2012 Zuid Frankrijk.

Verslag Campertrip Zuid Frankrijk 2012.

Zondag 10 juni 2012.

Vanmorgen vertrokken en via Antwerpen, Brussel en Luxemburg zijn we, zonder tolwegen, lekker opgeschoten en doorgereden tot Arc et Senans. Hier is een leuke camperplaats achter het gemeentehuis op N47.03354 E005.78099.

CP Arc et Senans

Hiernaast ligt Salines Royale D’Arc et Senans, lijkt wel een soort museum of ontmoetingscentrum of iets dergelijks. Een volgende keer als we weer hier zijn en wat meer tijd hebben zullen we er eens gaan kijken. Nu werden er concerten gegeven door aankomende musici. Helaas was dit bijna afgelopen toen wij aankwamen.

Salines Royales

Maandag 11 juni 2012 – donderdag 14 juni 2012.

We gaan verder via de Route National en zijn doorgereden tot vlakbij Lyon. Hier zijn we verder via de tolwegen naar het zuiden gereden. Het laatste stuk weer binnendoor door het Plaine de la Camargue naar onze bestemming Plage de Piemanson op N43.34842 E004.78066. Dit is een enorm strand waar heel veel campers en caravans kunnen staan van 1 mei tot 1 oktober.

Plage de Piemanson

Het was rustig zodat wij een mooi plekje konden uitzoeken. We zijn hier gebleven tot vrijdag en hebben lekker op het strand gelegen en in de zee gezwommen.

Vrijdag 15 juni 2012 – zaterdag 16 juni 2012.

Omdat we Plage de Piemanson nu wel gezien hebben zijn we, via het sanistation in Salin de Giraud, naar Sausset les Pins gegaan. Dit plaatsje ligt direct aan zee in de buurt van Marseille. Het is een leuke plaats met een grote jachthaven en een aantal gezellige terrasjes aan het water. Op de fiets hebben we een stuk langs de stranden gereden. Hier zijn we twee nachten gebleven op N43.33850 E005.10867.

Zondag 17 juni 2012.

Op ons gemak gaan we weer richting het noorden en komen uit in Fontaine de Vaucluse. Hier kun je overnachten voor drie euro op de parking Les Vergnes op N43.91955 E005.11740.

CP Fontaine de Vaucluse, parking Les Vergnes

Er staan hier veel campers maar we vonden nog een leuk plekje. Het plaatsje zelf is erg toeristisch, maar wel leuk. Er staan veel stalletjes langs het snelstromende riviertje en via het pad langs het water kom je bij de Fontaine, een groot gat in de rots waar, bij hoog water, het water uitspuit. Langs de rivier is ook nog een papierfabriek die je kunt bezichtigen.

Maandag 18 juni 2012.

Weer binnendoor komen we, na veel omrijden, uit in Malaucene, aan de voet van de Mont Ventoux. Naast het ‘centrum’ ligt de camperplaats op een half verhard plein op N44.17753 E005.12987. Er is verder weinig te doen in het dorp. Wel zijn hier veel wielrenners die de Mont op fietsen.

Dinsdag 19 juni 2012.

We besluiten om verder binnendoor te rijden via Gap naar Guillestre, aan de Durance. Hier ben ik een aantal jaren naar toegegaan om te kajakken. Leuk om hier weer eens rond te kijken. Ofschoon ik in Guillestre niets meer herken. We overnachten bij een kaasfabriek op N44.66086 E006.62370. Via een weg met een aantal  campings loop je in een half uurtje naar Guillestre.

Woensdag 20 juni 2012.

Via het slalom parcours van La Roche de Rame gaan we naar Briançon waar we het oude ommuurde deel van de stad bezoeken. Jammer dat het steeds regent. Vanaf hier gaan we verder naar de Col du Lautaret. Daar kun je op 2.000 meter hoogte overnachten met de camper. Er staat een tiental campers bovenop, dus plaats genoeg voor ons. Je staat  hier prachtig met uitzicht op de besneeuwde bergtoppen.

CP Col du Lautaret

Het blijkt de start van het seizoen te zijn waarop de schapen naar buiten kunnen. Bij aankomst reden net twee trucks weg die een kudde gebracht hadden. ’s Avonds kon je de kudde de berg op zien lopen, begeleid door twee honden.

Donderdag 21 juni 2012.

Ook vandaag kwamen twee trucks om nog meer schapen te brengen. Een leuk gezicht om die schapen uit de wagens te zien lopen en, onder begeleiding van de schapenhonden, te verzamelen in het gras naast onze camper.

Het lossen van de schapen

De schapen beginnen direct te grazen

In de middag hebben we een stevige wandeling gemaakt rondom de top van de berg. Onderweg kwamen we de schapen nog tegen. De herdershond wilde wel graag nog even aangehaald worden. Geen herder te zien.

Vrijdag 22 juni 2012.

Vanaf de berg zijn we eerst naar het sanistation in Le Bourg D’Oisans gegaan en vandaar verder noordwaarts tot Arc et Senans, waar we vorige week op de heenweg ook overnacht hebben.

Zaterdag 23 juni 2012.

Via Besançon, Luxemburg, Brussel en Antwerpen weer terug naar huis.

(Visited 10 times, 1 visits today)
Dit bericht is geplaatst in cat RV Berichten, Jaar 2012. Bookmark de permalink.