2012 Tour de France.

Reisverslag Tour de France 2012.

Het leek ons wel leuk om eens een etappe van de Tour de France van nabij mee te maken. We hebben gekozen voor de eerste bergetappe, van Macon naar Bellegarde sur Valserine. Hierin zitten drie cols, waarvan we de tweede, de Grand Colombier (1521 meter) willen zien. Het schijnt dat je er wel een paar dagen van tevoren moet zijn. We zullen zien.

Zaterdag 7 juli 2012.

We hebben toch maar besloten om op zaterdag te vertrekken i.p.v. op zondag. Dit in verband met het beginnen van de zomervakantie in midden Nederland.

Het begint al gelijk met een file bij Breda op de A27. Dit kwam omdat de A16 was afgesloten. Via de radio hoorden we dat ook de E19 naar Antwerpen deels was afgesloten door wegwerkzaamheden. Na een tijdje in de file gestaan te hebben zijn we maar richting Maastricht gegaan om de route door de Ardennen te nemen. Dit bleek een goede keus. Behalve dat we de stoplichten bij Maastricht een paar keer tegen hadden konden we verder vlot doorrijden. Ook door Luik hadden we geen vertraging. Waarschijnlijk reden we achter de vakantiefile aan naar het zuiden. Het leek ons een goed idee om bijtijds een camperplaats te zoeken zodat  wij om ca. 16:30 uur op de camperplaats Pol in Thaon les Vosges, net boven Epinal, stonden. Een mooie camperplaats aan de rivier, niet ver van het centrum. We hebben nog een paar uur in de zon kunnen zitten. N48.24889 E006.42611.

Zondag 8 juli 2012.

Vandaag bijtijds vertrokken richting Nantua, waar we de volgende overnachting hebben gepland. Als we er zijn kijken we wel of we gelijk door gaan naar de Colombier. Via een mooie route binnendoor kwamen we daar om ca. 15:00 uur aan. Het blijkt een mooie camperplaats te zijn aan de rand van het Lac Nantua. De plaatsen zijn wat smal maar je hebt mooi uitzicht op het meer en er is een sanistation. N46.15489 E005.59665.

CP Nantua

Er bleek feest te zijn aan het meer. Leuk om er even te gaan kijken. We besloten dus om niet direct door te gaan naar de Col du Grand Colombier maar om hier toch een nachtje te blijven. Het is tenslotte nog maar 45 minuten rijden naar de col.

Maandag 9 juli 2012.

Om ca. 9:00 uur vertrokken om binnendoor naar de Col te rijden. Na een paar kilometer bleek de weg afgesloten te zijn voor voertuigen breder dan 2 meter, dus maar een omweg zoeken. Uiteindelijk was het nog een heel stuk omrijden via smalle bergweggetjes. Goed dat er nauwelijks tegemoetkomend verkeer was. We kwamen om ca. 11:00 uur op de col aan. Helaas waren de parkeerplaatsen op de top afgesloten en alleen voor officials van de Tour en de politie ed. bereikbaar zodat we een andere plaats moesten zien te vinden. Gelukkig zagen we na ca.100 meter een plekje in de berm waar we nog in pasten. We stonden wel erg scheef, maar je moet er wat voor over hebben. We zijn hier dus maar gebleven tot donderdag en stonden op N45.90234 E005.76287.

Ons plaatsje net onder de top op de Grand Colombier.

Dinsdag 10 juli 2012.

Het wordt steeds drukker richting de col. Campers rijden af en aan om een plekje te bemachtigen. Helaas zijn er nog erg weinig beschikbaar. De politie komt langs om iedereen weg te sturen die op een verboden plek staat. Wij staan gelukkig goed.

De vlaggen gaan uit en iedereen stelt zich naast de camper of tentje op. Naast ons staat een vrouw met een accordeon. Aan de andere kant van de berg zijn ze bezig om een enorme Franse vlag in elkaar te zetten. Toen we er gisteren voorbij reden zat er iemand met een naaimachine op een klein tafeltje de vlag in het weiland aan elkaar te naaien.

De vlag

De politie kwam nog langs om vrijwilligers te vragen die morgen konden helpen om de vlag over het weiland uit te spreiden. Een hele klus, want dat ding zou meer dan 600 kilo wegen.

Morgen komt om een uur of drie de commerciële karavaan langs die een heleboel reclamespulletjes uit de auto gooit. Het is nog niet helemaal duidelijk of de meeste kijkers voor de karavaan komen of voor de Tour. Er is ons gezegd dat, als we spullen willen hebben we het beste bij Jeroen of Henk kunnen gaan staan. Zij vallen erg op en dat zorgt er weer voor dat de spullen naar hen worden gegooid. Jeroen volgt de hele Tour en heeft dan een zelfgemaakte reclamejas aan die vol hangt met petten van Carrefour.

Jeroen de Carrefour

Henk is nog gekker: hij staat bovenop zijn camper, compleet met racefiets, in een fel oranje driedelig kostuum met oranje cowboyhoed.

Henk van Oranje

Woensdag 11 juli 2012.

Vandaag is het zover. De Tour komt langs. Vanmorgen vroeg waren de wegen naar de col al afgesloten. Dit neemt niet weg dat er heel veel mensen lopend of op de racefiets naar boven komen. Er stonden twee jongens uit Eindhoven bij ons die hun auto twee cols verder geparkeerd hadden en naar de Colombier zijn komen lopen. Een wandelingetje van twee uur over smalle bergpaadjes.

Het wordt steeds drukker en de fietsers mogen ook niet meer verder rijden.

Om ca. 15:00 uur komt de karavaan langs. Dit is een stoet van 12 kilometer lang met een soort kleine carnavalswagens. Vanuit die wagens  wordt reclamemateriaal naar het publiek gegooid.

De reclame caravaan

Ook komt er regelmatig een auto van de Tour langs die informatie geeft over het verloop van de etappe. Dan komen de auto’s met de VIPS en iedereen die zich belangrijk vindt. Ook heel veel politiewagen en –motoren. Bij elkaar zijn er veel meer auto’s dan wielrenners.

Van een afstand zie je een flink aantal helikopters steeds dichterbij komen.

Een van de helicopters

Een teken dat de renners naderen. Onder begeleiding van cameramensen achter op de motor en politie op de motor komen de renners. Zij rijden over een vrijgehouden deel van de weg van 1,5 – 2 meter breed en worden door iedereen aangemoedigd.

Een kopgroep

Gelukkig is het rennersveld uit elkaar, zodat dit een keer of zes wordt herhaald.

Een deel van het peloton

Henk in actie

De Rabo was er ook

Nog een deel van het peloton

Dan komt de bezemwagen en is het feest voorbij. Binnen een halfuur is de col weer bijna leeg. Iedereen haast zich naar de volgende etappe. Opvallend is dat er heel weinig afval blijft liggen. De organisatie had wel overal stokken in de grond geslagen met vuilniszakken eraan. Daar werd dus goed gebruik van gemaakt.

Wij zijn een van de weinigen die tot morgen blijven staan.

Donderdag 12 juli 2012.

Het was erg rustig op de berg zodat we op ons gemak naar beneden konden rijden. Het is behoorlijk steil op sommige gedeelten (14 procent) maar dat is verder geen probleem.

Via binnenwegen die niet erg opschieten maar wel steeds omhoog gaan zijn we om ca. 16:00 uur weer in Arc et Senans aangekomen waar we al meerdere malen zijn geweest. Hier hebben we nog even naar de etappe van vandaag op TV gekeken. N47.03354 E005.78099.

Vrijdag 13 juli 2012.

Omdat er op deze camperplaats een sanistation is kunnen we eerst nog even het toilet en vuilwater lozen. Daarna gaan we richting huis over de snelste route via Nancy en Luxemburg.

(Visited 13 times, 1 visits today)
Dit bericht is geplaatst in cat RV Berichten, Jaar 2012. Bookmark de permalink.