2018 – 2019 Overwinteren Spanje.

Zaterdag 24 november 2018.

Het was pas tegen de middag dat we uit Emmen vertrokken. De buren zorgen voor ons huis tijdens onze afwezigheid. Fijn dat zij dat willen doen.

We moeten eerst naar Antwerpen om Tigger terug te brengen bij Tim en Karen. Nog net op tijd vonden we nog een parkeerplaatsje bij de ingang van de camperplaats Vogelenzang. Tim kon er nog net achter parkeren zodat alles gemakkelijk overgeladen kon worden. Er was namelijk een beurs in de Expo.

Daarna zijn we verder gereden via Gent naar Doornik, aan de Franse grens. Hier is een grote parkeerplaats waarvan een deel voor camper is. Er is ook een sanistation. N50.60444 E3.38167. De plaats is op loopafstand van het centrum. Jammer dat het flink heeft geregend. In het centrum is een groot plein voor het gemeente huis waaromheen allemaal barretjes en restaurants liggen. Moet er bij mooi weer erg gezellig uitzien.

De reden dat we hier zijn gaan staan is dat we, nu we in Emmen wonen, het een stuk verder rijden is om voorbij Parijs te komen. Tot aan Parijs zijn er geen leuke camperplaatsen om te overnachten.

Zondag 25 november 2018.

Na een rustige nacht zijn we om 09:00 uur vertrokken. We hebben eerst de tank nog even volgegooid met diesel omdat we niet weten wat ons te wachten staat met de wegblokkades in Frankrijk door de z.g. Gele Hesjes.

Via de A1, A3 en A86 zijn we behoorlijk vlot langs Parijs gekomen. Omdat de blokkades het meest op de N-wegen staan hebben we besloten om maar via de tolweg (A10) richting Vierzon te rijden. Onderweg zijn we toch maar even te gaan tanken bij de Carrefour in Saran. Toen we vandaar vertrokken stonden we vast bij de rotonde bij een wegblokkade. Gelukkig is het op zondag niet zo druk op de weg zodat we binnen vijf minuten weer door mochten rijden.

Omdat we lekker konden doorrijden hebben we toch maar besloten om verder door te rijden en zijn we aan het einde van de middag gestopt op de camperplaats van Oradour sur Glane. We stonden er samen met nog twee campers. N45.93567 E1.02489.

Maandag 26 november 2018.

Vanmorgen rustig verder gereden over de N20 en N141 richting Bordeaux. Halverwege de rit moet je over een stuk enkelbaans weg. Aan het einde daarvan, bij Chasseneuil, was weer een wegblokkade. Ook hier hadden we geluk dat het niet druk was op de weg. Binnen een paar minuten konden we weer doorrijden. Voor de chauffeurs die in tegenovergestelde richting reden was het minder plezierig. Zij stonden in een kilometers lange file.

Toen we de A10 opreden richting Bordeaux werd het wel een stuk drukker op de weg maar dat gaf geen problemen. We zijn gestopt op een parkeerplaats om even iets te eten. Binnen de kortste keren waren we omringd door politieauto’s. Zij pauzeerden daar ook. Zeker op weg naar een volgende wegblokkade.

Verder over de A63 zijn we uiteindelijk gestopt in St. Paul les Dax. We staan hier weer op de parking waar we al meerdere keren hebben gestaan. N43.72677 W1.07214.

Hier vlak voor St. Paul zagen we wel politie bij de rotonde met verbrande restanten van de wegblokkade. Gelukkig voor ons waren ze al vertrokken.

Dinsdag 27 november 2018.

Gelukkig hadden we op de route terug naar de A63 ook geen last van blokkades. Dus hebben we de gehele weg door Frankrijk nauwelijks oponthoud gehad door de blokkades van de Gele Hesjes.

Ofschoon er op de A63 tot de Spaanse grens hard wordt gewerkt aan de weg hebben we geen problemen gehad. Alles reed goed door.

Op de Aire de Bidard hebben we nog even koffie gedronken voordat we de Pyreneeën in gingen. Het lijkt er overigens op dat het sanistation op de Aire niet meer in gebruik is.

We hebben deze maal de juiste afslag, nummer 0, genomen en kwamen dan direct op de 121A uit. Scheelt overigens nog geen kilometer met afslag 1.

Mooie route door de Pyreneeën over de 121A zonder oponthoud. Er was weinig verkeer op de route. Na een uurtje waren we al bij Pamplona. Even door de stad naar de A12 en dan door naar Logrono. We waren er al rond 14:30 uur op de parking bij het zwembad op N42.47499 W2.45402.

Na de koffie zijn we de oude stad ingelopen en hebben we wat informatie gevraagd bij de VVV. Na het oude centrum doorgelopen te hebben zijn we bij twee café’s een wijntje met wat tapas gaan halen. Lekker al die verschillende smaken.

Woensdag 28 november 2018.

We gaan verder over de N111A en N111 richting Soria.  Het eerste stuk schoot niet erg op. De weg loopt door de bergen tot een hoogte van bijna 1500 meter. Na de tunnel bij San Andres gaat het ineens een stuk beter. Vanaf Soria verloopt de route via een twee-baans weg en schiet het lekker op. Halverwege de middag waren wij al in Madrid. De plaats waar wij altijd staan was helemaal vol. N 40.39654 W3.61965. Weinig toeristen en veel oude campers die de plaats als winterstalling gebruiken. Aan de achterzijde van de kliniek hebben we toch nog een plaatsje gevonden.

Een paar straten verderop is de Metro en die hebben we genomen naar het centrum. Het was erg druk in het centrum. Een beetje te druk naar onze mening.

Kerstboom op Sol

Toch hebben we nog een rondje over de Grand Via en de Plaza Mayor gemaakt. Ook nog iets gegeten bij Montaditos.

Donderdag 29  november 2018.

Was toch een rustige plek. We hebben goed geslapen. Alleen kwamen rond 08 :00 uur een paar man van de plantsoenendienst met bladblazers om het trottoir schoon te blazen.

Na nog even getankt te hebben zijn we via de A3 en de A31 richting de kust gegaan. De reis verliep vlot. Onderweg nog even een stokbrood gehaald bij een benzinestation en daar in het zonnetje buiten geluncht.

Naar mate we meer richting de kust kwamen voelde je dat het warmer werd.

Om ca. kwart over drie waren we bij de camperplaats aan Playa San Juan in Alicante, N38.37696 W0.41224.

Camperplaats San Juan

We zijn niet meer de stad in gegaan maar hebben nog even van de zon genoten. Later hebben we nog een stuk over de boulevard gelopen naar El Campello. De korte broek is weer uit de kast.

Als het goed is komt de beheerder van de camperplaats vanavond met een trapje opdat wij de schotel in kunnen stellen voor Zuid Spanje.

Het trapje was te laag maar een vriendelijke Duitser had gelukkig een grote uitschuifbare ladder bij zich. Benieuwd of in Benidorm ontvangst beter is want hier in Alicante doet hij het nog niet.

Vrijdag 30 november 2018.

Vanmorgen buiten in de zon ontbeten en koffie gedronken. Daarna hebben wij de tram gepakt en zijn naar het centrum van Alicante gegaan. We zijn gestopt bij de Mercado, de vlees, vis en groentemarkt. Leuk om hier eens op je gemak door heen te lopen. De markt wordt echt nog door de bewoners gebruikt, dus niet alleen open voor toeristen.

Vandaar zijn we richting de boulevard gegaan en hebben we nog even een paar broodjes bij Montaditos gegeten.

Broodjes bij Montaditos

Het zonnetje kwam goed door. De lokale thermometers gaven ca 23 graden aan. Na een wandeling over de boulevard langs de marina zijn we de oude stad ingelopen. Wel aardig maar we hebben die voorheen allemaal al eens gezien. Dus daarna maar een uurtje op het strand gelegen en nog een stuk verder de boulevard afgelopen.

Toen werd het tijd om naar Lizarran te gaan om een glaasje wijn te drinken en wat tapas te eten. Daarna weer terug naar de tram.

Toen we de camperplaats weer opliepen kwam de beheerder ons nog achterna en vroeg hoe wij Alicante vonden en of hij goede instructies had gegeven voor de tram. Was allemaal dik voor elkaar. De beheerder doet erg zijn best om het ons naar de zin te maken.

Zaterdag 1 december 2018.

Na het verlaten van de camperplaats zijn we nog even langs een paar camperplaatsen in El Capello gereden. El Capello ligt tegen Alicante aan en is een paar minuten van onze camperplaats vandaan. De camperplaatsen zijn mudvol en liggen niet in een leuke omgeving. Onbegrijpelijk dat zoveel campers pal op elkaar gaan staan voor langere tijd. Niets voor ons dus.

We zijn verder de N332 opgereden naar Benidorm. Vlak voor Benidorm nog even LPG getankt. De pomp ging wel erg langzaam. Wat bleek:  de vulslang bij de gasflessen lekte waardoor er ijs op de koppelingen zat. De automatische 80% begrenzing lijkt niet goed te werken.

Vandaar naar Camping Benisol waar we tegen 12:00 uur aankwamen. We konden kiezen tussen onze gereserveerde plaats en nog een andere. N38.56011 W0.09833. We hebben onze reservering maar aangehouden. Veel ruimer en veel meer zon.

De rest van de middag besteed aan het inrichten van de plaats en genieten van de zon.

Zondag 2 december 2018 t/m woensdag 2 januari 2019.

We hebben o.a. het volgende gedaan tijdens ons verblijf in Benidorm.

De kinderen zijn met mijn verjaardag overgekomen. Was een verassing voor me. We zijn naar Albir en Benidorm met hen geweest en hebben in Benidorm nog in de zee gezwommen. We hebben gegeten bij de Sushi en bij Dominos.

Wat we al jaren van plan zijn hebben we deze maal gedaan. De Sierra Helado opgelopen vanaf de camping. Eigenlijk wilden we de route doen bovenlangs van Albir naar Benidorm maar dat is niet zo eenvoudig. Moet je met de bus terug.

Ook zijn we eindelijk naar het kruis boven op de berg in Benidorm gelopen.

Boven bij het kruis

Eerst zijn we vanaf de boulevard naar de Toren gelopen langs de kust.

Onderweg Processierupsen

Uitzicht vanaf de Torre

Daarna verder naar boven naar het kruis. Je hebt daar boven een fantastisch uitzicht op Benidorm en de zee.

Benidorm vanaf het kruis

We hoorden dat je in Albir bij Dominos tong kan eten. In totaal zijn we daar vier maal geweest. Eenmaal met Willem en Corry die op een andere plek staat bij Albir.

Een tongetje

Ook zijn we natuurlijk weer een paar maal naar het Sushi restaurant geweest.

Bij het kippenvrouwtje hebben we ook weer een paar maal kip gegeten.

We zijn slechts een keer bij de chinees gaan eten.

Verder met Willem en Corrie een paar maal naar de markten in Albir en Benidorm geweest.

Kerstversiering op de camping

Donderdag 3 januari 2019.

Onze reservering op de camping liep vandaag af. Dus zijn we naar Calpe gereden. Eerst nog even wat boodschappen gedaan bij Finestrat en daarna naar Calpe. We hebben gelezen dat je daar niet meer mocht staan. Dit bleek gelukkig niet waar te zijn. Op de plek waar we vorig jaar stonden was gelukkig nog voldoende plaats. N38.64623 E0.05584. Je ziet overal jn Calpe weer campers staan. De vier camperplaatsen zijn allemaal vol. Daarom wordt vrijstaan misschien wel weer gedoogd.

Spaanse trap in Calpe

Muurschilderingen in Calpe

Vanmiddag een rondje over de boulevards gelopen en wat gegeten bij de Taj Mahal. Lekker.

Vrijdag 4 januari 2019.

We zijn al een paar jaar van plan om de Penal d’Ifach te beklimmen.

Ifach

Nu is het er eindelijk van gekomen. Het was nog aardig druk op de berg. Het eerste stuk hadden we een paar jaar geleden al eens gelopen maar toen was, na de tunnel, het pad naar boven afgesloten.

Tunneltje door naar boven

Nu was het pad wel toegankelijk.  Het gaat behoorlijk stijl omhoog. Het pad bestaat voor het grootste deel uit rotsen, dus meer klimmen dan wandelen.

Beklimmen Ifach

Bijna bij de top zijn we teruggegaan. Deze zijde van de rots ligt in de schaduw waardoor de rotsen, het pad dus, erg glad zijn. Voor ons te gevaarlijk.

Zaterdag 5 januari 2019.

Vanmorgen zijn we een Engels ontbijt gaan halen op de boulevard. Daarna een tijdje in de zon gelegen op het strand.

Om 17:30 uur begon de optocht van Drie Koningen.

De volgende foto’s zijn genomen bij de optocht van Drie Koningen

Dit is een hele happening in Calpe. Er zijn dus drie koningen te paard en verder een grote optocht met schapen en geiten in zg. stalletjes. Er wordt heel veel snoep gestrooid. Het geheel heeft veel weg van Sinterklaas bij ons. Omdat de Sint op in december bij ons is zullen ze wel de Drie Koningen gebruiken voor de cadeautjes. Het hele dorp loopt er voor uit.

Zondag 6 januari 2017.

Het weer was vandaag weer prima. Volop zon. We hebben de wandeling langs de kust richting Moraira gemaakt tot aan het haventje.

Daarna terug naar de boulevard en een potje mini-golf gespeeld. Na afloop wat gegeten bij de Taj Mahal.

Maandag 7 januari 2019.

Vanmorgen was het bewolkt en fris toen we uit Calpe vertrokken.

Eerst zijn we nog wat boodschappen gaan doen en zijn we naar een camperplaats vlakbij gegaan om het toilet te legen.

Daarna zijn we naar Moraira gereden om eens te kijken hoe het daar is.

Moraira is een leuk plaatsje. Klein, maar wel gezellig. Er heerst een geheel andere sfeer dan bijvoorbeeld in Calpe, Albir of Benidorm.

Er is een flinke jachthaven en een klein strand. Er zijn ook flink wat restaurants en terrassen.

Uiteindelijk hebben we maar besloten om vandaag hier te blijven en morgen verder te gaan. Naar Javea. We staan aan de rand van een grote parking met nog een stuk of acht campers op N38.69079 E0.13306.

Dinsdag 8 januari 2019.

Op de locatie in Javea waar we voorheen altijd stonden zijn nu appartementen gebouwd. Daarachter is nu een open veld waar veel campers dicht op elkaar staan. Niets voor ons. We zijn doorgereden naar de wijk een stukje verder nabij de camping Naranja.

Samen met twee Franse campers staan we op 38.77389 E018216.

Na de koffie zijn we  naar de boulevard gegaan en later richting de haven van Javea.

‘s Avonds zijn we fish and chips gaan eten bij Scallops.

Woensdag 9 januari 2019.

We waren bijtijds wakker vanochtend en zijn eerst lpg gaan tanken omdat we een paar koude dagen tegemoet gaan. Na het tanken hebben we de vouchers bij Scallops ingeleverd voor een Engels ontbijt.

Via de N332 zijn we naar Cullera gereden en hebben daar eerst boodschappen gedaan. We staan nu op een locatie met campers waar we al een aantal jaren wilden gaan kijken. Op zich een prima plaats om te overnachten. Dit blijkt een nieuwe locatie te zijn. N39.15560 W0.24202. Een stuk verderop staan een heleboel campers in de duinen bij het evenemententerrein. Wat een puinhoop daar. Niets voor ons. Er is daar wel een loosput voor vuilwater en toilet. Drinkwater kun je halen bij de kraan in het park.

In de loop van de middag zijn we over de boulevard gefietst. Er is daar helemaal niets te beleven. Er zijn maar een paar horecagelegenheden aan de boulevard en die zijn ook nog allemaal gesloten.

Donderdag 10 januari 2019.

Vanuit Cullera zijn we via de A7 en A23 naar Zaragoza gereden. Onderweg hebben we bij het sanistation van een wegrestaurant nog even geloosd en water ingenomen. In Zaragoza staan we weer bij Lago Casablanca op N41.63754 W0.92142. Op de parkeervakken kun je bijna niet meer staan door de laag hangende takken van de bomen.

Vrijdag 11 januari 2019.

In de loop van de ochtend zijn we weer vertrokken uit Zaragoza. We hebben eerst nog even getankt en zijn daarna over de A68, N-134 en N121 langs Pamplona gereden en verder over de 121A naar Frankrijk. We staan weer in St Paul les Dax op onze vaste plaats op N43.72677 W1.07214.

Zaterdag 12 januari 2019.

Bij de supermarkt naast ons hebben we eerst warm stokbrood gekocht voor het ontbijt. Daarna weer en route over de A63 richting Bordeaux. Voorbij Bordeaux de N10 naar Angouleme en verder over de N141 naar Oradour sur Glane.

Na het smalle stuk bij Chasseneuil moeten we weer stoppen bij een blokkade van de Gele Hesjes. Het duurde gelukkig maar een paar minuten tot we weer door konden rijden.

We zijn weer gestopt op de camperplaats in Oradour sur Glane op N45.93568 E1.02489.

Het oude verwoeste dorp hebben we ook nog even bezocht. Het was troosteloos weer. Past wel bij deze omgeving.

Panorama foto Oradour

Deel van het verwoeste dorp

Zondag 13 januari 2019.

Voordat we verder zijn gereden hebben we eerst nog wat boodschappen gedaan bij de super en daar ook nog even getankt.

Vanmorgen verder gegaan over de A20 naar Parijs en via de A86, A3 en A1 naar Doornik, waar we op het heenreis ook hebben overnacht. N50.60444 E.38167

Het weer was erg slecht met veel regen en wind waardoor we niet meer naar het centrum zijn gegaan om iets te eten maar zelf iets in elkaar hebben gedraaid.

Maandag 14 januari 2019.

Bij de Shell naast de Carrefour hebben we nog even getankt en we hebben ook nog boodschappen gehaald bij de Carrefour. Op de parkeerplaats ook ontbeten.

Vandaar via de E19 langs Gent en Antwerpen naar Breda om nogmaals te tanken bij de Makro. Na de lunch verder naar Emmen.

(Visited 4 times, 1 visits today)
Dit bericht is geplaatst in cat RV Berichten, Jaar 2018, Jaar 2019. Bookmark de permalink.