2012 Zweden.

Verslag Campertrip Zweden 2012.

Vrijdag 17 augustus 2012.

Vanmorgen om 9:45 uur vertrokken. We proberen tot Puttgarden te komen. De reis verliep redelijk vlot tot Bremen, waarna wij in de files terechtkwamen. Toch hadden we de ferry naar Rodby om 19:45 uur. We konden er bijna direct oprijden. Overnacht op de camperplaats Faro. N54.94891 E11.98737.

CP Faro

Deze camperplaats ligt aan het water met uitzicht op de brug.

Zaterdag 18 augustus 2012..

Bijtijds vertrokken naar Citycamping Kopenhagen. Het stond er vrijwel vol maar voor ons was er nog een plaatsje vrij. Met de fiets ben je in een kwartiertje in het centrum van Kopenhagen. Wij waren, via de route langs het water en langs Nyehavn, in een half uur bij Tim. ’s Middags hebben we een leuke fietstocht gemaakt door Kopenhagen. Zo zie ook eens de andere wijken dan alleen maar het centrum.

Zondag 19 augustus 2012.

Vanochtend weer bij Tim koffie gedronken en daarna ergens gaan lunchen. Was lekker weer, dus heerlijk op een terras gezeten. Eigenlijk was het te warm om ’s middags nog even langs de haven te lopen. Er lag een aantal cruiseschepen. Mooi gezicht. Ze zijn wel erg groot zo van dichtbij. Om 16:00 uur weer terug naar de Citycamping en vertrokken naar Zweden over de Oresundbrug. We hebben overnacht bij het Torupslott bij Braga Torup op N55.56638 E13.21089.

Torupslott

Maandag 20 augustus 2012.

Eerst nog even een wandeling gemaakt door de tuinen van het slot en daarna langs de dichtstbij zijnde geldautomaat gereden omdat we geen SEK hadden. Vandaar naar Sovde, daar is een camperplaats aan het meer. Konden we met dit mooie weer lekker even zwemmen. N55.58835 E13.66937. De Zweden lijken toch wel buitenmensen te zijn. Het hele dorp ligt aan het strandje bij het meer en tegen etenstijd komen er veel mensen om te barbecueën of om gewoon buiten te eten. Er staan genoeg picknick tafels. Ook zijn er mensen die een soort vlot hebben met een huisje erop en een buitenboordmotor er aan.

Ponton met huisje op het meer bij Sovde

Ze gaan dan ‘s avonds met vrienden het meer op om daar te barbecueën.

Dinsdag 21 augustus 2012.

Het blijkt dat er dichtbij de plaats waar wij staan een cache in het bos ligt. Die hebben we eerst even opgezocht voordat wij verder noordwaarts gingen.

Via doorgaande wegen, waar je maar 70 tot 90 km/u mag rijden zijn we uitgekomen in Lammhult. We staan hier aan een meertje, maar wel dicht bij de weg. N57.13718 E14.60844. Je kunt hier echter wel lozen en water tappen. Gisteren hebben wij bij een toeristenbureau een zg. Rastplatskarten gehaald waar deze locaties over geheel Zweden vermeld staan.

Woensdag 22 augustus 2012.

Op ons gemak ontbeten. Helaas, net toen we de spullen buiten hadden gezet begon het te regenen. Tussen twee buien door konden we toch nog lozen en vers water innemen. Omdat het bleef regenen hebben we besloten om maar direct richting Stockholm te gaan. Onderweg een paar enorme hoosbuiten gehad. Het verkeer ging niet sneller dan 40 – 50 km/u op de autoweg. Wij zijn toen maar van de weg af gegaan en op een parkeerplaats gaan staan en koffie gaan zetten. Toen de bui na een half uur over was zijn we weer verder gereden. Uiteindelijk zijn we uitgekomen in het natuurreservaat Karingboda, even ten noorden van Nynashamn. We hebben hier een mooie plaats gevonden om te overnachten. N58.90014 E17.90295.

Donderdag 23 augustus  2012.

Vanochtend prachtig weer met volop zon. We hebben een wandeling gemaakt door de bossen naar een strandje. Helaas vielen er verder op de dag weer een paar flinke buiten, met onweer. Aan het eind van de middag nog een stuk door het bos gelopen naar een ander strandje. Ofschoon het een uitgebreid gebied is, vallen de wandelmogelijkheden wel tegen. Morgen gaan we verder, naar Stockholm.

Vrijdag 24 augustus 2012.

Eerst een tankstation opgezocht. Was wel nodig. Daarna naar Stockholm. We waren al om ca. 11:00 uur op de Camperplaats Langholmen N59.32078 E18.03173. Deze ligt op (uiteraard) een eiland, op een half uurtje lopen van het oude centrum. Dit is een leuke wandeling langs het water. Gamla Stan (de oude stad) is het meest toeristische deel van Stockholm.

Stockholm Gamla Stan

Hier vind je o.a. het koninklijk paleis en allemaal smalle straatjes met winkeltjes en terrasjes. Hier leggen ook de veerpontjes en de hop-on-hop-off boten aan. Een eiland verder wordt ingenomen door de parlementsgebouwen en het volgende eiland is het nieuwe centrum.

Zaterdag 25 augustus 2012.

Vandaag een deel van Stockholm verkend op de fiets. Leuke fietspaden langs het water. Hier vind je allemaal jachthavens naast elkaar. Het lijkt wel of iedereen een boot heeft. Wat wil je ook met zoveel water om je heen. Na een tochtje van zo’n 20 kilometer kwamen we uit op Gamla Stan. Hier hebben we de fietsen neergezet en zijn we nog wat dingen gaan bekijken. Vandaag was de Stockholm Triatlon, dus ontzettend druk overal. Ook is een aantal straten afgezet. Later in de middag hebben we de fietsen weer gehaald en zijn we naar Skeppsholmen en Djurgarden gegaan. Hier heb je bijvoorbeeld Tivoli en het Vasa Museet. Stockholm ziet er leuk uit met een heleboel gekleurde gevels. Er zijn eigenlijk niet veel bezienswaardigheden, wel heel veel musea. Voor een paar dagen en leuke bestemming.

Uitzicht op Gamla Stan

Zondag 26 augustus 2012.

Door de triatlon was het nog een hele toer om Stockholm uit te komen. Er waren nogal was wegen afgesloten. Uiteindelijk duurde het bijna drie kwartier om de stad uit te komen. Via de E18 zijn we richting Norrtalje gereden en vandaar via Gavle naar Tonnebro, waar we overnacht hebben op N61.07189 E16.96730. Dit is een grote parkeerplaats bij een wegrestaurant. Aan het einde van de middag en in de avond is er erg veel regen gevallen en heeft het geonweerd.

Maandag 27 augustus 2012.

We gaan nu richting Noorwegen, de bergen in. Via Ljusdalen richting de E45 naar Ostersund. Bij Asarna zijn we afgeslagen en naar het oosten gereden. Midden in de rimboe hebben we een mooie overnachtingsplaats gevonden op N62.83953 E13.82244, vlakbij een aantal stuga’s van Galabadama. Hier begint een aantal wandelroutes die we morgen gaan lopen. We hebben hier ook onze eerste eland gezien. Of was het een rendier ?

Ons eerste rendier gespot

Dinsdag 28 augustus 2012.

Vannacht wakker geworden van de kou. Het heeft enkele graden gevroren. Dat begint hier ook vroeg in het seizoen. We staan op ca. 650 meter hoogte. Via een moeilijk begaanbaar smal pad hebben we een wandeling gemaakt van ca. 10 km. Goed dat we de wandelstokken meegenomen hebben. Onderweg hebben we ca. 15 elanden gezien. Deze zijn niet zo schuw als herten, ze komen niet dichtbij maar ze laten zich wel bewonderen. Toen we vanmiddag verder reden naar Ljundalen hebben we nog een stuk of 20 elanden gezien. Sommige liepen gezellig op de weg zodat we niet verder konden.

Rendieren langs de weg

Uiteindelijk hebben we een overnachtingsplaats gevonden op N62.79586 E12.76156.

Woensdag 29 augustus 2012.

Uit een boekje van de ANWB hebben we een mooie wandeling gemaakt. Was wel een behoorlijke klim. We kwamen langs rotstekeningen die daar in ca. 1800 v.c. zijn gemaakt.

Rotstekeningen

Op de top van de berg heb je een mooi uitzicht op de omringende bergen. Onderweg veel elanden gezien. Op de weg hier naar toe  reden we over de hoogst gelegen weg van Zweden, over het Flatruetplateau.

Langs de hoogst gelegen weg van Zweden

Parkeerplaats op het Flatruetplateau

Na de wandeling lekker in de zon gezeten en iets gedronken. We hebben hier ook maar overnacht op N62.68052 E12.92699. In de avond kwam er een groep elanden bij de camper grazen.

Donderdag 30 augustus 2012.

Vanuit Messlingen zijn we naar Funasdalen gereden. Hier hebben we boodschappen gedaan en de Tourist Information bezocht. Om te lozen gaan we over weg 311 naar Sörvattnett, dus geen omweg door Noorwegen zoals we eerste van plan waren. Even onder Tämmas was er werk aan de weg. Er lag een hoop zand naast de weg in een greppel dat als weg diende waar we, volgens de wegwerker, wel overheen konden rijden. Hier hebben we, en met ons nog een aantal, maar van afgezien en zijn terug via de 84 gereden. Op een parking was een loosplaats. Toch maar een camping nemen om water in te kunnen nemen. Het werd de camping in Hedeviken. De camping stelde niet veel voor en was helemaal verlaten. De kraan wekte echter wel, dus aan water geen gebrek. Verder langs de 84 hebben we een overnachtingsplaats gevonden op N62.33935 E13.77369 en hebben we naar het lijsttrekkersdebat gekeken.

Vrijdag 31 augustus 2012.

Verder via de 45 naar Sveg. Dit is de ingang tot de bergen van Zweden. Hier staat een enorme bruine beer, gemaakt van houten planken als welkom aan de touristen.

De houten beer

Daarna verder naar Orsa Grönklitt, waar we het berenpark willen bezoeken. Helaas sluit het park al om 15:00 uur en wij arriveerden om 15:15 uur. We zullen dus tot morgen moeten wachten. Er is genoeg plaats voor de ingang, met zicht op de beren op N62.21194 E14.53364.

Beren in Orsa Grönklitt

Zaterdag 1 september 2012.

Vanmorgen werden we wakker door de omroeper van een MTB wedstrijd die hiernaast werd gehouden. We zijn de gehele dag in het berenpark geweest. Je ziet hier  verschillende soorten beren, Siberische tijgers, luipaarden, lynxen en wolven.

Nog een beer

Ze lopen ‘vrij’ rond in een afgezet stuk bos/berg. Er zijn verschillende uitkijkpunten zodat je de dieren goed kunt zien. Toen we weer terug bij de camper waren zijn we lekker in de zon gaan zitten. We blijven vannacht ook maar weer hier.

Zondag 2 september 2012.

We zijn verder via een mooie route afgezakt naar het zuiden en zijn uitgekomen in Bengstfors aan het Dalslandkanaal N59.02811 E12.22421.

Maandag 3 september 2012.

Vanuit Bengstfors zijn we via de 172 langs het Dalslandkanaal gereden. Badersnas Herrgard is een herenhuis dat op een kaap staat in het Laxsjömeer.  Het is nu een hotel.

Badersnas Herrgard

Er ligt een enorm park omheen met uitzicht over het meer. Er stond ook een hert te grazen. Verder langs het kanaal kwamen we bij Haverud. Hier ligt het beroemde Aquaduct over de waterval.

Aquaduct bij Haverud

Er wordt middels vier sluizen een  hoogte van 9 meter overbrugd.

Een van de sluizen

En nog een andere sluis

Daarna zijn we doorgereden naar Trollhattan, bekend van o.a. de SAAB fabrieken. We staan aan het water bij de eerste waterkrachtcentrale van Zweden, die dateert uit 1914 en heeft 13 turbines. Morgen proberen we met de kabelbaan, die hier vlak achter ligt, naar het Innovatum Kunstkapens Hus (IKH) te gaan.

De Olidan electriciteitscentrale

Dinsdag 4 september 2012.

De kabelbaan was i.v.m. het einde van het seizoen niet meer in bedrijf. Dus zijn we op de fiets naar IKN gegaan. Was eigenlijk niet zoveel aan. Meer voor kinderen en (bijna) alles stond er in het Zweeds. Alhoewel er een flinke groep binnenkwam met een gemiddelde leeftijd die veel hoger was dan die van ons. Daarna even bij het SAAB museum gaan kijken maar die ging al bijna dicht. Via de sluizen zijn we weer teruggegaan. We hadden buren.

Woensdag 5 september 2012.

Vanmorgen hebben we een wandeltocht gemaakt langs de Olidan centrale.

De Olidan electriciteitscentrale

en over een stuk van de Kärleken Stig tot de brug en langs de overkant van de rivier terug naar de watervallen en de Hojum centrale. Jammer dat deze laatste centrale in onderhoud was.

De Hojum electriciteitscentrale

Daarvoor waren de watervallen afgesloten en ging al het water door het aanvoerkanaal van de Olidan. Was een leuke wandeling met soms steile stukken. “s Middags zijn we op de fiets naar de z.g. lock area geweest. Dit zijn de sluizen die het scheepvaartverkeer door moet om van het Vänermeer naar het kanaal richting Götenborg te gaan. Daarna doorgefietst naar het centrum. Is vlakbij maar stelt niet zoveel voor.

Donderdag 6 september 2012.

Verder op de terugweg naar Läckoslott gegaan om het kasteel te bezoeken.

Het Läckoslott

Dit is een kasteel met meer dan 200 zalen, dat op een schiereiland in het Vänermeer ligt. Zag er mooi uit, maar was, i.v.m. het einde van het seizoen, niet meer open voor publiek. Verder via Jönkoping naar het zuiden. Overnacht op de parkeerplaats Götaström langs de E4 op  N57.45078 E14.10079.

Vrijdag 7 september 2012.

Vanmiddag zijn we in Karlskrona aangekomen. Een oude marinehaven die op de Unesco lijst van Werelderfgoed staat. Het stadje zelf is klein en ligt op een schiereiland. Valt een beetje tegen. Het hele zuidelijke deel is van de marine en dus verboden terrein.

Karlskrona

Wel is er een marine museum. Dit ligt ook op een eilandje dat Stumholmen heet. We hebben een mooie overnachtingsplaats aan het water met uitzicht op zee en Stumholmen. N56.15771 E15.59352.

Zaterdag 8 september 2012.

Ystad is een plaatsje aan zee, bekend van de tv-serie Wallander. Hiervan hebben we niets gezien, maar het heeft een leuk centrum met vakwerkhuisjes. We hebben een mooie overnachtingsplaats gevonden aan zee, met uitzicht over het water. N55.42556 E13.78764. Op de fiets ben je zo in Ystad centrum. Er liggen hier in de buurt minstens 10 geocaches. Één hebben we, met hulp van een Zweeds gezin gevonden. Twee andere waren ook voor de Zweden onvindbaar. Probleem is, dat we de omschrijving van de caches in het Zweeds, niet begrijpen.

Zondag 9 september 2012.

Vanmorgen lekker in de zon gezeten met uitzicht op zee.

CP bij Ystad

In de middag op ons gemak naar Trelleborg gegaan en een ticket voor de boot naar Travemünde gekocht. Verder het stadje verkend op de fiets. Er is hier een Vikingslot nagebouwd dat Trelleborgen heet en wij staat op de parkeerplaats N55.37706 E13.14482

Maandag 10 september 2012.

Om 8:00 uur stonden we al bij de ferry te ontbijten. We konden om 9:00 uur aan boord en tegen 10:00 uur zijn we vertrokken. De overtocht duurde 8,5 uur, wel lang. We hadden bijna de gehele boot voor ons zelf, zo rustig was het. Het was gelukkig prachtig weer zodat we bijna de gehele tocht op het dek in de zon gezeten hebben. Weer bijna een boek uit. We overnachten in de buurt van Lübeck in Bad Oldesloe N53.81044 E10.36884.

Dinsdag 11 september 2012.

Van Bad Oldesloe zijn we naar de Topplatz Am Kuhhirten in Bremen gegaan om Bremen te bezoeken. We waren er rond de middag en zijn op de fiets naar het centrum gegaan, ongeveer 1,5 km. De meeste bezienswaardigheden zijn in de Altstad, zoals de Bremer Stadsmuzikanten, de Dom, Rathaus etc.

De Bremer Stadsmuzikanten

De Bremer Altstad

Helaas begon het aan het einde van de middag te regenen zodat we een terras moesten opzoeken.

Woensdag 12 september 2012.

Omdat we tot 14:00 uur op de Stellplatz kunnen blijven zijn we nog even de stad in gefietst. We hebben nu ook Schnoor gezien, een wijk met smalle straatjes en huisjes met winkeltjes uit 1500/1600. De meeste zijn juwelier en kunst (en kitsch) winkels of wat daar voor door gaat.

In de middag zijn we verder richting Nederland gereden en uitgekomen op de camperplaats in De Lutte, net over de grens. Hier zijn we al meer geweest. Dit is een mooie camperplaats met alle voorzieningen, zodat we leeg thuiskomen.

Donderdag 13 september 2012.

Vanuit De Lutte zijn we naar huis gereden.

(Visited 13 times, 1 visits today)
Dit bericht is geplaatst in cat RV Berichten, Jaar 2012. Bookmark de permalink.