2017 Spanje.

Donderdag 9 februari 2017.

We zijn vanmorgen rond 10:30 uur vertrokken en zijn via Antwerpen Lille tot Arras gereden over de snelweg. We willen een route via Arras naar het zuiden zonder tol proberen. Tot Arras gaat alles vlot maar daarna schiet het niet erg op tot Abbeville. Van Abbeville richting Rouen gaat weer over de snelweg tot ongeveer Saints Saens en dan weer binnendoor richting Le Havre. Langs de grote brug en dan zijn we op de grote camperplaats bij Honfleur, N49.41924 E0.24154.

Honfleur is een leuk vissersplaatsje met allemaal restaurants langs de oude haven. Het was niet erg druk, waarschijnlijk wegens de kou. Het was ongeveer drie graden.

Na aankomst hebben we een rondje langs de haven gelopen en daarna hebben we in een restaurantje wat gegeten.

Er stonden toch nog een stuk of vijfentwintig campers op de camperplaats.

Vrijdag 10 februari 2017.

Na het ontbijt en de koffie zijn we nog even door het oude stadje gelopen en hebben we een rondje langs de oude haven gedaan. Gelijk bij de bakker wat stokbrood gekocht voor de lunch.

Na de lunch zijn we verder gereden met als bestemming Le Mont St. Michel.

Eerst binnendoor naar Caen en vandaar over de A84 richting Le Mont. Vlakbij de Mont, in het plaatsje Ardevon, is een camperplaats, N48.60380 W1.47663. We stonden er met nog drie campers

Camperplaats in Ardevon

Vanaf de camperplaats zijn we op de fiets naar de Mont gereden. De afstand is ongeveer 6 kilometer. Goed te doen dus.

Le Mont St. Michel

Op de Mont was het niet erg druk. Logisch in dit seizoen. Een aantal straatjes was afgesloten wegens onderhoud. Leuk om er weer een door te lopen.

Je mag er alleen nog met een shuttle bus naar toe. De wegen zijn allemaal afgesloten. Omdat het niet druk is kunnen wij gewoon met de fiets tot aan de poort. De fiets hebben we tegen de rots gestald.

Zaterdag 11 februari 2017.

Rond 10:30 uur zijn we vanaf de camperplaats vertrokken met als doel de camperplaats in La Rochelle. Eerst een stukje binnendoor en daarna via de A84 naar Rennes. Vandaar over de N137 naar Nantes. Vanaf Nantes binnendoor naar La Rochelle. Bij de nieuwe haven is een camperplaats. Het laatste stukje door La Rochelle heen duurde erg lang. Een grote file. Nu weten we ook waarom. Naast de grote parking waar je met de camper kunt staan staat nu het circus. Hartstikke druk dus. Gezien de manier waarop de Fransen parkeren is dit geen plek voor ons.

We zijn daarom maar naar het volgende dorpje gereden, Angoulins sur Mer, en staan daar nu op de camperplaats aan zee. N46.10672 W1.13540. Er was gelukkig nog een plaatsje voor ons.

Er staan wel veel langkampeerders. De Franse buurman begon gelijk te schreeuwen toen we de camper naast de zijne parkeerden. We stonden nog wel binnen het vak. Hij niet. Wat een drukte om niets.

Zondag 12 februari 2017.

Verder naar het zuiden. Binnendoor richting Bordeaux en via de N10 en A63 naar St. Paul les Dax.

We staan weer op de parkeerplaats bij de bouwmarkt op N43.72677 W1.07214. Hier hebben we al een paar maal overnacht. Er staan nu in totaal een stuk of zes campers.

Tot onze verbazing is de buitentemperatuur opgelopen tot ruim 15 graden. Wel een verschil met de 1 @ 2 graden van vanochtend.

Mooi weer dus om een stukje te gaan lopen. We zijn langs de camperplek in het bos gelopen. Er stonden slechts drie campers. Verder hebben we een rondje om het Lac de Christus gelopen. Lekker weer. Kon eigenlijk best zonder jas.

Maandag 13 februari 2017.

Ziet er somber uit vanochtend.

Omdat we vlak naast de supermarkt staan hebben we eerst maar even wat boodschappen gehaald en brood voor het ontbijt.

Na het ontbijt zijn we verder gegaan over de A63 naar Spanje. Bij Aire de Bidard de sani gedaan en daar lekker in de zon koffie gedronken.

De zon duurde niet lang. Toen we net over de grens de 121A namen was de zon weer verdwenen en begon het flink te regenen. Dit duurde tot aan Pamplona. Vanaf Pamplona zijn we verder binnendoor naar Zaragoza gereden. Duurde wel lang binnendoor rijden.

In Zaragoza staan we nu weer bij Lago de Casablanca, N41.63754 W0.92142, waar we vorig jaar ook overnacht hebben.

Het regent alweer. De temperatuur is echter prima.

Dinsdag 14 februari 2017.

Ondanks dat de zon vrolijk schijnt gaan we toch weer verder richting de kust waar het wat warmer is. Via de A23 rechtstreeks naar Valencia gereden en daar een plaatsje gezocht. Op de parkings aan het strand stonden dit maal geen campers zodat we naar de camperplaats La Marina zijn gegaan, N39.38666 W0.33210. Hier zijn we ook al meerdere malen geweest.

Woensdag 15 februari 2017.

Vanmorgen was het bewolkt maar we zijn toch maar naar Valencia gefietst. Blijft voor ons toch een van de favoriete steden. De lucht klaarde in de loop van de middag weer op waardoor het toch weer mooi werd.

We zijn deze maal eens het gehele park doorgereden. Toch een lengte van ongeveer 8 km. Daarna hebben we onze fietsen weer op onze vaste plek aan de Gran Via gezet.

In de loop van de middag weer terug naar de camper. In totaal hebben we vandaag ca. 40 kilometer gefietst.

Donderdag 16 februari 2017.

Na de sani vanmorgen op de camperplaats zijn we naar Javea gereden. Een afstand van ongeveer 100 kilometer.

Op de plaats waar wij altijd staan, N38.76976 E0.18906, staat nu een aantal campers. Jammer dat er nu op het braakliggende terrein appartementen worden gebouwd. Dat zag er de laatste jaren al naar uit maar de verkoop vlotte niet erg. Het zal dit jaar wel de laatste maal zijn dat we hier kunnen staan. Moeten we dus nog maar gebruik van maken.

Vrijdag 17 februari 2017.

Op de fiets een rondje gemaakt door Javea. We zijn o.a. langs de camping gereden en gekeken of daar nog plaats was. Het is daar bijna allemaal Engels met uitzondering van een Nederlander en een Duitser. Er is trouwens nog wel een plaatsje.

Daarna naar de visafslag aan de haven waar net een vissersschip binnenkwam. Leuk om te zien hoe de vangst gesorteerd wordt en de kratjes van ijs worden voorzien. Daarna gaan ze direct naar de visafslag. Wij mochten er helaas niet in.

Zaterdag 18 februari 2017.

Vannacht was er hier in de straat disco vanuit een auto die waarschijnlijk vol met speakers zit. De Engelse buurman had dit al voorspeld omdat dit vorige week ook al zo was. De politie is er toen aan te pas gekomen. Deze maal hebben we er niet echt veel last van gehad.

Een stralend blauwe lucht en een lekker zonnetje. Dat belooft wat voor vandaag.

We zijn naar de haven van Javea gefietst en zijn daar de wandeling naar boven naar de vuurtoren gaan doen. Mooie wandeling in de volle zon. Deze wandeling hebben we al meerdere malen gedaan maar hij blijft mooi.

Boven op de berg heb je een fantastisch uitzicht over de zee, jachthaven en Javea.

Uitzicht vanaf Cap San Antoni

We lopen in ruim drie kwartier naar boven en dan even van het uitzicht genieten. Daarna het pad verder naar de andere zijde van Cap San Antoni.

Op de picknickplaats hebben we nog een tijdje in de zon gezeten en zijn toen weer teruggegaan naar de vuurtoren. Vandaar weer via het pad naar beneden.

Vuurtoren op Cap San Antoni

Later bij de camper zijn we nog iets gaan drinken bij 100 Montaditos en hebben daar ook gelijk maar een paar van die lekkere broodjes gegeten.

Zondag 19 februari 2017.

Vanmorgen eerst naar Scallops gegaan voor een Engels ontbijt. Het is daar weer hardstikke druk, zoals eigenlijk altijd.

Omdat het weer wat tegen valt, het is bewolkt en het waait,  zijn we een stuk gaan wandelen door de omgeving. Richting de camping, waar ook twee campers staan, en vandaar weer richting de boulevard. Verder over het pad langs de zee naar de kaap en weer terug. Toch ongeveer drie uur glopen.

Maandag 20 februari 2017.

Na een rondje over de boulevard te hebben gemaakt zijn we weer gaan ontbijten bij Scallops. Blijft toch lekker zo’n Engels ontbijt.

Op de fiets zijn we eerst wat boodschappen gaan doen en daarna zijn we naar het oude centrum, dat tegen de berg aan ligt, gegaan. Het is niet zo groot en we zijn er al eens geweest. Er is een mooie markthal.

Vanuit het centrum is het niet ver naar de haven. Er is vandaag weinig bedrijvigheid en we hebben geen vissersschepen terug zien komen. We hebben we nog een tijdje op de pier in de zon gezeten.

Bij terugkomst bij de camper blijkt dat het aardig vol staat. Allemaal Nederlanders dit maal.

Dinsdag 21 februari 2017.

Het weer is behoorlijk verbeterd. Er is weer aardig wat zon en de wind is veel minder.

We gaan dus nog maar een keer de wandeling doen naar de vuurtoren. Blijft een leuke tocht ondanks dat we deze al meerdere malen hebben gelopen.

Uitzicht op de jachthaven van Javea

Onderweg kwamen we langs de VVV bij de haven van Javea en hebben daar gelijk wat info over fietstochten en wandelingen opgehaald. Ook hebben we nu een plattegrond van Javea. Is altijd gemakkelijk om te hebben.

Toen we weer beneden waren zijn we nog even langs de visafslag gereden want we zagen een paar vissersschepen binnenlopen. Eens kijken wat de vangst van vandaag is.

Terug bij Arenal hebben we nog even wat gedronken bij 100 Montaditos.

Woensdag 22 februari 2017.

Er waren al vroeg een paar campers vertrokken. Wij waren ook redelijk vroeg voor ons doen en om ca. 9:45 uur zijn wij ook vertrokken. Er stonden nog slechts twee campers.

Het is de bedoeling om naar Calpe te gaan. Eerst daar langs de camperplaats om van het sanistation gebruik te maken. Ze kunnen daar inmiddels ook rekenen: Vijf euro voor toilet legen en water innemen. Maar goed, we kunnen er weer een paar dagen tegen. Op de plek waar we wilden gaan staan was het opvallend rustig. Bij de Lidl daarentegen was de vlakte aan de andere zijde van de rotonde behoorlijk bezet. Van Engelsen in Javea hoorden we dat het daar niet zo leuk is omdat er veel langstaanders staan. We zijn dus nog even een rondje gaan rijden om te kijken of er nog meer plaatsen waren. Ter hoogte van de Penon de Ifach is ook nog een plaats waar veel campers staan, N38.64455 E0.07039.

Camperplaats in Calpe

We waren gelukkig vroeg en er was nog plaats genoeg.

Vanmiddag een stuk over de boulevard gelopen en vanavond heerlijk gegeten bij de Taj Mahal vlakbij de boulevard. Morgen zou het opnieuw mooi weer moeten zijn.

Donderdag 23 februari 2017.

Vannacht heeft het geregend. De hele camper zit onder het Sahara zand. In de ochtend was het ook niet zo’n lekker weer maar tegen de middag begon de zon weer door te komen en was het prima.

Op de fiets wat rondgereden en wat boodschappen gedaan. Later in de middag nog een rondje over de boulevard gelopen.

Vrijdag 24 februari 2017.

Vanochtend wat regen, evenals vannacht. De temperatuur is echter prima. Aan het begin van de middag zijn we een wandeling gaan doen langs de kust. Is een mooie route die we vorig jaar ook al een keer hebben gelopen.

Zaterdag 25 februari 2017.

Het is vandaag markt in Calpe. Het stukje markt bij de McDonalds stelt niet zoveel voor, het grotere deel bij de Lidl eigenlijk ook niet. Maar daar zullen de meningen over verdeeld zijn.

Op ons gemak over de markt gelopen en toch maar eens de Churros geprobeerd. Zijn we al jaren van plan maar het komt er steeds niet van. Zijn eigenlijk wel erg lekker, voor een keer.

Daarna nog even boodschappen gedaan bij de Lidl aan het einde van de markt.

Nog even in de zon buiten gezeten en daarna naar binnen.

Tegen het einde van de middag nog een ommetje over de boulevard bij Playa de la Fossa.

Zondag 26 februari 2017.

Het ziet er naar uit dat het vandaag weer mooi weer wordt. Al vroeg staat de zon aan de hemel. Eigenlijk staan we een beetje op de verkeerde plaats, want de zon komt pas om ongeveer half tien achter de bomen vandaan.

Vandaag zijn we naar de andere boulevard gegaan. Deze is wat gezelliger dan de Playa de la Foss. Misschien komt dat ook wel doordat het zondag is en de Spanjaarden vrij zijn. Het is er gezellig druk. We hebben nog een uurtje op het strand gelegen in de zon. Hadden we nodig….

We zijn ook nog even wezen kijken waar de Britse buurman zijn water haalt. Vlakbij de camping staat midden op een rotonde een huisje met een watertap.

Rond vier uur, half vijf, wordt het toch wat frisser en zijn we weer naar binnen gegaan. Mooi even de tijd om het verslag bij te werken.

Maandag 27 februari 2017.

Na het ontbijt en de koffie zijn we naar de vissershaven gelopen. Eerst nog even de nieuwe boulevard langs de Ifach genomen. Daar heb je een mooi uitzicht op de rots. Deze wordt veel gebruikt door bergbeklimmers. Er is aan het einde van de boulevard een aparte landingsplaats voor een helicopter bij noodgevallen.

Daarna naar de vissershaven waar net een paar vissersschepen de haven binnen liepen. Leuk om even te kijken hoe de vis wordt gesorteerd, afgespoeld en aan land wordt gebracht. En dan in de looppas naar de visafslag om de vis te verkopen.

Dinsdag 28 februari 2017.

Vanmorgen naar de boulevard geweest om een Engels ontbijt te nuttigen. Zijn we al een paar dagen van plan maar tot op heden is het er niet van gekomen. Er is hier een restaurant met uitzicht op zee waar het over het algemeen behoorlijk druk is. Vanmorgen was er een groep wielrenners en een groep ouderen die er een verjaardag vierden.

Het ontbijt is overigens prima.

Daarna nog even over de boulevard gelopen en verder de hele middag in de zon bij de camper zitten lezen.

Woensdag 1 maart 2017.

Het was weer prachtig weer vandaag. In de zon koffie gedronken en zitten lezen. In de loop van de middag nog even naar de boulevard gegaan en gekeken of er nog vissersschepen in de haven lagen. Dit was niet het geval. Daarna nog een uurtje op het stand in de zon gelegen.

Donderdag 2 maart 2017.

Omdat we het hier wel gezien hebben zijn we weer vertrokken. Eerst nog even naar de sani bij de camperplaats en daarna naar Benidorm om te kijken of er plaats is op Camping Benisol. Bij aankomst stond er een aantal campers op de parkeerplaats binnen de camping. Uiteindelijk toch maar gaan vragen of er nog een plaatsje was omdat we er nu toch waren. Gelukkig was er nog een flink aantal plaatsen beschikbaar. We staan nu in Calle Londres op nummer 17, N38.56011 W0.09833. Mooie ruime plaats vol in de zon. We zijn vandaag niet meer naar Benidorm gegaan maar hebben in het zonnetje gezeten en zijn nog even de camping over gelopen.

Vrijdag 3 maart 2017.

Het zou volgens de weerberichten slecht weer zijn vandaag.

Vanochtend dus in t-shirt en korte broek buiten ontbeten. Stokbrood verkrijgbaar bij de bar of anders bij de benzinepomp net buiten de camping.

Na de koffie trok alle bewolking weg en was het stralend weer. Op de fiets naar Benidorm waar het gezellig druk was. Je kunt zien dat we nu wat later in het seizoen zijn dan voorgaande keren.

Gewandeld over de boulevard van Playa Levante en daarna over die van Playa Poniente. Tussendoor nog even bij de VVV geweest om een plattegrond van Benidorm te vragen. Zondag 5 maart speelt hier in Benidorm Palace de groep uit de seventies Gerry & The Pacemakers. Zou wel leuk zijn om daar heen te gaan. Echter gezien de weersvoorspelling en dat we dan ’s avonds in het donker van en naar Benidorm moeten fietsen weerhoudt ons ervan.

Langs Playa Poniente kwamen we ook weer 100 Montaditos tegen. Hebben we weer een tijdje gezeten. Ook hebben we nog een tijdje op het strand in de zon gelegen. Als je met je blote voeten door het water van de zee loopt voelt het toch wel erg koud aan. Misschien dat we volgende week toch eens proberen om te gaan zwemmen.

Later in de middag, als de zon wat lager staat, wordt het wat frisser en zijn we terug naar de camping gegaan.

In de avond werd de bewolking steeds dichter en begon het flink te waaien en te regenen.

Zaterdag 4 maart 2017.

We zijn in de loop van de ochtend op de fiets naar Albir gereden. Het was wat bewolkt maar de temperatuur was prima. Op de parkeerplaats achter de supermarkt zagen we de camper staan van de Engelsen die in Calpe naast ons stonden. We hebben nog even een praatje gemaakt bij hen in de camper. We kregen gelijk de locatie door van een camperplaats in El Campello. Misschien dat we daar nog naar toe gaan.

Later begon het te regenen toen wij over de boulevard richting San Antonio liepen. De camperplaats staat helemaal vol. Paco heeft nu een mooie houten afscheiding gemaakt tussen de rijen campers. Ook staat er nu niet één camper meer met een voortent. Hij luistert dus wel naar de reacties van de camperaars.

Door de regen weer naar de fietsen waarna we bij het sushi-restaurant wat zijn gaan eten. Het eten was prima en de zaak zat helemaal vol. Daarna nog even boodschappen gehaald en terug naar de camper. Gelukkig was het nu droog.

Zondag 5 maart 2017.

Vanochtend was het prima weer met een zonnetje maar in de loop van de middag werd het bewolkt en kwam er wat wind opzetten. We zijn nog even naar de antiekmarkt hiernaast gegaan Wat een drukte (en rotzooi). Verder hebben we bij de camper buiten zitten lezen.

We hebben besloten om morgen toch maar verder te gaan richting Alicante.

Maandag 6 maart 2017.

We waren, voor ons doen, vroeg op vandaag. Het restaurant op de camping was zelfs nog gesloten zodat we bij de benzinepomp langs de weg stokbrood gehaald hebben. De receptie van de camping was wel open zodat we gelijk maar afgerekend hebben.

Om kwart voor tien reden we van de camping weg en zijn via de N332 naar Alicante gereden. Daar zijn we naar de Outlet Store gegaan waar we vorig jaar ook al eens geweest zijn. Ik heb een paar mooie schoenen gekocht.

Na de koffie op de parking zijn we over de A7 via Murcia en Almeria naar Roquetas de Mar gegaan. We staan nu op de grote parking aan de boulevard, N36.77454 W2.60118, vlakbij het winkelcentrum. Het staat hier trouwens goed vol met campers. Er staan ook nogal wat plassen Dat komt, volgens een Duitse camperaarster, dat het gisteren en vannacht behoorlijk heeft geregend. Bij ons was het gelukkig droog gisteren.

Camperplaats in Roquetas de Mar

De plaats waar we nu staan ligt precies aan de andere zijde van Roquetas dan de plaats waar we vorig jaar stonden. Misschien morgen nog even kijken naar die plek van vorig jaar.

Dinsdag 7 maart 2017.

Het is mooi weer. Op de fiets zijn we naar de andere kant van Roquetas gereden waar we vorig jaar stonden. Is toch tien kilometer verderop. Er staan wel campers maar niet zoveel als vorig jaar. Misschien dat we in de loop van de week hiernaartoe verhuizen. Op het strand nog even met een Engelse camperaar staan kletsen. Hij staat een straat verder.

Daarna via het fietspad langs het strand naar de supermarkt om wat boodschappen te halen.

Vanmiddag naar het strand geweest en voor het eerst dit jaar gezwommen. Het water is overigens nog wel koud. Dus niet te lang er in blijven.

Woensdag 8 maart 2017.

Mooi weer vandaag. Na de koffie zijn we naar het winkelcentrum gelopen. Een leuk wandelingetje. Bij de Primark wat kleding gekocht. Het is er nu wel een stuk drukker dan vorig jaar.

Vanmiddag naar het strand geweest en gezwommen.

Donderdag 9 maart 2017.

Opnieuw stralend weer vanmorgen. Het is marktdag. De markt is hier om de hoek en je merkt aan de langsrijdende auto’s dat het druk is.

We zijn er door gelopen maar halverwege waren we het al zat. Die drukte en rommel die er verkocht wordt. We zijn dus maar buitenom naar het winkelcentrum gelopen. Hier bij de Primark nog even rondgekeken en een aantal poloshirts gekocht.

Vanmiddag aan het strand gelegen en een paar keer de zee in geweest. Het was erg warm vandaag.

Vrijdag 10 maart 2017.

We waren vroeg op vanmorgen. Na alles in orde gemaakt te hebben om te vertrekken hebben we nog even op de bakker gewacht maar die was behoorlijk aan de late kant. We wilden net wegrijden toen hij arriveerde. Dus nog net op tijd een paar stokbroden kunnen kopen.

Ofschoon het ons op deze plek wel bevalt wilden we toch nog even naar de andere kant van Roquetas, N36.71583 W2.63528. Daar is het wel wat rustiger.

We zijn eerst even via de loosplek aldaar gereden om het nodige te lossen en daarna naar de plek aan het strand. Er was gelukkig, omdat wij vroeg waren, nog plaats.

Later in de middag, toen wij uit de zee kwamen, stond voor ons een camper van Belgen die wij gisteren op de andere camperplaats hebben ontmoet. Wij hadden ze verteld over deze plek.

’S Avonds hebben wij gezellig bij hen in de camper een wijntje gedronken en wat gegevens van camperplaatsen uitgewisseld.

Toevallig hadden zij een LifePo4 accu in de camper met een Victron MPPT regelaar voor de zonnepanelen. Precies de configuratie waar wij ook mee bezig zijn geweest. Waarschijnlijk hadden zij er meer geld voor over dan wij.  Het beviel ze overigens wel heel goed.

Zaterdag 11 maart 2017.

Vanmorgen kwam rond 09:00 uur de bakker langs met vers stokbrood. Morgen, zondag, komt hij niet langs.

Omdat Luc en Hilde vanmorgen weer verder gaan hebben we nog even koffie gedronken bij ons. Zij gaan naar Cabo de Gata naar een camperplaats waar je boven op een rots staat met een mooi uitzicht over zee. Er moet dan geen of weinig wind zijn, anders waai je eraf.

Voordat ze vertrokken kreeg ik nog zijn emailadres. Als ik nog iets wilde weten moest ik maar contact opnemen. Hij weet namelijk nogal veel.

Daarna nog een tijdje op het strand gelegen maar er stond net teveel wind om het water in te gaan.

Vanmiddag nog een stuk langs de boulevard gelopen en op een terras ergens iets gegeten.

Rond half acht kwamen er twee bussen met vissers. Er was zeker een nachtviswedstrijd. Viel nog niet mee om die bussen te laten vertrekken op de smalle parkeerplaats.

Zondag 12 maart 2017.

Vanmorgen waren we al vroeg wakker want om 08:15 uur kwamen de bussen weer om de vissers op te halen. Komt heel wat bij kijken om al die spullen en vis in plastic zakken weer in de bus te krijgen. Het was nu wel rustig en de gordijnen in de bus gingen al snel dicht.

Het was tot in de middag mistig. De temperatuur was overigens wel goed maar niets vergeleken met de laatste dagen.

Vanmiddag zijn we nog een stuk langs de zee gaan fietsen. We zijn naar de andere kant van Roquetas gegaan en verder door het natuurgebied gereden. Als je dan het strand volgt kom je opnieuw in een deel van Roquetas. Zo te zien een veel ouder gedeelte. Bij elkaar een kleine 30 kilometer afgelegd.

Overal zie je groepjes mensen op het strand. Ze nemen eten, drinken en de barbecue mee en blijven er de gehele dag. Ook op het strand waar wij staan.

Tegen de avond kwam een groepje van het strand naar de auto om de spullen in te laden. Ze hadden het duidelijk naar de zin gehad (en ook iets gedronken). Portieren open en muziek aan en allemaal dansen. Ze hebben er wel anderhalf uur over gedaan om te vertrekken. Steeds kwamen ze weer met bekers wijn. Ook collega camperaars kregen wijn aangeboden.

Maandag 13 maart 2017.

Vannacht heeft het flink gestormd en geregend. Er was ook onweer. Omdat wij op de eerste lijn vanaf ze zee stonden kregen we de volle laag. Rond 04:00 uur zijn we toch maar verkast. Gelukkig stond er vlakbij ons een grote Concorde. We zijn daar maar naast gaan staan en het leek wel of de wind was gaan liggen.

De bakker kwam vroeg vanochtend zodat wij ook bijtijds konden vertrekken. Eerst zijn we nog even langs Decathlon gegaan om wat spulletjes te kopen en daarna over de A7 en A91 naar Velez Rubio. Onderweg werd het steeds slechter weer en we kregen storm en regen. Vlak voor Velez Rubio zagen we een wagen met een sneeuwschuiver rijden. We dachten dat hij wellicht verdwaald was, maar nee hoor. Even verderop lag de sneeuw in de berm. We zaten inmiddels wel op ongeveer 1.000 meter hoogte.

Er is hier een aardige camperplaats, N37.65233 W2.07386, en, bij het binnenrijden, zag het dorp er ook leuk uit. Als het nog droog wordt gaan we het plaatsje bekijken.

Camperplaats in Velez Rubio

Aan het eind van de middag werd het eindelijk droog en zijn we het plaatsje ingelopen. Met mooi weer kan het best een leuk plaatsje zijn. We kwamen nog een sneeuwschuiver tegen in het dorp. Er hingen grote brokken sneeuw aan.

Wat opviel is dat er voor de deuren van de huizen houten of kunststof schotten geplaatst zijn. Zeker bang voor overstromingen.

Onderweg ging er opeens een lampje branden op het dashboard. Onderweg nog even gestopt, zonder de motor af te zetten, om te kijken wat de betekenis van het lampje was. Het bleek met de herkenning van de sleutel te maken te hebben. Er wordt tijdens een controle een signaal gemist. Gelukkig startte de motor weer toen we op de camperplaats waren.

Dinsdag 14 maart 2017.

Het heeft vannacht weer flink geregend en gestormd. Kennelijk hebben de bewoners hier info over gekregen waardoor zij de schotten voor de deuren geplaatst hebben. Onderweg werd het weer gelukkig steeds beter en tegen de tijd dat we bij Murcia waren klaarde het op. In Calpe staan we nu weer op dezelfde plaats als een paar weken geleden. N38.64455 E0.07039. We zitten lekker in de zon met 21 graden.

Aan het einde van de middag nog een rondje boulevard gedaan en bij Taj gaan eten.

Woensdag 15 maart 2017.

Het waait nog wel flink maar er is volop zon en de temperatuur is prima.

Per fiets even boodschappen gedaan en op de terugweg langs de weg gereden waar we vorig jaar stonden. Deze weg is nu afgesloten en er staat een mobiel keuringsstation. Er staat een file auto’s voor om gekeurd te worden. Een soort APK?

Nog even lekker in de zon gezeten en met mede camperaars gesproken en daarna naar de vissershaven gelopen. Er kwamen diverse schepen aan met een heleboel vis.

Daarna nog even op het strand gelegen in het zonnetje.

Donderdag 16 maart 2017.

Na het ontbijt en de koffie zijn we naar de boulevard El Arenal gelopen. Aan het einde van de boulevard nog een tijdje in de zon gezeten. Weer terug via de boulevard en de vissershaven. Er waren net weer wat vissersschepen aangekomen en men was bezig met de vis te lossen en naar de visafslag te brengen. Was best wel druk met toeristen die een kijkje kwamen nemen.

Vrijdag 17 maart 2017.

Bij Spasso weer eens een Engels ontbijt gehaald. Lekker. Verder wat zitten lezen in de zon en ’s middags nog een stuk over de boulevard gelopen.

Zaterdag 18 maart 2017.

Vanochtend naar de markt geweest en gelijk wat boodschappen gedaan.

Vanmiddag naar het strand.

Toen we van het strand terugkwamen stond er pal voor ons een Zweed ons uitzicht te belemmeren. Onvoorstelbaar omdat er nog wel plaats is voor circa 50 campers.

Zondag 19 maart 2017.

De Zweed is gelukkig weer vertrokken vanmorgen.

Het is nu behoorlijk warm en volop zon. We zijn de wandeling langs de kust naar Bernissa gaan doen. Mooie uitzichten over zee. Totaal een wandelingetje van ongeveer drie uur.

Daarna in de zon bij de camper zitten lezen.

Maandag 20 maart 2017.

Toch maar weer vertrokken uit Calpe. Via de N332 richting Valencia en vandaar verder naar El Grao de Castillon. Onderweg in de buurt van Gandia nog even langs een sanistation geweest voor het noodzakelijk legen en vullen. In Cullera hebben we nog even gekeken of we de camperplaats konden vinden waar we van Nederlanders in Calpe over gehoord hebben. Helaas niet gevonden.

De camperplaats in El Grao was vol bezet maar toen we verder reden kwamen we langs het strand van Platja del Pinar waar veel campers stonden. Daar was dus nog wel een plaatsje voor ons vrij. We staan hier prima. N39.98252 E0.02229.

Jammer dat er hier mist uit zee kwam waardoor de temperatuur wat lager ligt. Onderweg geen last van de mist gehad. Zal wel plaatselijk zijn.

Dinsdag 21 maart 2017.

We zien geen mist meer en de zon schijnt volop. Het is ruim boven de twintig graden.

Buiten koffie gedronken en daarna op de fiets naar Benicassim. Mooi fietspad langs het strand. Benicassim valt tegen. Allemaal hoogbouw en geen mens te bekennen. Zal in de zomer wel anders zijn hier. Op de terugweg nog even op het vliegveldje gaan kijken. Er was een oefening van het leger met parachutespringen. Regelmatig ging er een vliegtuig omhoog en zag je ze springen. Sommigen kwamen niet op het vliegveld terecht maar op het strand, vlak bij het water.

Later in de middag nog een paar geocaches gezocht en een paar ook gevonden.

Geocache bij El Grau

Woensdag 22 maart 2017.

Vandaag zijn we verder getrokken en zijn na ongeveer een uurtje rijden in Peniscola aangekomen. We hadden een plek doorgekregen maar die lijkt ons niets. Daarom maar even gaan kijken bij de parkeerplaats achter de camping. N40.36984 E0040131. Stond één camper. Nog even een tijdje met een Franse Spanjaard staan praten en volgens hem was het geen probleem om er een nachtje te staan.

Na de koffie een rondje door de oude stad gelopen en bij de haven gekeken. Later in de middag pannenkoeken gebakken en gegeten. Tegen vier uur weer terug naar de vissershaven want dan komen de vissersschepen terug om de vis bij de afslag aan te leveren.

Na eerst wat bewolking werd het in de loop van de middag weer zonnig.

Donderdag 23 maart 2017.

Onze volgende stop wordt Morella aan de N232. Eerst binnendoor naar Benicarlo en dan over de N340 naar Vinaros. Daar kwamen we weer een Decathlon tegen en we hebben daar nog wat lichtgewicht handdoeken voor over de zittingen gekocht. Tevens nog goedkoop getankt en wat boodschappen gedaan.

Verder via een mooie route over de N232 naar de camperplaats van Morella. Je moet eerst nog een colletje over van 1.080 meter hoogte. Er is weinig verkeer. Een mooie camperplaats, N40.62408 W0.09140, met uitzicht op de berg waar de stad tegenaan gebouwd is. Boven de stad steekt het kasteel uit.

Camperplaats Morella

We hebben buiten geluncht maar na de lunch wordt het helaas ineens bewolkt en wordt het koud. Uiteindelijk komt er sneeuw naar beneden. We wachten dus nog maar even met naar de stad lopen.

Gisteren aan het strand en nu in de sneeuw.

Vrijdag 24 maart 2017.

Omdat het vanochtend nog een beetje sneeuwde hebben we besloten om niet de oude stad van Morella te bezoeken. We bewaren dat tot een volgende keer.

Over de N232 zijn we naar Alcaniz gereden waar een tankstation met LPG zit. Omdat we gisteravond de kachel aan hebben gehad raakt de laatste tank flink leger.  Verder over de N211 naar de A2 richting Lleida en vandaar via de A22 naar de camperplaats in Tamarite de Litera N41.86326 E0.42706.

Vanaf Morella tot Tamarite is een hele mooie route. Die gaan we nog wel eens rijden. Het gaat wel steeds omhoog en omlaag. Het laatste stuk tot de A2 gaat langs de Ebro.

In de avond werd het koud, dus de kachel weer aan gehad.

Zaterdag 25 maart 2017.

Vannacht en gisteravond heel veel regen gehad. Het ging goed tekeer. Toen we vanmorgen wakker werden zat de camper onder de sneeuw. Buiten was het slechts 2 graden.

Het eerste stuk was goed berijdbaar maar naarmate we hoger kwamen begon het steeds harder te sneeuwen. De N23- was op het eerste gedeelte nog niet schoon gemaakt dus langzaam rijden. Na een kilometer of 30 zaten we achter een sneeuwruimer die de sneeuw van de weg over de vangrail spoot. Na een flink aantal kilometers ging de sneeuwruimer van de weg af en konden we weer doorrijden. Het wegdek was hier goed schoon, ofschoon het wel steeds meer begon te sneeuwen. Af en toe slecht zicht door de sneeuw. Bij de tunnel van Vielha wilden we koffie drinken op de parkeerplaats maar die zijn we voorbij gereden Was gewoon niet te zien.

Na de tunnel door gereden te zijn werd het weer heel anders. Een fel zonnetje en bijna geen sneeuw meer op de weg. In Vielha nog even getankt en koffie gedronken en daarna naar de camperplaats in Saint–Beat N42.91228 E0.69249. Je staat daar direct aan de rivier de Garonne. Het water stroomt snel en er zijn veel vissers. Echter geen vis gezien.

Het dorpje is tweemaal niks. Lijkt wel verlaten. Er is echter wel een Toeristenbureau. Ze was blij dat we binnenkwamen, heeft ze tenminste iets te doen.

Zondag 26 maart 2017.

Vanmorgen was nog nog flink koud maar de zon kwam gelukkig door. We zijn over de A64  naar Toulouse gereden en vandaar over de A64 via Albi naar de camperplaats in Rodez N44.35733 E2.59385. Daar hebben we nog een tijd buiten in de zon kunnen zitten.

Jammer dat het water op de camperplaats is afgesloten. Lijkt wel vernield.

Maandag 27 maart 2017.

Vanuit Rodez zijn we de N88 verder gevolgd tot aan de A75. Deze mooie weg volgen we naar het noorden. Ter hoogte van Marvejol hebben we, met mooi uitzicht, koffie gedronken op de parkeerplaats in Issoire. Hier hebben we nog even boodschappen gedaan en getankt. Verder tot afslag 12 op de A71 en dan nog even binnendoor tot de camperplaats in St. Pourcin sur Sioule. N46.31305 E3.29666. Er staan hier veel campers en tot in de avond komen er nog steeds bij. Wij staan echter mooi aan de rivier en we hebben nog een tijd in de zon kunnen zitten. Het wordt gelukkig steeds warmer Aan het einde van de middag hebben we nog een rondje door het dorpje gelopen.

Dinsdag 28 maart 2017.

We zijn eerst even langs de camperplaats in Thiel sur Acolin gegaan voor de sani. Een heel mooie camperplaats in zo’n klein dorp. Waarom kan dat in Nederland niet vraag je je dan af. Daarna via de N79 en N70 richting Beaune. Daar het centrum door en dan richting Dijon. Omdat we nog vroeg waren zijn we door gereden naar de camperplaats in Langres N47.85753 E5.32983.  Deze ligt vlak naast het centrum.

We zijn de oude binnenstad doorgegaan en hebben een wandeling gemaakt over de ramparts, de muur die om de oude binnenstad loopt. Je hebt daar een prachtig uitzicht over de omgeving.

Woensdag 29 maart 2017.

Vanuit Langres zijn we binnendoor naar de A31 bij Nancy gereden en vandaar via Metz en Thionville naar Luxemburg om daar nog even te tanken. Verder naar de camperplaats in Trier. We zijn al een paar maal van plan geweest om naar Trier te gaan maar het is er nog niet van gekomen. Nu wel dus. Er is een grote camperplaats aan de Moezel, ca. 100 plaatsen op N49.74019 E6.62444.

Op de fiets ben je in korte tijd in het centrum van Trier. Een leuk centrum in de Altstad met veel restaurants en terrassen.

Donderdag 30 maart 2017.

Er vielen een paar boeken uit het kastje op de tafel waar ook mijn bril op lag. Gevolg: bril afgebroken. Dan vandaag maar zonder bril verder.

Vertrokken uit Trier en eerst binnendoor naar de A60. Daarna ging het vlot tot Keulen, waar een brug is afgesloten voor verkeer zwaarder dan 3.500 kg. Gevolg hiervan is dat er flinke files ontstaan. Daarna weer door richting Dusseldorf waar we de stad door moesten. Schiet geen meter op. Tot overmaat van ramp was verder de A31 afgesloten ter hoogte van Enschede. Er wordt dan geen omleidingsroute aangegeven. Omdat we ook geen wegenkaart bij ons hebben van deze omgeving zijn we maar richting Enschede gereden en dan verder over de N34 en N36 naar de camperplaats in Emmen N52.78125 E6.90335.

Nog snel even voor sluitingstijd naar de opticien hier in het centrum om mijn bril te laten maken.

Vrijdag 31 maart 2017.

Vanmorgen eerst naar de opticien om mijn bril op te halen. Ze hebben hem prima gemaakt en het was nog gratis ook. Service bestaat dus nog.

Daarna over de markt gelopen en terug naar de camper voor de koffie.

Vanmiddag een leuke fietstocht gemaakt naar Exloo en via het Bos van de Toekomst weer terug naar Emmen. Totaal 45 km gereden.

Zaterdag 1 april 2017.

Vanochtend een aantal huizen bezocht die deelnamen aan de NVM Open Huizen Dag. Leuk ritje van in totaal 25 km.

Zondag 2 april 2017.

Vanmorgen zijn we verkast naar Erica. Daar is een camperplaats, N52.72949 E6.92324. waar we al veel over gelezen hebben en die we ook eens willen proberen. Temeer omdat we dan gelijk kunnen lozen en we dus schoon naar huis kunnen.

Het is een mooie camperplaats, we waren daar alleen. Rustig dus.

Vanmiddag een ritje gemaakt door het Parc Sandur en daar op ons gemak wat rondgereden. In de loop van de middag kwam Jordy. Zij moet morgen in Groningen zijn dus dit ligt mooi op de route. Vanavond het centrum van Emmen bekeken en bij de Griek gegeten.

Maandag 3 april 2017.

We waren laat op vandaag. Op ons gemak de boel schoon gemaakt en rond de middag vertrokken.

De eerste stop was Haaksbergen. Bij Camperpassie langs geweest voor een fietshoes van Hinderman. Met hulp van Peter de hoes gemonteerd omdat ik er zeker van wilde zijn dat hij paste. Prima service daar en we hebben nu een hoes die geheel afsluit.

Daarna nog even langs Obelink in Winterswijk voor een paar spulletjes. We hebben daar gelijk maar wat gegeten want we moeten aan het begin van de avond weer bij Yvonne zijn voor de kapper.

Uiteindelijk waren we om ongeveer 21:30 uur weer thuis.

(Visited 3 times, 1 visits today)
Dit bericht is geplaatst in cat RV Berichten, Jaar 2017. Bookmark de permalink.