2010 Frankrijk.

Reisverslag Frankrijk 2010

Zondag 22 augustus 2010.

Zondagmorgen om ca. 10.00 vertrokken. Via de autoweg naar Lille en vandaar verder over tolvrije wegen naar onze eerste overnachtingplaats Criel sur Mer aan de Normandische kust. N50.03217 E001.30930. Hier stonden we op een camperplaats vrijwel direct aan zee en met uitzicht op zee.

CP Criel sur Mer

‘s Ochtends komt de lokale bakker op de camperplaats met vers stokbrood en croissants.

Hier kennis gemaakt met een stel Nederlanders die net over de grens in België wonen en later nog met een stel (mannen ?) die in de buurt van Eindhoven wonen. Gezellig tot na middernacht buiten zitten kletsen. In de loop van de avond begon het wel te regenen maar onder de luifel was het goed droog te houden.

Maandag 23 augustus 2010.

Omdat dit een erg mooie camperplaats is hebben we besloten om nog een dag en een nacht te blijven. We hebben nog een rondje gefietst (erg steile wegen) en het dorp verkend. Er is hier niet zo veel te doen. Later op de dag nog een tijdje in de zon gezeten en een stuk langs het strand gewandeld.

Dinsdag 24 augustus 2010.

Na een verse croissant en een baguette zijn we in de loop van de morgen vertrokken naar het zuidwesten, met als doel Arromanches. Dit plaatsje ligt aan zee en is bekend van de landing in Normandie in de tweede wereldoorlog. De camperplaats hier was overbevolkt evenals een camperplaats hier in de buurt. We hebben dus maar besloten om deze omgeving te laten voor wat het is en hier nog eens terug te komen als het geen hoogseizoen is. We zijn wat zuidelijker gegaan naar Bayeux. Hier staan we in het centrum achter de kerk  op een parkeerplaats met nog een twintigtal campers. Leuk centrum. Hier is ook een sanistation waar je het toilet en afvalwater kunt lozen en vers water in kunt nemen. N49.28047 W000.70680.

Woensdag 25 augustus 2010.

We zijn van de kust naar het binnenland gegaan en hebben een mooie camperplek gevonden nabij Saumur. Dit is een plaats met een groot kasteel aan de Loire.

CP Dampierre sur Loire

De camperplaats is een voormalige camping. Deze is verlaten en nu kunnen de campers er staan. N47.24246 W000.02794. Het is hier opvallend rustig met de campers. Je ziet ze overal staan langs de Loire behalve hier. Deze plek staat dan ook niet in de boeken. Wij hebben deze plek van een paar Belgen die we bij het kasteel hebben gezien toen wij daar wilden overnachten.

Donderdag 26 augustus 2010.

Vanochtend rustig aan gedaan en eind van de ochtend op de fiets naar Saumur gereden. Er loopt hier een mooi fietspad langs de Loire. In Saumur zijn we naar het Chateau de Saumur gegaan.

Chateau de Saumur

Daarna zijn we nog een stuk oostwaarts langs de rivier gefietst en vandaag langs een ander water weer richting de camper. Omdat dit via een heel mooi fietspad ging zijn we nog een stuk verder gereden. Dit had wel tot gevolg dat we over de heuvels terug moesten naar de camper. Ook dit was een hele mooie route. Af en toe wel erg steil naar boven en naar beneden, over smalle weggetjes door de wijngaarden.  Onderweg moesten we steeds zwaarder gaan trappen. Het bleek dat ze hier de weg aan het asfalteren waren en wij tot aan de velg in het asfalt zaten. We zijn maar snel omgekeerd. Stom dat ze daar geen borden neerzetten.

Vrijdag 27 augustus 2010.

De dag begon met een flinke lekkage. Het water liep vanonder de hangkast naar de deur. Na enig speurwerk bleek dat de aansluitingen van de kraan en van de wastafel in de badkamer lekten. Eerst de kraan afgekoppeld en de slangen met behulp van de waterpomptang afgesloten.

We hebben in de ochtend eerst schoon water ingenomen en het vuile water geloosd. Hiervoor is een sanistation op het eiland voor de camping. Bij het wegrijden zagen we een Nederlandse camper staan die een plaats zocht. In het boekje stond dat de camperplaats zes plaatsen had, het bleek er echter maar één te zijn en die was bezet. We hebben ze toen meegenomen naar onze plaats waar heeeeeel veeeel ruimte is. We hebben nog gezellig koffie met ze gedronken en later in de middag een borrel.

Zaterdag 28 augustus 2010.

Door de watersnood een flinke pijn in de rug gehad en vandaag kalm aan gedaan. Begin van de middag op de fiets naar Saumur gereden. Er was markt. Op ons gemak het plaatsje bekeken en brood gehaald. Later in de middag nog een stuk naar het oosten gereden over de berg tussen de wijngaarden en daarna  doorgereden naar Saumur.

Zondag 29 augustus 2010.

Op de fiets zijn we naar het oosten langs de Loire gereden naar het plaatsje Montsoreau met het kasteel Chateau de Montsoreau.

Ziet er wel aardig uit maar we zijn niet naar binnen gegaan. Dit kasteel ligt langs de Loire waar de Loire en de Vienne samenkomen. Het ligt ook op de grens van drie regio’s nl. l’Anjou, la Touraine en le Poitou.

Chateau de Montsoreau

De bedoeling was dat we vanaf hier naar de Abbye de Fontevraud zouden fietsen, een kilometer of vijf de bergen in. Halverwege een steil pad, met een erg slecht wegdek, viel de fietstas van de fiets en waren we de beugeltjes van de tas kwijt. We hebben er nog een gevonden maar de andere niet. We waren dus genoodzaakt om terug naar de camper te gaan.

Maandag 30 augustus 2010.

Vandaag een druk programma afgewerkt. Eerst zijn we naar de camping gegaan om vuil water te lozen en vers water in te nemen en naar de supermarkt, LeClerc, om boodschappen te doen. Daarna zijn we naar de Domaine de la Bessiere gegaan om wijn te proeven en een paar flessen aan te schaffen. Leuk om te zien en te proeven.

Vanaf la Bessiere zijn we verder langs de Loire naar een paddenstoelenkwekerij gegaan.

Om de kastelen in deze omgeving te bouwen heeft men stenen gebruikt van het zogenaamde Tuffsteen. Dit Tuffsteen bevindt zich in de rotsen. Door het uithakken van de stenen zijn er enorme lengten van grotten ontstaan, wel 1.000 km lang.

Les Maisons Troglodytes de Forges

Deze grotten zijn later als woningen gebruikt en men noemt dit Les Maisons Troglodytes de Forges. Leuk om te zien die ramen en deuren in de rotsen en met er ver bovenuit een schoorsteen. In deze grotten heerst een temperatuur die varieert tussen de 13 en 16 graden. Ook de luchtvochtigheid is vrij constant. .

Deze omgeving is uitermate geschikt voor het kweken van paddenstoelen. Men noemt dit champignons. Ze kweken er veel verschillende soorten. Interessant om te zien hoe dit kweken zich in de afgelopen eeuw heeft ontwikkeld.

De champignons worden zo gekweekt.

Daarna zijn toch maar weer naar Fontevraud gegaan om de Abbaye de Fontevraud te bekijken. Dit is een groot bouwwerk dat als kasteel, abdij en gevangenis is gebruikt. Van buiten ziet het er indrukwekkend uit, binnen valt het wat tegen.

Abbaye de Fontevraud

Het was eigenlijk de bedoeling om deze dag een stuk richting het noordoosten te gaan maar uiteindelijk werd het al zo laat dat we weer terug zijn gegaan naar Dampierre sur Loire, waar we al een paar dagen hebben gestaan.

Dinsdag 31 augustus 2010.

Via Tours en Amboise, met Chateau Royale, zijn we doorgereden naar het iets zuidelijker gelegen Chenonceaux. Hier hebben we het Chateau de Chenonceau bezocht.

Chateau de Chenonceau

Dit is een heel mooi en groot kasteel dat als een brug in de rivier De Cher is gebouwd. Het is in de 16e eeuw gebouwd door Thomas Bohier en zijn vrouw Katherine Briconnet. Zij hebben hiervoor een burcht en de tot vesting verbouwde molen van de familie Marques afgebroken. De vestingtoren, La Tour de Marques, staat er nog steeds. Het kasteel wordt nu gerestaureerd, maar vrijwel alle zalen zijn te bezichtigen. Ook de tuinen zijn zeer de moeite waard.

De vestingtoren van chateau de Chenmonceau

Omdat het al wat laat in de middag was toen we het chateau uitkwamen hebben we besloten om op de parkeerplaats bij het kasteel te overnachten. Later werden we netjes weggestuurd naar een camperplaats ,  enkele tientallen meters verder. N47.32511 E001.07031.

Woensdag 1 september 2010.

Het is weer tijd om richting huis te gaan. Via Orleans en Troyes zijn we naar Epernay gereden, de hoofdstad van de champagne. De camperplaatsen in de buurt waren al bezet, want we waren wat aan de late kant. We hebben dus maar Camping Municipal d’ Epernay genomen, N49.05747 E003.94997. Deze camping ligt dicht bij het centrum, aan het water en naast sportvelden.

Donderdag 2 september 2010.

Vanmorgen op de fiets naar het centrum van Epernay gereden. Het centrum stelt niet zoveel voor. Alles wat je ziet heeft met champagne te maken. Zelfs bij het Tourist Office kun je champagne proeven.

We zijn over de Avenue de Champagne gelopen. Hier zitten alle grote champagnehuizen naast elkaar. In de middag zijn we naar een van de grootste champagneproducenten van Frankrijk, Castellane, geweest voor een rondleiding en, natuurlijk, ook om te proeven.

Het was heel leuk om te zien wat er allemaal bij komt kijken voordat champagne in de fles zit die naar de winkel gaat. Er liggen kilometers kelders onder de grond waarin de flessen liggen te rijpen.  Door de ondergrondse gangen rijden ze met heftrucks om de kratten met flessen te verplaatsen. Bij elke kruising van gangen drukken ze op de claxon. Wat een herrie. De flessen moeten ook regelmatig worden omgedraaid en later moet de tijdelijke dop eraf om het bezinksel eruit te halen. Daarna komt de kurk erop en wordt het etiket erop geplakt. Na afloop krijgt elke bezoeker dan een glaasje lekkere champagne.

Champagnehuis Castellane.

Het merk Castellane is in Nederland niet bekend omdat de champagne voor 95 procent in Frankrijk wordt afgezet. Een klein beetje gaat naar België en de rest van de wereld.

De kelders van Castellane

De kelders van Castellane.

Vrijdag 3 september 2010.

Via binnenwegen zijn we verder noordwaarts gereden en uiteindelijk uitgekomen bij Erpion. Dit ligt aan een groot stuwmeer, Les Lacs de l’Eau de l’Heure, ten zuiden van Charleroi en vlakbij Philippeville. Hier is een grote camperplaats, zonder voorzieningen. Eigenlijk een grote parkeerplaats aan de rand van het meer. Er stond een flink aantal campers. N50.19230 E004.37852.

CP Les Lacs de L’eau de l”heure

Rond het stuwmeer (het zijn er eigenlijk drie aan elkaar) loopt een fiets-/wandelpad. Wij hebben het rondje op de fiets vanochtend gedaan. De afstand is ongeveer 45 km. Mooie route met af en toe pittige hoogteverschillen. Na de lunch zijn we weer naar huis vertrokken.

(Visited 16 times, 1 visits today)
Dit bericht is geplaatst in cat RV Berichten, Jaar 2010. Bookmark de permalink.