2010 USA.

Reisverslag Camperttrip Verenigde Staten 2010.

Woensdag 26 mei 2010.

Vanuit Rotterdam zijn we met de trein binnen een halfuur naar Schiphol gegaan. We konden bijna direct gaan inchecken en door de douane. Alles ging lekker vlot. We zijn nog even naar de lounge van ABN-AMRO geweest om lekker rustig koffie te drinken.

Om 11.15 vertrokken we voor een vlucht van 8:37 naar Chicago. Ook daar zijn we snel door de immigratiedienst gegaan en hebben we onze koffers opgehaald. Deze konden we bijna direct weer afgeven voor de vlucht naar Las Vegas. Daarna met het treintje naar terminal 1 waar onze vlucht van zou vertrekken. Het toestel zat helemaal vol en er stond, zoals gebruikelijk in de US, nog een flink aantal personen op de wachtlijst. De vlucht duurde ca. 3:30 uur. We vlogen eerst over Monument Valley en daarna over de Grand Canyon. Hebben we die gelukkig ook vanuit de lucht gezien.

Grand Canyon vanuit het vliegtuig

Op het vliegveld van Las Vegas onze koffers weer gehaald en met een taxi naar het hotel. We hadden er dan bijna 24 uur op zitten. Het was natuurlijk nog te vroeg om te gaan slapen dus we zijn eerst nog even wat gaan eten (Mexicaans) en daarna hebben we alvast een stuk van de strip verkend. Wel mooi om te zien hoe ze daar de energie verspillen.

Donderdag 27 mei 2010.

Vanmorgen vroeg met de camperverhuurder gebeld om af te spreken wanneer we de camper konden ophalen. Zij gingen direct een taxi voor ons regelen en om 9:15 uur waren we al bij het verhuurbedrijf. Na wat papierwerk en uitleg reden we om 10 uur weg om bij Walmart nog boodschappen te doen. Daarna naar de camping bij Circus Circus aan de strip. ’s Middags de hele strip afgelopen en nog wat spullen gekocht, zoals laarzen voor Jordy en spijkerbroeken voor mij.

De Strip met Ceasars Palace

En met The Venician

Om ca. 21:30 weer terug op de camping. Nou ja, camping. Het is meer een grote geasfalteerde parkeerplaats met water- en elektriciteitsaansluitingen. Maar verder is er niets mis mee.

CP van Circus Circus aan de Strip

Morgen bijtijds op voor het eerste deel van de reis naar Williams, ongeveer 100 km. ten zuiden van de Grand Canyon.

Vrijdag 28 mei 2010.

We waren al vroeg wakker en zijn bijtijds uit Las Vegas vertrokken om naar Williams te gaan. Eerst nog een tijdje in de file gestaan voor de Hoover Dam. Er worden daar veiligheidscontroles gehouden. Ook onze camper is bezocht en alle luiken aan de zijkanten moesten open. Verder alles correct en vriendelijk verlopen. Daarna via een deel van Route66 gereden.

Een winkel aan Route66

Hier hebben we ook nog drie caches gedaan bij de indianen.

De cache rol met de navi

We staan nu op de camping aan highway 64. Deze loopt van Williams naar Grand Canyon. Morgen dus nog ongeveer 80 km. Rijden en dan zijn we er.

Op deze camping is draadloos internet. Hier werkt het wel, want in Las Vegas kregen we geen verbinding.

Zaterdag 29 mei 2010.

Op de camping staat een karretje waar je ’s ochtends pancakes kunt krijgen. We hebben daar dus eens uitgebreid gebruik van gemaakt.

Bij het uitrijden van de camping stond een aantal personen iets te verstoppen. Een cache dus. Die hebben we toen ook maar gelogd.

Na een klein uurtje rijden kwamen we in Tusayan, een plaatsje vlak voor de ingang van Grand Canyon National Park. Hier hebben we voorheen al eens in een hotel gezeten. Er is bij het Visitors Centre een IMAX theater waar een film draait over de Grand Canyon. Was wel aardig. Hier hebben we gelijk de Annual Pass voor de nationale parken gekocht. Er stond naast de parkeerplaats een aantal kraampjes waar de Native Americans (Indianen) souvenirs verkochten. Althans, dat zouden ze graag willen. Er was een optreden van een indiaans gezin die, zoals ze dat zelf noemden, een dansje uitvoerden. Ook was er gelegenheid om hun cd te kopen. We hebben maar snel een dollar in de pot gedaan en zijn verder gegaan.

We hebben de RV op de camping gezet en zijn met de shuttle naar de rim gegaan. Als je daar aankomt is het een prachtig gezicht wanneer je de canyon ziet.

Uitzicht over Grand Canyon

Na een eind de rim-trail gelopen te hebben zijn we weer teruggegaan naar de camping. Hier hebben we de bbq maar aangestoken. Het wordt wel vroeg kouder, maar wat wil je. We zitten hier boven de 2.000 meter hoogte. Het is hier dan ook vroeg naar bed en vroeg weer op. Wel even wennen: overdag de airco aan en ‘s avonds en ’s nachts staat de kachel aan.

Op deze camping hebben we een z.g. full hookup. Dit houdt in dat je op elke staanplaats de beschikking hebt over een wateraansluiting, elektriciteit en een aansluiting voor het riool. Je kunt dus gewoon in de camper douchen. Je staat aangesloten op de waterleiding.

Zondag 30 mei 2010.

We waren weer vroeg op en vroeg met de shuttle naar het begin van de rim-trail om naar Hermits Rest gegaan.

Waarschuwing m.b.t. wandelen in de Canyon

Onderweg zou er een aantal caches moeten liggen, maar geen enkele kunnen vinden. Liggen waarschijnlijk dieper de canyon in. Onderweg prachtig uitzicht over de canyon en de Colorado-river.

Zicht op de Grand Canyon

Al met al wel een pittige wandeling met flinke hoogteverschillen. Vanuit Hermits Rest met de shuttle terug naar de camping. Na het eten weer met de shuttle naar Yaki Point om naar de zonsondergang te kijken. Prachtig gezicht.

Zonsondergang bij de Grand Canyon

Maandag 31 mei 2010.

Omdat we geen drie nachten op Trailer Village konden staan moesten we vandaag verkassen naar Mathers Campground. Deze camping ligt midden in een bos en naast Trailer Village. Op deze camping zijn geen faciliteiten zoals waterleiding, stroom en riolering op de plaatsen.

Mathers Campground

Vandaag is het een stuk rustiger in het park. De meeste gaan weer naar huis, na een lang weekend.

Vanmorgen met de shuttle naar het beginpunt van de South Kaibab Trail. Vandaar een deel van de trail gelopen. Is wel erg steil en nog warmer. Daarna het Visitors Centre bezocht en na nog wat boodschappen gedaan te hebben zijn we terug gegaan naar de camping. Lekker in de zon zitten lezen en later de bbq aan gedaan. Iedere plaats heeft een bbq en je ziet dan ook iedereen bij een kampvuur zitten.

Dinsdag 1 juni 2010.

Via de scenic route van Grand Canyon Village naar Desert View gereden en onderweg nog van een paar mooie uitzichten genoten.

Desert View

Vandaar verder naar Monument Valley. Even buiten het Kaibab National Forest kwamen we nog een cache tegen; dus maar even de RV uit. Toen we bij de cache aankwamen stond er net een stel de cache te loggen. Toevallig Nederlanders die ongeveer hetzelfde rondje aan het maken waren dat wij een aantal jaren geleden hebben gedaan. Even gezellig staan praten en daarna weer verder. Wat een eindeloze weg. Meer dan twee uur rechtdoor over een kaarsrechte weg. Langzamerhand werd het toch wel een mooie route toen we dichter bij Monument Valley kwamen. Een flink aantal foto’s gemaakt en bij het visitor’s centre nog een plaatje gemaakt van de twee handen.

De ‘handen’ van Monument Valley

Op de camping hier staat een Amerikaans echtpaar naast ons met een gigantisch grote RV. Hij neemt bijna twee plaatsen in beslag. Maar ze hebben natuurlijk ook hun auto (met fietsen achterop) er achter hangen.

Gouldings Campground, Monument Valley

Gezellig een tijdje mee staan praten en samen met hen nog een cache gaan zoeken. Helaas was het te donker geworden om hem te kunnen vinden. Proberen we het morgen nog wel een keer.

Woensdag 2 juni 2010.

Omdat John en Joan, die Amerikanen, toch nog wel even de cache wilden gaan zoeken zijn we redelijk laat weggereden uit Monument Valley. De cache hebben we overigens niet gevonden. Wel een stuk verder de cache Mexican Hat gevonden.

Uitzicht op Maxican Hat

In de loop van de middag zijn we in Mesa Verde aangekomen. We konden gelukkig een plaats krijgen op de camping in het park, Morefield Kampground. Dit is een mooie camping met ruime plaatsen. Je wordt ook gewaarschuwd voor beren, maar die hebben we (nog) niet gezien.

We zijn nog even, 20 miles verder, want het is hier groot, naar het visitor’s centre gereden om te kijken wat hier te doen is. We hebben drie excursies geboekt. Er zijn hier namelijk overblijfselen van huizen die de indianen, de Pueblo’s,  in de jaren 1200 hebben gebouwd in spelonken in de bergen. Ze zijn echter wel met onbekende bestemming vertrokken na er ca. 150 jaar gewoond te hebben.

Donderdag 3 juni 2010.

Vroeg opgestaan omdat we om 09.00 uur het eerste bezoek hebben aan Cliff Palace.

Cliff Palace

We worden rondgeleid door een ranger die uitlegt hoe e.e.a. is ontstaan en over de leefgewoonten van de Pueblo’s.

Rondleiding door een ranger

Het is prachtig om te zien op welke wijze ze in de rotsen hun woningen hebben gebouwd. Wel moeten we steeds met een ladder naar boven en naar beneden om er te komen. De ranger wist het  wel te brengen. Hij stuurde met een lachend gezicht de mensen met kauwgum naar de vuilnisbak om het weg te gooien. Dit zou schade aan de ’çliff dwellings’ kunnen veroorzaken. Na Cliff Palace hebben we Balcony House bezocht. Is vergelijkbaar met Cliff Palace, maar er zijn daar ook balkons aangetroffen.

Balcony House

Na de middag hebben we nog Long House bezocht. Hier wordt je met een treintje naar de afgrond gereden en daar moet je weer met trappen en ladders naar het huis toe.

Het is wel een enorm groot park, hoog in de bergen. De huizen zijn via bergweggetjes te bereiken. Van Long House naar de camping is het meer dan 40 km. Af en toe kan de camper het maar net trekken zo steil is het.

Omdat we deze dag niet ingepland hadden hebben we ons schema aangepast. Vandaag ook nog met een Amerikaan gesproken die wist te vertellen dat in de Rockies diverse wegen gesloten waren in verband met sneeuwval. We hebben daarom maar besloten om vanuit Mesa Verde direct naar Yellowstone te rijden. We denken er twee dagen voor nodig te hebben.

Vanavond gaan we nog naar een bijeenkomst van de ranger hier op de camping. Benieuwd wat hij te vertellen heeft.

Vanochtend vroeg hebben we op de camping ontbeten met pancakes. Daarna nog even water innemen en de tanks legen hier bij het dumpstation. We hebben hier geen aansluitingen op de camping. Is gelukkig geen probleem want we kunnen gemakkelijk een nacht zonder stroom . Wanneer we de volgende dag weer gaan rijden wordt de accu weer genoeg opgeladen om weer een nacht zonder stroom te kunnen doorbrengen.

Vrijdag 4 juni 2010.

Vroeg vertrokken richting Yellowstone. Eerst nog even bij het verlaten van Mesa Verde een cache gelogd.

We hebben flink doorgereden, maar door de bergen schiet het niet echt op. Het is wel een hele mooie route door de Rockies. Ook zijn we door Arches NP gekomen.

Arches NP

We zijn dicht bij de sneeuw geweest.  Vandaag ca. 750 km gereden en morgen komen er nog eens 500 bij. We staan nu op een camping in Rock Springs, Wyoming. Het waait hard en er valt ook regen. De verwachtingen in Yellowstone zijn ook niet zo goed. Zie weather.com Tot nu toe echter prachtig weer gehad.

Zaterdag  5 juni 2010.

Het weer viel vandaag wel mee.  De wind is gaan liggen en de zon schijnt door de wolken. De gehele dag geen regen gehad.

Voor de verandering hebben we vandaag de gps maar gevolgd en zijn via een kleine omweg in Jackson terecht gekomen. Hier hebben we nog even gekeken om wat kleding aan te schaffen. Komen we bij een fietsenwinkel, hebben ze daar Uggs in de aanbieding met 40 pct korting. Weliswaar een zeer klein assortiment, maar voor ma een koopje. Toen ze even haar creditcard uit de RV moest halen viel mijn oog op een aanbieding van Teva. Die heb ik dus maar genomen.

Nog even naar de overkant van de weg naar een outdoor zaak geweest en daar een fleece, cap en jas gekocht. We zijn dus weer helemaal voorzien.

Vanuit Jackson was het nog maar een klein stukje naar Grand Teton National Park. Je kijkt je ogen uit, zo mooi is het hier.

Grand Teton NP, direct na de ingang vanuit Jackson

We waren nog maar net het park ingereden of we zagen al een kudde buffels langs de weg grazen.

Buffalos in Grand Teton NP

Even verder stond een Elk langs het water en we zagen verder nog een groep  Pelikanen.

We staan hier op een prachtige camping zonder voorzieningen en zijn aan de praat geraakt met een stel Amerikanen. Die zijn net terug uit Yellowstone en hebben ons een paar mooie locaties daar doorgegeven.

In die outdoorzaak in Jackson dachten we dat de verkoper een grapje maakte over een z.g. Bearspray. Dit schrikt de beren af. Ik zei nog tegen hem dat we dat niet nodig hadden omdat we de beren juiste wilden zien.  Het bleek dus wel heel serieus bedoeld te zijn. De Bearspray is eigenlijk een  soort pepperspray, zoals de politie in Nederland gebruikt. We hebben toch naar zo’n ding aangeschaft. Je weet maar nooit. In het krantje van Grand Teton staat er ook iets over. Het wordt wel aanbevolen. Er zitten hier wel veel van die beren in het park en je krijgt op de camping dan ook uitgebreide instructies met wat je niet (heel veel) en wat je wel (bijna niets) mag doen.

Morgen gaan we nog even een wandeling doen in Grand Teton en hopen dan nog wat wild te zien. Daarna vertrekken we naar Yellowstone. De camping die we daar op het oog hebben schijnt ook erg populair te zijn bij de beren. Je mag er alleen staan met een camper en niet met een tent omdat de beren die camping frequenteren. Benieuwd of we de Bearspray kunnen gebruiken.

Zondag 6 juni 2010.

Het heeft vannacht geregend en dat deed het nog toen we van de camping vertrokken. We zijn eerste nog een stukje terug gereden en hebben op een uitkijkplaats koffie gedronken. Er lag een hele kudde herten in het weiland. Voor het mooi net iets te ver om mooie foto’s van te maken.

Wat de foto’s betreft. Er blijken geen drivers voor Windows7 te bestaan voor mijn toestel en de cardreader in mijn laptop leest geen CF kaartjes. Dus voor de foto’s maar wachten tot we terug zijn.

Vanuit Grand Teton het is maar een klein stukje naar Yellowstone, ongeveer 75 km. We hebben een camping bij Fishing Bridge aan het Yellowstone Lake. Het weer is hier heel anders dan we gewend zijn in de afgelopen tijd. Er liggen hier sneeuwhopen in de berm en aan aantal wegen is afgesloten i.v.m. de sneeuw.

Sneeuw in Yellowstone NP begin juni

Het heeft de hele dag geregend. Mooi om even de was te doen e.d.  Ook zijn we even naar het Visitors Centre gegaan om te kijken wat er hier allemaal te zien is. De ranger vertelde ons dat we vrijwel zeker beren zullen zien. Er zijn er een paar die hier vlakbij de camping de afgelopen weken elke avond langs de weg worden gesignaleerd. Er is uiteraard veel belangstelling voor en de rangers zorgen ervoor dat iedereen een plaatsje langs de weg krijgt. Wij wilden ook nog een wandeling gaan maken maar dat blijkt niet mogelijk omdat in dat gebied teveel beren zitten. Het is daarom afgesloten.

We zitten hier op ongeveer 2300 meter hoogte en er is geen bereik met de gsm. Morgen gaan we even een stukje verder waar wel bereik zou zijn. Het is fris en we zitten met de kachel aan. Ook hebben we de generator aan gezet om de accu weer op te laden voor vannacht. De verwachtingen voor morgen zijn gelukkig beter.

Maandag 7 juni 2010.

Gedurende de ochtend en een deel van de middag heeft het flink gegoten. We zijn naar Old Faithfull gereden. Dit is een geiser die ongeveer elke anderhalf uur begint te spuiten. In de General Store daar hebben we gelukkig poncho’s kunnen kopen zodat we toch redelijk droog zijn gebleven.

Old Faithful in Yellowstone NP

Het is wel een mooi gezicht als die geiser begint te spuiten, in de regen. We zijn nog een stuk naar boven gelopen en daar was ook een prachtige geiser: Solitair Geyser.

In de middag begon het droog te worden. We zijn via de oostelijke route via Canyon Village weer richting Fishing Bridge gereden, waar onze camping is. Tijdens deze rit zijn we op twee plaatsen gestopt en hebben, in de verte, beren gezien en coyotes, die op jacht waren. We spreken niet meer over buffalos en elks, want die zie je hier aan de lopende band.

Omdat er beren gespot zijn langs de weg, vlakbij onze camping zijn we nog een aantal malen heen en weer gereden. Helaas niets gezien.

Dinsdag 8 juni 2010.

Vandaag stond Mammoth Hotsprings op het programma. Wel een flink stuk rijden, maar onderweg nog even gestopt op een turnout waar veel mensen met verrekijkers en enorme telelenzen stonden.

Hier is wild te zien

We konden weer een beer zien, echter wel op een flinke afstand.

In Mammoth Hotsprings hebben we een wandeling gemaakt langs de ‘hotsprings’ Je ziet het kokende water uit de grond komen. Dit komt omdat ongeveer op 5 kilometer diepte de hete lava in de grond zit. Door het zachte gesteente komt het regenwater naar die diepte en wordt verwarmd. Door de opwarming gaat het water weer omhoog en komt uiteindelijk met grote kracht weer boven de aarde uit.

Vanmiddag hebben we nog een hike gedaan. De Beaver Pond. We gaan een stukje door de bergen en komen langs een aantal meertjes met beverdammen. De dammen waren goed te zien, de bevers niet. Halverwege kwamen we een paar wandelaars tegen die ons vertelden dat ze een stukje verderop een beer met twee jongen gezien hadden. Dit was op een korte afstand van het pad. Volgens hen was het wel veilig om er langs te lopen. Dus wij er op af. Naar een tijdje zagen wij inderdaad de moeder tussen de bomen aan de avond maaltijd.

Beren in het bos

De jongen hebben we niet gezien. Snel even een foto gemaakt en er weer vandoor. Een stukje verder zagen we opnieuw een moeder met drie jongen langs de rand van het bos gaan. Ze zagen ons ook. Dus snel een foto en er weer vandoor. Door deze ontmoetingen krijgen we toch wel een ander gevoel bij de Bear Spray die we gekocht hebben.

Waarschuwing voor beren aan het eind van de wandeling

We kwamen ook nog langs een kudde Elks, die rusting in een weiland liepen te grazen. In het dorp Mammoth Hotspring lopen de Elks gewoon tussen de auto’s door. Ongeveer zoals de koeien in India.

Elks langs de kant van de weg

Aan het einde van de hike zagen we ook nog een Bull Snake snel van het pad afgaan, de begroeiing in.

We hebben, toen we eenmaal weer in Mammoth Hotsprings waren, onszelf maar getrakteerd op een lekker ijsje. Die hebben we lekker in de zon naast onze camper opgegeten.

Op de terugweg, toch nog wel zo’n 60 mijl, was er veel te zien. Een paar buffalo’s die rustig op de weg liepen, een aantal Moose die rustig liepen te grazen langs de weg en een wolf die een karkas van een buffalo aan het eten was.

Buffalo op de weg

Er zaten eerst een aantal raven op, maar toen de wolf in de buurt kwam waren ze snel gevlogen. Een stuk verder op de route zagen we nog een zwarte beer met drie jongen die langs de weg aan het eten waren. Gebeurt je niet zo dikwijls dat je een beer op nog geen 10 meter afstand kunt fotograferen.

Beren in de berm

Al met al dus een dag waarop we veel wild gezien Hebben. Nu maar eens gaan kijken wat de volgende bestemming gaat worden.

Woensdag 9 juni 2010.

Toen we vanmorgen naar de uitgang van het park reden zagen we nog een zwarte beer in de berm. Hij zat rustig te eten.

We zijn vandaag naar Sheridan gegaan, als tussenstop naar Mount Rushmore. Het was een mooie route door de Bighorn Mountains. Toch nog meer dan 2600 meter hoog. Regelmatig zie je langs de weg kuddes herten grazen.

In Cody hebben we nog iets gegeten op een terras. Het is, nu we Yellowstone uit zijn, ineens prachtig weer. Cody zelf is eigenlijk niets anders dan flauwekul. Ziet er op het eerste gezicht uit als het wilde westen, maar alles is namaak. Overal wordt Buffalo Bill bijgehaald omdat hij hier is geweest, geborenis , gegeten heeft , gestorven is of begraven is.

Donderdag 10 juni 2010.

Vanuit Sheridan zijn we op ons gemak naar Hill City, South Dakota, gereden.

De beroemde Amerikaanse brievenbussen

We zitten nu in de buurt van Mount Rushmore en Crazy Horse. We hebben gisteravond op internet naar een camping gezocht die ook internet heeft.   We zijn bij camping Horse Thief uitgekomen. De internetverbinding is waardeloos.

Vanavond de bbq aangehad met een biefstukje en later nog wat gedronken bij het kampvuur . Alle plaatsen op een camping in de USA hebben een picknicktafel en bbq, dus daar maken we gebruik van.

Kampvuur op de camping

Vrijdag 11 juni 2010.

Omdat Mount Rushmore hier bijna om de hoek is zijn we in de loop van de ochtend daar naar toe gegaan. Is heel goed geregeld. Kost een tientje voor het parkeren en je wordt door iemand in een golfkarretje begeleid naar een parkeerplek.

Mount Rushmore met de vier presidenten

In de rotsen zijn de hoofden van vier Amerikaanse presidenten uitgehouwen tw: Jefferson, Lincoln, Roosevelt en Washington.  Is een hele klus geweest en via een film in het visitor’s centre laten ze je zien hoe ze dat gedaan hebben. Het meeste is met dynamiet opgeblazen. Na hier een paar uur te hebben rondgelopen en foto’s gemaakt te hebben zijn we terug naar de camping gegaan om de was af te halen.  Het dreigt te gaan regenen. Na de koffie en lunch naar Crazy Horse.

Het is een beetje Mount Rushmore nadoen met Crazy Horse. Dit was een opperhoofd van de indianen. En als nagedachtenis wilden de indianen een memorial. Hiervoor hebben ze een Amerikaanse Pool ( ook toen al) in de arm genomen die er zijn levenswerk van heeft gemaakt. Uiteindelijk is zijn hele gezin,(vrouw en tien kinderen) erbij betrokken geraakt. Na zijn dood hebben de kinderen het project voortgezet. Het is echter nog laaaaang niet klaar. Men is in 1948 (goed jaar!) begonnen en in 1999 was het gezicht van Crazy Horse klaar. Nu moet het paard nog gedaan worden.

Ook hier vertonen ze een film over het project. Interessant. Er is een groot museum en natuurlijk is de commercie er nadrukkelijk aanwezig. Ze durven wel prijzen te vragen voor ‘Made in China’ spul.

In de loop van de middag was er een optreden van een indianenfamilie. De oude indiaan zong (ik denk tenminste dat zij dat zo noemen) en trommelde, zijn kinderen en kleinkinderen moesten dansen. Er mochten ook kinderen meedansen. Dit waren er twee en werden aan het publiek voorgesteld. Aan een chinees meisje van een jaar of 6 werd door de indiaan gevraagd waar ze vandaan kwam. Je voelt gewoon dat dit fout gaat lopen. Echter, het meisje antwoordde in perfect Engels: “My name is Jessica and I come from China”.

De lucht betrok steeds meer en het werd koud, dus aan het einde van de middag zijn we weer terug gegaan naar HorseThief.

Zaterdag 12 juni 2010.

Begin van de ochtend zijn we naar het Rocky Mountain National Park vertrokken. Eerst via een Highway binnendoor en daarna hebben de de Interstate 25 genomen. Schoot lekker op. Halverwege even gestopt voor koffie en de lunch.

Bij Fort Collins hebben we nog even getankt en bij Wallmart de laatste boodschappen gedaan. Van hieruit verlaten we de Interstate en gaan we binnendoor naar het RMNP. We overnachten op een KOA camping net voor het park, in Estes Park. Gelukkig waren we net op tijd want degenen die na ons kwamen konden verder gaan zoeken omdat het hier vol is.

Na het tanken begon de RV vreemde geluiden te maken. Het afwaswater in de Grey water tank liep via de douchebak de camper in. Alles begon te piepen. Later kregen we in de gaten dat, na het tanken, dit is ontstaan. De afvaltanks zaten behoorlijk vol toen we vanmorgen vertrokken, maar na het tanken van zo’n 150 liter benzine neemt het totaal gewicht behoorlijk toe. Voordat we de camper op de camping hebben gezet zijn we eerst even langs het dumpstation op de camping gegaan om e.e.a. te lozen. Er was namelijk geen full hookup plaats meer beschikbaar, alleen water en elektriciteit.

Vanavond zijn we heerlijk een biefstukje gaan eten in een restaurantje hier verder op. Maar nu eerst even de website bijwerken, want dit zal waarschijnlijk de laatste keer zijn.

De weersvoorspellingen in het RMNP zijn niet erg goed. De komende dagen wordt er sneeuw verwacht. We zullen wel zien. In de afgelopen twee weken hebben we eigenlijk alle soorten weer gehad, van erg warm tot koud.

Zondag 13 juni 2010

Omdat de weersverwachtingen zo slecht waren hebben we besloten om toch niet het Rocky Mountains National Park in te gaan. We zijn richting Denver gegaan en uiteindelijk in Golden uitgekomen. Dit is een oud mijnwerkersstadje.

In de loop van de dag is het weer verbeterd en zijn we het stadje in gegaan. Leuk om te zien hoe de mensen hier in de snelstromende rivier springen, met zwemvest uiteraard, en zich met de stroom laten meevoeren. Aan het einde van het parcours staan ze langs de kant met reddingslijnen om ze weer uit de stroom te trekken.

Maandag 14 juni 2010.

Hier in de buurt ligt het plaatsje Georgetown.  Het ligt in de bergen en is bekend geworden door de zilvermijn. Je kunt die mijn bezoeken en er rijdt een oude stoomtrein naartoe. Helaas was door het slechte weer de mijn onderwater komen te staan waardoor we er niet in konden. We hebben dus alleen de rit met de trein gedaan. Een mooi tochtje door de bergen met mooie uitzichten.

Ritje met de trein naar de mijn

Daarna zijn we Georgetown ingegaan. Een klein, historisch, centrum met oude wild west straatjes. Verder bestaat het eigenlijk uit alleen maar antiek winkeltjes.

Straatje in Georgetown

Op de terugweg naar Golden zijn we nog even in Idaho Springs gaan kijken. Dit is ook een plaatsje met een goudmijn. Eigenlijk identiek aan Georgetown. Ze hadden hier wel erg lekker ijs.

Terug op de camping hebben we nog twee nachten bijgeboekt. Morgen willen we nog met de bus naar Denver en woensdag zien we nog wel. Dan moeten we de spullen gaan pakken omdat we donderdag de RV weer moeten inleveren.

Dinsdag 15 juni 2010.

Volgens plan vanmorgen de bus gepakt, hij stopt hier naast de camping, en naar Denver gegaan. De reis incl. overstappen duurt ongeveer drie kwartier. We kwamen aan onder de grond in het Market Place Bus Station. Dit grenst aan 16th Street, The Mall. Dit is een winkelstraat van ongeveer 2 km. lang en (bijna) voetgangersgebied. Er rijden wel gratis shuttle bussen van het ene eind naar het andere, om de 1,5 minuut.

Het is vandaag erg warm en we hebben eerst maar een bak koffie bij Starbucks gehaald. Er zitten er hier minstens vijf van, vlak bij elkaar. Daarna even naar de Tourist Information geweest om te kijken wat er hier allemaal te doen is. Je wordt hier erg enthousiast onthaald en je krijgt alle informatie die je wilt hebben.

We hebben ervoor gekozen om het State Capitol te bezoeken.

Colorado State Capitol

Dit is het parlementsgebouw van de staat Colorado.  Zoals bekend was Colorado de eerste staat in Amerika. We hebben een rondleiding gehad door het gebouw en het was zeer interessant.

De senaat in Denver

De dertiende trede van de trap naar de ingang ligt op één mijl boven de zeespiegel. Vandaar de one mile high city of Denver. We hebben de vergaderzalen gezien van The Senate en van The House Of Representatives. Ook zijn we in de, met goud bedekte, koepel geweest waar je een prachtig uitzicht hebt over de stad met op de achtergrond de besneeuwde toppen van de bergen.

Na het Capitol hebben we nog een kerkje bezocht en zijn daarna terug gegaan naar 16th Street. Hier hebben we bij een Ierse Pub de lunch gebruikt. Lekker.

Toen op ons gemak terug naar Market Street Bus Station om de bus terug te nemen.

Op de camping nog even lekker bij, en in,  het zwembad gelegen.

Woendag 16 juni 2010.

Vandaag zijn we naar Lookout Mountain geweest, een paar kilometer ten westen van Golden. Hier hebben we een wandeling van een paar uur gedaan door de bergen. Later hebben we het graf bezocht van William Cody, jullie weten wel: Buffalo Bill. Je hebt hier een mooi uitzicht over Denver en de omringende bergen met witte toppen.

Het graf van Wiliam Cody alias Buffalo Bill

Op de terugweg zijn we nog even bij Heritage Square langs geweest. Hier zijn we al een paar maal langsgereden. Wel benieuwd wat dit is.

Het lijkt wel een beetje op Batavia Stad, ze hebben een oud wild west plaatsje nagebouwd. Alleen jammer dat de meeste winkels leeg stonden.

Wat wel leuk was was de Alpine Slide. Heritage Square ligt aan de voet van een tamelijk hoge berg. Je kunt er met de kabelbaan naar boven en van boven weer naar beneden met een soort slee op wieltjes in een bobsleebaan van kunststof. Gaat best nog wel hard door de bocht. Je moet goed uitkijken dat je niet over de rand gaat.  Je ziet wel, we zijn nog steeds een snel stel……..

Voor de laatste keer de bbq aangestoken en de steaks opgemaakt.

’s Avonds de koffers gepakt en de RV een beetje opgeruimd. We begrijpen niet waarom de koffers niet meer dicht kunnen.

Donderdag 17 juni 2010.

In de ochtend hebben we de RV schoon gemaakt en nog even koffie gedronken voor we de RV gaan terugbrengen. Eerste nog even alle tanks leeg laten lopen en doorgespoeld. Daarna op de camping de propaantank gevuld.

We zijn in Denver nog even in een Patagonia winkel gaan kijken. Ze hebben daar wel mooie spullen maar zijn erg duur. Dus maar niets gekocht.

Daarna zijn we nog een kijkje gaan nemen in de Cherry Creek Mall, een heel groot winkelcentrum. We konden gelukkig nog een parkeerplaatsje in de aangrenzende straten vinden.

De Mall viel een beetje tegen. Ziet er wel mooi uit. We hebben nog even bij Apple met de Ipad staan spelen en zijn helemaal bijgepraat door een verkoper, die ons een uitgebreide demonstratie gaf. Uiteindelijk maar gezegd dat hij moest stoppen omdat we er anders een zouden kopen. Ziet er wel gelikt uit zo’n Ipad, Kost wel USD 899 voor de meest uitgebreide versie met Wi-Fi en 3G.

Op het Food Court hebben we nog Aziatisch gegeten en een hele berg ijs gehaald, want het eten was behoorlijk pittig.

Van de Mall zijn we naar Cruise America gereden om de RV weer in te leveren. Bij de controle bleek dat er twee sterretjes in de voorruit zaten. Gelukkig zijn we goed verzekerd en we kunnen die in Nederland claimen. In totaal was het maar USD 50, zodat dit wel te overzien is.

Cruise America heeft voor ons een transfer naar het hotel vlakbij het vliegveld geregeld. En morgen gaan we met de Airport Shuttle van het hotel naar de vertrekhal.

Vanavond gaan we nog even uitgebreid Steak & Lobster eten in een restaurant hier vlakbij.

We hebben nog gekeken of onze vlucht morgen op tijd vertrekt en dit is nog steeds volgens de planning om 10.25 uur.

(Visited 22 times, 1 visits today)
Dit bericht is geplaatst in cat RV Berichten, Jaar 2010. Bookmark de permalink.