2011 Spanje oktober.

Verslag Campertrip Spanje Oktober 2011.

Zaterdag 1 oktober 2011.

Rond 16:00 uur zijn we via Antwerpen E19 en over de A1 richting Parijs vertrokken. Bij Parijs hebben we wel flink wat tijd verloren door de files aldaar. Uiteindelijk zijn we tegen half elf op een camperplaats bij Lisses aan de D260 aangekomen. N48.59618 E002.44261 Dit was een grote plaats met veel vrachtwagens en een klein aantal campers. Veel herrie ’s nachts, dus geen succes.

Zondag 2 oktober 2011.

We hebben eerst een stuk RN gevolgd tot Orléans. Dit ging lekker vlot. Daarna over de tol tot Vierzon en vandaar via de A20 naar Limoges. Verder via Angouleme richting Bordeaux. Het was niet druk op de weg dus we zijn uiteindelijk in St. Paul les Dax terecht gekomen. Hier hebben we al eens eerder overnacht. We stonden aan de rand van Lac Jesus, wat ons een veilig gevoel gaf. N43.72945 W001.07077. We hebben hier nog een fietsroute gereden rond het meer en door de mooie omgeving.

Maandag 3 oktober 2011.

Vanmorgen rond 9:00 uur vertrokken en vlak voor de grens nog even de tank vol gegooid en vuilwater en toilet geloosd. Verder via San Sebastian, Pamplona en Zaragoza naar Valencia. Er was niet veel verkeer dus we konden goed opschieten. Het eerste stuk door de Pyreneeën is een hele mooie route maar vanaf Zaragoza is het een saaie weg door een dor gebied. Al met al reden we om 17:00 uur door Valencia naar onze bestemming even ten zuiden ervan. We staan nu naast een paar Duitsers op de parking bij het strand van El Saler, El Ferros, in het Parc Nacional de l’Albufera. N39.37992 W000.32522. We zijn natuurlijk gelijk de zee ingedoken. Lekker water. Morgen zo uit ons bed weer de zee in, is ongeveer 30 seconden lopen. Het weer is tot nu toe prachtig.

Dinsdag 4 oktober  2011.

Vandaag hebben we aan het strand doorgebracht en we hebben een wandeling gemaakt langs het strand. Er zijn tegenover ons twee restaurants die direct aan het strand liggen. Deze hebben overdag, voor de klanten, een parkeerwacht. Hier profiteren wij dus ook van. Langs het strand is over ca. 2 kilometer parkeerruimte, verdeeld over een aantal parkeerplaatsen die met elkaar verbonden zijn. De politie kwam ons er nog even op wijzen dat we niet met tafels en stoelen buiten mochten zitten. Dit was echter geen probleem, want er staan overal picknick tafels met banken.

Woensdag 5 oktober 2011.

We hebben de fiets gepakt en zijn naar El Saler gegaan. Dit is vlakbij en we hebben een tocht gemaakt door het Parc Nacional de l’Albufera. Hier zijn mooie fiets-/wandelpaden aangelegd en er wordt nog hard gewerkt aan een uitbreiding ervan.

Donderdag 6 oktober 2011.

In de loop van de ochtend zijn we naar Valencia gereden op de fiets. Het is een mooie route over een fietspad. Het eerste deel gaat langs het strand tot aan de haven van Valencia. Vandaar ook weer over fietspaden kom je uit bij Cuidad de las Artes y las Ciencias. Dit is het nieuwe deel van de stad dat nu 10 jaar bestaat en is gebouwd in de oude rivierbedding van de rivier de Turia. Ziet er prachtig uit. Er is een concertzaal, de tweede qua grootte van de wereld, na Sydney. Een museum, een Imax annex sterrenwacht (Hemisphere) en Oceanografica, een zeeaquarium. In het park er omheen lag ook een cache verstopt in een kunstwerk dat een piano moet voorstellen. Daarna zijn we naar het centrum gefietst en hebben we de fietsen op de Gran Via aan een paal in een parkje gezet en zijn te voet door het centrum gelopen. Het is een mooie, gezellige stad om er af en toe een dag door te brengen.

Vrijdag 7 oktober 2011.

Het wordt tijd om weer eens een andere locatie op te zoeken. Daarom bijtijds vertrokken om wat naar het noordoosten te gaan. De weersverwachting voor zowel het noorden als het zuiden blijft de komen de tijd goed vandaar dat we niet zuidwaarts gaan maar richting het noorden. Dat scheelt ons waarschijnlijk een dag bij de terugreis. Onderweg hebben we bij de supermarkt nog even de koelkast aangevuld.

We zijn uitgekomen in het plaatsje Oropesa del Mar, ten noorden van Benicassim, en we staan hier op ACSI camping Didota. Opvallend is dat er op de hele camping geen enkele tent staat maar, een drietal caravans uitgezonderd, alleen maar campers.  N40.12154 E000.15881. Hier kunnen we dus mooi het vuile water lozen en vers water innemen. Waarschijnlijk blijven we hier staan tot na het weekend.

Zaterdag 8 oktober 2011.

Het weer is vandaag wat minder, ca. 25 graden, maar nog steeds goed uit te houden. Op de fiets zijn we naar Oropesa gereden.

De camping ligt aan het strand, net buiten de bebouwing. Er is daar een heel nieuwe stad gebouwd met allemaal flats aan het strand en een paar rijen erachter. In de zomer zal het daar wel erg druk zijn, maar nu lijkt het wel een slaapstad. Het strand is hier niet zoveel, het is erg smal en vol met stenen. Wij vragen ons af wat al die vakantiegangers in de zomer daar moeten doen.

Zondag 9 oktober 2011 t/m woensdag 12 oktober 2011.

Het weer blijft goed, 28 tot 30 graden. Dus op de fiets naar het strand.  We hebben een strand gevonden waar het gezellig druk is en waar je goed de zee in kan. Hier zijn ook flinke golven. Af en toe gaan we op de fiets naar het oude gedeelte van Oropesa en pakken daar een terrasje met uitzicht op zee.

Naast onze camping liggen nog een paar campings. Daarbij is een aantal restaurants waar je lekker kunt eten.

Het is gezellig op de camping dus we zijn maar wat langer gebleven dan de bedoeling was. Maar nu wordt het toch tijd om verder te gaan.

Donderdag 13 oktober 2011.

Vandaag gaan we weer een stukje naar het noorden. Peniscola moet een leuk stadje zijn dat ca. 70 kilometer hier vandaan ligt. De eerste camperplaats die we op het oog hadden was gesloten. Gelukkig ligt er een kilometer verder de camperplaats met sanistation: La Mercera, N40.39763 E000.41324, die gelukkig wel open was. ’s Avonds hebben we nog een stuk gefietst langs de boulevard naar Benicarlo.

Spanje is flink bezig om fietspaden aan te leggen. Zo ook hier. Langs de gehele kust tussen Benicarlo en Peniscola ligt een prima fietspad.

Vrijdag 14 oktober 2011.

Op onze fietstocht gisteren hebben we gezien dat er een aantal campers achter de camping El Eden staat, bijna in het centrum van Peniscola. Dit is een mooie plek op één blok van het strand af. We zijn dus maar gaan verkassen. N40.36984 E000.40131.

CP Peniscola (gedoogd)

Langs de boulevard staan op de parkeerplaatsen ook campers. Zij blokkeren de boel daar en er kan geen auto meer parkeren. Lijkt ons niet de bedoeling.

Het weer is vandaag, voor het eerst, een stuk minder. Het is bewolkt, maar de temperatuur is nog rond de 24 graden. Eigenlijk wel lekker om eens een dag zonder zon te hebben.

Vanmorgen zijn we op de fiets naar Benicarlo geweest en hebben daar wat rondgekeken. Op de terugweg hebben we nog even een andere camperplaats bezocht. Dit adres hebben we van een Duitser die naast ons staat. Misschien gaan we hier nog wel een nacht staan als we water en toilet moeten lozen.

Vanmiddag zijn we naar het kasteel in Peniscola gelopen. Is een mooi plek op een in de zee uitstekende rots.

Het oude Peniscola

Er zijn veel restaurantjes en winkeltjes in de nauwe straatjes.

Haven van Peniscola

Aan het einde van de middag zagen we de vissersboten terugkomen in de haven. Daar zijn we even gaan kijken naar het lossen van de vis.

Sorteren van de vis.

Bij het sorteren van de vissen worden eerst de visjes die de vissen nog in de bek hebben, eruit gehaald.

Klaar om naar de visafslag te gaan

Zaterdag 15 oktober 2011.

Het heeft vandaag bijna de gehele dag geregend. Dus maar goed dat we genoeg ebooks bij ons hadden. We zijn vanmiddag toch maar een eindje gaan lopen langs de boulevard, in de regen en hebben we  een krant gekocht.

Aan het eind van de middag werd het droog en dan zie je gelijk weer veel activiteit op de boulevard.

Vanavond maar even kijken naar het uitgebreide weeroverzicht op BVN en dan maar kijken of we nog hier blijven of dat we de zon weer opzoeken, als hij er überhaupt is.

Zondag 16 oktober t/m woensdag 19 oktober 2011.

Gisteravond is het weer toch opgeklaard. We hebben gezellig tot middernacht op een terrasje gezeten. Vandaag, zondag, was het weer lekker warm en er was volop zon. Het zelfde geldt voor dinsdag en woensdag.

Op de parkeerplaatsen langs de boulevard kwamen in de loop van de week steeds meer campers te staan. Woensdagmiddag was er politie en werden de campers weggestuurd. Je mag er wel parkeren maar niet overnachten. De meeste van hen zijn daarna uitgeweken naar  ‘onze’ plaats. In de loop van de avond stonden er 32 campers naast elkaar.

Donderdag 20 oktober 2011.

Toen we vanmorgen wakker werden zat er een pamflet onder de ruitenwisser. De politie was langs geweest en ook op onze plek mocht je niet meer overnachten. Voor ons niet zo’n probleem want we waren toch al klaar om te vertrekken. We hebben daar toch mooi zes dagen gestaan, op een blok afstand van de zee en het centrum. Peniscola is een plaats om nog een keer aan te doen.

We zijn nu richting Monastir de Montserrat gereden en zijn uitgekomen in het plaatsje Navarcles, op een half uurtje van het klooster. Het was nog even zoeken naar de camperplaats. De plaats zoals wij die uit de boeken hadden bestond niet meer, of konden we niet vinden. Er was echter wel een andere camperplaats, met sanistation, in het dorp en daar staan we nu, samen met een Frans stel en een grote camper van Engelsen, maatje USA. N41.75670 E001.90808. Monastir de Montserrat is een klooster dat in de bergen ten noorden van Barcelona ligt.

Morgen dus de berg op naar het klooster.

Vrijdag 21 oktober 2011.

Na een korte rit kwamen we bij het dalstation waar de trein naar het klooster vertrekt. Het was gelukkig niet druk, we konden voor de deur parkeren. Eerst nog even een bak koffie gedronken en daarna de trein in. Het is een korte rit, vrij steil naar boven. Je heb een mooi uitzicht vanuit de trein.

Daar boven is het eigenlijk een klein dorp, vooral gericht op toerisme. Het klooster zelf is niet toegankelijk omdat de monniken daar wonen. Op zich is het wel leuk om even rond te kijken. In de basiliek wordt om 13:00 uur een uitvoering gegeven door het (beroemde ?) jongenskoor. Twee nummers. Drie kwartier voor aanvang zat de kerk al bijna vol. We leuk om eens te horen.

In de middag zijn we met de funicular verder naar boven gegaan. Je hebt daar een mooi uitzicht en vanaf dit punt lopen een aantal wandelingen. Wij hebben het pad naar beneden, terug naar het klooster, genomen. Was op sommige stukken erg steil. Je krijgt onderweg een mooi uitzicht op het klooster.

Monastir de Montserrat.

Eind van de middag weer op ons gemak naar dezelfde camperplaats. We hadden geluk, het stond bijna vol met Nederlandse campers.

Zaterdag 22 oktober 2011.

De volgende stop werd Andorra om eens te kijken wat daar te beleven valt. Nou, dat viel tegen. Het was enorm druk in Andorra la Vella. Achteraf bleek dat er de jaarlijkse markt was. Deze markt duurt het hele weekend. Er was geen parkeerplaats meer vrij, dus zijn we doorgereden naar Encamp, een paar kilometer  voorbij Andorra la Vella. De camperplaats die we opgekregen hadden was een parkeergarage waar de camper niet in kon. Hadden we net op tijd in de gaten toen we de inrit naar beneden wilden nemen. Even verderop was wel een plaats voor campers, met een sanistation. N42.53261 E001.57847. We hebben daar overnacht. Encamp was niet veel bijzonders. Echt een wintersport plaats, dus nu niet veel te beleven.

Zondag 23 oktober 2011.

Je kunt wel merken dat we nu in de bergen zitten. Het was nog maar 5 graden buiten. We zijn eerst nog even gaan winkelen in Andorra la Vella. Zo vroeg in de ochtend was het nog niet zo druk en konden we bij een supermarkt een parkeerplaats vinden. Na nog even de tank volgegooid te hebben werden we aan de grens apart gezet en werd de camper gecontroleerd op drank en sigaretten. Hiervoor moeten ze natuurlijk niet bij ons zijn. We roken niet en de drank was op! We mochten dan ook snel weer verder.

Via een  mooie route door het Spaanse deel van de Pyreneeën zijn we naar de Franse kust gereden en zijn we in Valras Plage terecht gekomen.  Het weer is echter een stuk minder geworden. Het stormt aan het strand. We hebben nog net een plaatsje kunnen vinden, N43.24116 E003.28274, want alle camperplaatsen waren bezet. Er stonden wel meer dan 50 campers. Er waren enorme golven aan het strand, maar met dit weer is er in zo’n badplaats in het najaar niets te doen.

Maandag 24 oktober 2011.

Omdat het slecht weer was zijn we vanmorgen maar weer vertrokken. We kunnen nu een dag langer over de terugreis doen. Het eerste stuk over de A75 tot Clermond Ferrand schoot lekker op. Een kilometer of 50 verder naar het noorden ligt het plaatsje St. Pourcain sur Sioule. Hier staan we op een camperplaats met nog een flink aantal campers. We staan langs het riviertje de Sioule. Leuke plek. Dit is de voormalige camping de la Moutte op N46.31305 E003.29666. Er is ook een sanistation.

Dinsdag 25 oktober 2011.

Omdat we toch nog een dag speling hebben hebben we besloten om vandaag nog een dag in St. Pourcain sur Sioule te blijven. We hebben de camper wel verzet naar een andere plek op de camperplaats, maar ook daar geen satelietontvangst. Het dorpje is niet veel bijzonders. De omgeving lijkt echter wel leuk om te fietsen. Misschien iets voor een volgende keer.

Woensdag 26 oktober 2011.

Via de route national zijn we op ons gemak richting huis gegaan. In de Champagnestreek hebben we een leuke camperplek gevonden in Mareuil sur Aye, in de omgeving van Epernay. Relais Nautique op N49.04541 E004.03453. Toen we hier vorig jaar langskwamen was alles bezet. Nu was er plaats genoeg. Supermarkt op de hoek en uitzicht over de rivier de Aye met een aantal aanlegplaatsen voor pleziervaartuigen.

Donderdag 27 oktober 2011.

Vanuit Mareuil sur Aye zijn we via Charleroi en Brussel naar huis gereden.

(Visited 11 times, 1 visits today)
Dit bericht is geplaatst in cat RV Berichten, Jaar 2011. Bookmark de permalink.