen. We hebben een sani stop gemaakt in Santiago do Cacem en zijn uitgekomen in Porto Covo, aan de Atlantische kust. We hebben een mooie plaats gevonden op N37.85614 W8.79304 met uitzicht op zee.

Camperplaats Porto Covo

Er zijn hier een paar mooie baaien met strand, dus even afwachten of het morgen strandweer is anders gaan we een paar geocaches doen.

Zaterdag 19 oktober 2013 en zondag 20 oktober 2013.

Verderop in het dorpje is een klein maar gezellig centrum incl. terrasjes en restaurants. Ook is er daar vlakbij een camperplaats met sanistation. Het is echt een vakantiedorpje, met wit-blauwe huizen, die, of niet afgebouwd zijn of leeg staan. De kust is echter heel mooi. We zijn beide dagen lekker op het strand van de baai naast de camperplaats gaan liggen.

Baai bij Porto Covo

Je ligt daar mooi uit de wind op een bijna leeg strand. Zwemmen is echter niet aan te raden. De branding is zo sterk dat je nauwelijks kunt blijven staan. Maar vlakbij het strand is het in het water prima uit te houden. Voor de tweede maal deze reis zaten we zonder stroom. Hebben we te lang de tv aangehad of staat de accu op het punt het te begeven. Eerst de zonnepanelen maar eens de kans geven om hem weer bij te laden. Dan zien we de komende dagen wel hoe het zich ontwikkelt.

Maandag 21 oktober 2013.

We hebben Porto Covo weer verlaten en zijn verder naar het zuiden gereden. Eerst hebben we Cabo De Sao Vicente bezocht.

De vuurtoren op Cabo de Sao Vicente

De ruige kust van Cabo de Sao Vicente

Dit is de meest westelijke punt van Europa. Er staat een vuurtoren en …. ze verkopen er de ‘laatste bratwurst vóór Amerika’. Met certificaat. Ook staan er een paar marktkraampjes waar ze wollen truien verkopen. Er zijn nogal wat toeristen die hun auto daar op de rotsen parkeren. Voor ons geen locatie om te overnachten.

Daarna zijn we naar het fort in Sagres geweest en naar de camperplaats vlakbij het strand. Het dorpje stelt niet zoveel voor. Er is een aardige vissershaven incl. weinig activiteit. De camperplaats vonden wij niet veel bijzonders, een beetje (te) rommelig, zodat wij vannacht bij het fort gaan staan op N37.00653 W8.94545.

Dinsdag 22 oktober 2013.

Het heeft vannacht hard geregend en gestormd. Met als gevolg dat er een kastje flink nat is geworden door lekkage. Het lijkt in het dak te zitten dat pas gerepareerd is. Goed dat we niet op de Cabo de Sao Vicente zijn blijven staan. Daar zal het wel veer erger tekeer zijn gegaan.

In de loop van de ochtend zijn we naar Albufeira vertrokken om Ans en Gerard te ontmoeten. Zij staan op de camperplaats Parque de Gale op N37.09314 W8.31151. Mooie ruime camperplaats voor euro 6,50. ´s Middags de boel te drogen gelegd en naar het strand geweest.

Woensdag 23 oktober 2013.

We gaan vandaag naar de camperplaats in Silves op N37.18749 W8.45663, Algarve Motorhome Park. Dit is een nieuwe camperplaats met ruime plaatsen dichtbij het centrum. Onderweg eerst langs een camperdealer in de buurt  om naar de lekkage te laten kijken. Helaas bleek de zaak niet meer te bestaan. Bij een nabijgelegen garage hadden ze niet de juiste spullen om te repareren maar we konden wel hun ladder even lenen. We hebben het dak maar afgeplakt met tape. Hopen maar dat het  nu dicht zit. Wel gelijk een afspraak gemaakt in Nederland voor herstel zodra we terug zijn.

´s Middags Silves verkend en ´s avonds in een kiprestaurant Piri Piri gegeten. Heel apart. Jammer dat het begon te regenen. De lokale honden lopen hier rustig langs de tafels en kijken of er iets te eten voor hen overblijft. Ze blijken de Piri Piri toch ook lekker te vinden. Vanmiddag lagen er een paar honden rustig midden op de drukke weg. Al het verkeer moest er omheen rijden.

Ooievaar op het nest in Silves

Koffiehuis in Silves

Donderdag 24 oktober 2013.

Voordat we Silves gaan verlaten zijn we nog even naar het centrum gelopen om te kijken of er vandaag een Fado voorstelling is. Volgens de reclame bij een restaurant zou er vanavond  een optreden zijn. De zaak was echter nog gesloten. Bij de VVV konden ze ook geen uitsluitsel geven. Uiteindelijk een telefoonnummer gekregen en gebeld. Direct een tafel gereserveerd. Dit houdt in dat we nog een nachtje blijven in Silves.

Daarna zijn we naar Carvoeiro gegaan, een plaatsje aan zee. Bij terugkomst de camper op de gedoogplaats gezet op N37.18624 W8.44518. Deze parking bij het zwembad, die bijna geheel door campers wordt ingenomen, ligt dichter bij het centrum. Gemakkelijk wanneer we vanavond van de Fado terugkomen. De Fado was een succes, de keuken van het restaurant was minder. Maar wel een heel  leuke avond gehad.

Vrijdag 25 oktober 2013.

Na een nacht met veel regen en wind zijn we vertrokken naar Sevilla. Ans en Gerard gaan verder richting Lissabon. We hebben een paar leuke dagen samen doorgebracht. Was erg gezellig. We staan op Camping Villsom in Dos Hermanas, N37.27724 W5.93762. Met de bus ben je in een half uur in het centrum van Sevilla. Een hele mooie stad met mooie oude gebouwen.

Gebouw in centrum Sevilla

De Moorse invloeden zijn hier duidelijk te zien. Lekker gegeten op een terras en om ca. 22:30 waren we weer terug op de camping. De buschauffeur stopte bijna voor de deur.

Zaterdag 26 oktober 2013.

We hebben Sevilla weer verlaten en zijn over de N-IV en via Jerez en Cádiz in Tarifa terecht gekomen. Eerst even boodschappen gedaan en een plek gevonden bij het voetbalstadion/sporthal , bijna direct aan het strand op N36.02464 W5.61417. Na een halfuurtje kwam er een Franse camper achter ons staan. Bleken de fransen te zijn die we gisteren in Sevilla hebben ontmoet. Klein wereldje.

Het heeft vanmiddag geregend maar tegen de avond is het droog geworden. We zijn via de boulevard naar het centrum gelopen. Toen we op een terrasje zaten kwam juist de catamaran ferry binnen gelopen. Deze brengt je in 35 minuten naar Tanger Stad. Een grote boot voor zo’n kleine haven.

Je kunt hier een dagtrip boeken naar Tanger, Marokko. Omdat we over een paar maanden toch die kant op gaan hebben we dat maar niet gedaan. Opmerkelijk is het dat de TV het doet. We zitten hier een eind buiten de footprint.

Zondag 27 oktober 2013.

Lekker weer  vandaag. Een strak blauwe lucht. Eigenlijk wel teveel wind om aan het strand te liggen. We zijn weer naar het centrum gelopen en hebben in de haven even de tarieven opgevraagd van de ferry naar Marokko voor als we begin volgend jaar de oversteek maken. Tarifa is een gezellig plaatsje met smalle straatjes en overal terrassen en heel veel surfers.

Maandag 28 oktober 2013.

De bestemming voor vandaag was één van de camperplaatsen in La Linea om Gibraltar te bezoeken. Helaas bleken deze camperplaatsen niet meer te bestaan. Toevallig kwamen wij langs de petanque vereniging , N36.15722 W5.33935, waar al drie campers stonden. We hebben dus een (niet zo) mooie plek op loopafstand van de douane. De gehele dag bij 25 graden Gibraltar bezocht. We zijn daar al meer geweest maar het blijft een leuke plek. Je bent gelijk in Engeland als je over de landingsbaan van het vliegveld en door de poort de stad in loopt.

Dinsdag 29 oktober 2013.

Op ons gemak vertrokken uit La Linea, maar eerst even langs de Carrefour om te tanken. Het was de bedoeling om naar Estepona te gaan. Daar waren we een paar jaar geleden en zagen dat daar een plaats langs het strand was waar campers stonden. Helaas is die locatie niet meer toegankelijk. Omdat verder de gehele kustlijn in deze regio is volgebouwd met (leegstaande) flats zijn we verder gereden tot voorbij Malaga en staan we nu op een Camping Cheque Camping Valle Niza Plaza in Benajarafe. N36.71944 W4.16444. De camping is een beetje rommelig en het strand aan de overkant van de doorgaande weg is dat ook. Het strand in deze regio heeft een soort zwart zand dat op vulkanische ondergrond wijst. We hebben nog wel even in zee gezwommen. Wel erg koud water.

Woensdag 30 oktober 2013.

Vandaag verder naar het noorden/oosten gegaan. We willen uiteindelijk in Javea uitkomen omdat ons dat vorig jaar heel goed bevallen is.

We staan nu op een camperperplaats in het Nationale Park Cabo de Gata in het plaatsje Agua Amarga op N36.93883 W1.93657. We staan aan een mooie baai met nog een paar campers.

De camperplaats van Agua Amarga

Het plaatsje is niet veel. Een paar restaurants en veel onbewoonde huizen.

Donderdag 31 oktober 2013.

Vanmorgen vroeg stond de bakker voor de deur met verse baguettes. Daarna direct de zee in. Het was de gehele dag warm en we zijn regelmatig de zee in gedoken. Ook heb ik nog wat gesnorkeld. Mooie vissen vlakbij de rotsen. We stonden vanavond met 12 campers om te overnachten.  Opvallend hoeveel campers er hier in het donker arriveren. Op zich geen probleem want er is plaats genoeg.

Vrijdag 1 november 2013.

De bakker is helaas niet langs geweest vanmorgen. Omdat we toch al vroeg op waren zijn we maar weer de zee in gegaan. Daarna weer buiten in het zonnetje ontbeten. In het dorp bleek vanmorgen de supermarkt open te zijn zodat we wat boodschappen konden doen. Het was ook vandaag weer ca. 25 graden en het was een stuk drukker dan de voorgaande dagen. Een paar maal gezwommen en een boekje gelezen in de zon. Vanmiddag zijn we via een omweg naar de top van de rots naast ons gelopen. Je hebt daar een prachtig overzicht over de omgeving.

Zaterdag 2 november 2013.

Vandaag weer prachtig weer. Vanmorgen was de zee heel rustig en ben ik gaan snorkelen. Er zit hier veel vis. Ik zat ineens, wat dichter bij de rots, in een school van enkele honderden sardines. Ook zit er veel zeebaars en andere, voor mij onbekende, vissoorten.

Zondag 3 november 2013.

Het was druk in het dorp vandaag. Er was een hardloopwedstrijd die hier startte en die finishte in een dorp verderop.  Waarschijnlijk bleef iedereen bij de finish want op het strand waar wij stonden was het erg rustig. De temperatuur was beter vandaag, gisteren was het eigenlijk te warm. Vanmiddag zijn we de berg opgelopen om wat foto’s te maken

Uitzicht vanaf de rotsen op het strand met de camperplaats van Agua Amarga

en hebben daarna een deel van het pad van 12 kilometer gelopen. Je hebt daar mooie uitzichten.

De kust bij Cabo de Gata

Maandag 4 november 2013.

Vanochtend weer direct uit bed de zee in. Het water is nog lekker van temperatuur. Na het ontbijt zijn we weer verder getrokken richting de Costa Blanca. Eerst hebben we in Alicante LPG getankt. In een maand tijd hebben we dus 22 liter gas verbruikt, alleen voor koken, koelkast en de boiler. We hebben deze periode niet veel aan de paal gestaan. In tegenstelling tot hetgeen op Campercontact staat vermeld is het bij het LPG station in Alicante alleen mogelijk om water in te nemen. Er is geen mogelijkheid om te lozen. Vandaar verder naar Alfas del Pi, dichtbij Benidorm. We staan op Camping Amafra op N38.56778 W0.09417. Op deze camping worden Camping Cheques geaccepteerd. Eind van de middag hebben we de fiets gepakt en zijn we naar Benidorm gereden. Het was nog behoorlijk druk op de boulevard. Het ging echter wel steeds harder waaien. Gelukkig hadden we op de terugweg de wind in de rug.

Dinsdag 5 november 2013.

We hebben nog maar een dag bijgeboekt op deze camping en zijn vanmiddag weer naar Benidorm gefietst. Was gezellig druk op de boulevard. Later in de middag werd het ook nog een stuk warmer. De thermometer in de camper gaf 28 graden aan.

In Benidorm hebben we nog met onze voeten in zo’n bak met vissen gezeten.  Ik kreeg de indruk dat ze mijn voeten wel lekker vonden. Toen ik mijn voeten in de bak deed was er een aanval van ca. 30 vissen die aan mijn tenen hingen. Dat is eerst wel even schrikken maar daarna valt het allemaal wel mee. Leuk om toch een keer gedaan te hebben. Er lopen hier veel van die Engelse tattoo types rond. Ze hebben hun bovenlijf ontbloot en gaan dan in de volle zon over de boulevard lopen of op een terras zitten. Je hebt ze in twee soorten: de ene is wit en de andere is rood. En als ze wit zijn zijn ze morgen rood.

Woensdag 6 november 2013.

Vandaag zijn we aangekomen in Javea, hier zijn we als eens geweest. Een leuke plek in het gedeelte El Arenal. Hier is een mooi strand aan een baai met een leuke boulevard met allerlei restaurants. Lekker hoge golven aan het strand. Het was warm. ’s Avonds lekker gegeten bij onze favoriet de Taj Mahal, Indiaas dus. Bij de chinees nog wat spulletjes gekocht voor o.a. de fietsverlichting.

Donderdag 7 november 2013.

Ook vandaag weer ca. 28 graden. Niet veel gedaan, een rondje gelopen en aan het strand gelegen. Ook nog even terug geweest naar de chinees omdat het achterlicht niet werkte.

Vrijdag 8 november 2013.

Vanochtend eerst naar het strand geweest. Later werd het wat bewolkt en zijn we op de fiets naar Javea gegaan. In de loop van de middag was de bewolking weer verdwenen en was het weer 25 graden.

aterdag 9 november 2013.

Verder naar het noorden zijn we uitgekomen in het dorpje El Saler, net ten zuiden van Valencia. Omdat het erg warm was zijn we maar niet op de fiets naar Valencia gegaan. Daar zijn we tenslotte al meerdere malen geweest. Wel nog even , voor de laatste keer, naar het strand geweest en daarna nog wat zitten lezen bij de camper. We staan op de Area Campingcar N39.38671 W0.33187.

Zondag 10 november 2013.

De terugreis gaat beginnen helaas. Wat meer het binnenland in ter hoogte van Teruel werd het weer een stuk minder en begon het hard te waaien. Is wel een ontzettend mooie route op ca. 1.000 meter hoogte. Onderweg begon het controlelampje van de inspuiting weer te branden en hield de motor steeds in. Dit hebben we een paar weken geleden ook gehad en we dachten dat dit opgelost was door een flink stuk met een hoger toerental te rijden. Niet dus. Ons plan om via Jaca over de Pyreneeën te gaan hebben we daarom maar aangepast. Het lijkt ons geen prettig idee om op een smalle bergweg niet verder te kunnen. Vandaar dat we weer in Pamplona zijn gestopt. Dit maal op de parking nabij het oude centrum op N42.82202 W1.64811. Dit is een mix-parking. Op zich zijn we daar niet zo’n voorstander van maar het viel mee. Weinig beweging van auto’s en ’s nachts erg rustig. Als je oversteekt loop je vrijwel de lift in naar het oude centrum. Dit centrum was deze maal wel erg gezellig. Behoorlijk druk ook. We zijn in een soort café terecht gekomen waar de Spanjaarden een glaasje komen drinken en daarbij een stukje stokbrood met beleg nemen. Erg lekker. Het lijkt een beetje op die broodjeszaken die je in Spanje wel ziet waar ze die kleine broodjes verkopen met een glas bier. In de loop van de avond begon het weer te regenen.

Maandag 11 november 2013.

Na een rustige nacht zijn we over de N-121A richting de Franse grens gereden. Onderweg koud, nat en mist. Het ging behoorlijk vlot met het verkeer. Op de A63 bij Aire de Bidart is evenals aan de overzijde een loospunt waar we even gebruik van hebben gemaakt. Daarna zijn we binnendoor langs de kust noordwaarts gereden. Alle badplaatsen zijn nu zo goed als verlaten, maar toch wel leuk om door heen te rijden. Uiteindelijk gestopt op de camperplaats in Gastes aan het meer op N44.32846 W1.15339.

Dinsdag 12 november 2013.

Vanuit Gastes verder richting Bordeaux waar we in een enorme file terecht kwamen. Er waren twee trucks op elkaar gereden hetgeen een vertraging van ruim 1,5 uur tot gevolg had. Vanaf Bordeaux ging het echter weer vlot. Gezien het slechte weer onderweg hebben we maar besloten om zover mogelijk door te rijden opdat we wat eerder thuis zijn. Met dit weer heeft het niet zoveel zin om nog wat steden te gaan bekijken. In Argenton sur Creuze vonden we een plaatsje naast het sanistation op N46.58582 E1.52297, op een plein waar de kermis stond. We stonden er samen met nog een Nederlandse camper. Om ca. 18:30 uur stopte de kermis echter zodat het toch nog een rustige avond werd met veel regen. Onderweg weer veel last gehad van het inhouden van de motor.

Woensdag 13 november 2013.

We zitten nog op ruim 700 km. van huis. Ondanks de problemen met de motor proberen we toch direct naar huis te rijden vandaag. In de loop van de ochtend werd het droog en de zon kwam zelfs door. Tot aan Parijs reed alles vlot door over de tolweg. Bij Parijs was er weer iets aan de hand waardoor het toch wel meer dan eer uur duurde voordat de voorbij Parijs waren. Verder ging alles vlot en we waren rond 20:00 uur thuis.

Vandaag gelukkig geen problemen met de inspuiting gehad. Zou het soms iets met de regen te maken kunnen hebben. We gaan snel een afspraak maken voor een servicebeurt.

(Visited 15 times, 1 visits today)
Dit bericht is geplaatst in cat RV Berichten, Jaar 2013. Bookmark de permalink.