2016 Spanje.

Woensdag 6 januari 2016.

Omdat we nog een aantal zaken te regelen hadden zijn we pas om 11:00 uur vertrokken. Via Antwerpen en Gent richting Lille. Het was de bedoeling om via de Ring van Lille te gaan maar vlak voor de afslag naar de E17, die om Lille heen gaat, zagen we een flinke file. We konden nog net de afslag nemen waardoor we zonder file Frankrijk inreden. Net voor de avondspits waren we bij Parijs. Was wel erg druk maar gaf verder geen oponthoud. Door het slechte weer en omdat het al donker was hebben we wel lang over het stuk over de N20 gedaan via Etampes naar Saran. Het was ongeveer 19:15 uur toen we in Saran aankwamen op de camperplaats N47.95108 E 1.87328. Was erg rustig. We stonden alleen.

Donderdag 7 januari 2016.

Vreemd dat er niet veel auto’s op de camperplaats/parkeerplaats stonden. Misschien is het in Frankrijk nog wel vakantieperiode. Er stond slechts één auto.

Na de koffie zijn we weer vertrokken. Eerst richting Gien en daarna over de A77, klein stukje tol, en N7 richting St. Pourcin sur Seoul en vandaar verder naar de A71, tol, naar het zuiden. In de loop van de middag begon het op te klaren. De zon kwam zelfs even door. We staan nu op de camperplaats in Perignat les Sarlieve N45.73718 E 3.13851. Ondanks dat we redelijk vroeg waren stonden er al twee campers. De Duitser heeft wel erg veel plaats ingenomen. Rond 19:00 uur kwamen er nog twee Engelsen en met wat kunst en vliegwerk konden zij hun camper nog net kwijt.

Vanmiddag nog even door het dorpje gelopen. Was troosteloos, zoals in veel franse dorpen.

Vrijdag 8 januari 2016.

Het was vanmorgen koud en nat. Veel laaghangende bewolking. Omdat we graag een plaatsje willen hebben in Valras Plage zijn we al om 09:00 uur vertrokken. Via Issoire, om te tanken en brood te kopen, zijn we over de A75 naar het zuiden gereden. Onderweg even koffie gedronken bij het viaduct van Garabit en later vers stokbrood gegeten bij de brug van Millau. Gelukkig klaarde het steeds verder op. De zon kwam zelfs af en toe tevoorschijn.

We waren al rond 14:00 uur in Valras Plage en er was nog genoeg plaats op het plein N3.24116 E3.57847. Je mag hier staan van 15 oktober tot 1 april. Je staat op minder dan 100 meter van de boulevard.

Het is lekker weer geworden en we zijn vanmiddag over de boulevard naar de jachthaven gelopen. Het was 15 graden. Toen we vanmorgen vertrokken was het nog geen 6 graden.

In de loop van de middag kwamen er nog een paar campers bij. Er zijn er nu in totaal een stuk of acht.

Zaterdag 9 januari 2016.

Vanochtend was het zwaar bewolkt en er vielen een paar druppels uit. Temperatuur was rond 10 graden. We zijn op de fiets de omgeving doorgereden en kwamen bij toeval uit bij de Lidl, een 5 km. verderop in het plaatsje Serignan. Wat boodschappen gehaald en toen weer terug naar de camper. Op de naastgelegen parkeerplaats van Carrefour stond een aantal campers. Er is daar een sanistation en ook een wasserij. Goed om te weten. N43.27133 E3.28281.

In de middag kwam het zonnetje door en zijn we de richting van Vendres op gefietst. Hier zijn bijna alleen campings die allemaal gesloten zijn. Via een tussendoor weg kom je in de duinen bij het strand uit. Uiteraard verlaten.

Zondag 10 januari 2016.

Weer bewolkt vanmorgen ofschoon het buiten best aangenaam was. Eerst een rondje over de boulevard en de pier gemaakt en daarna aan de koffie. Op de fiets maar weer naar de Lidl voor brood. Helaas was hij al gesloten. Eerst hebben we bij meneer Donalds nog even de email kunnen bijwerken en de kranten van de laatste dagen kunnen downloaden.

Maandag 11 januari 2016.

Het was de bedoeling om eerst naar het sanistation bij Carrfour te gaan en daarna door te rijden naar Spanje. Het werd echter ineens zo mooi zonnig dat we maar weer terug zijn gereden naar Valras Plage. Mooie strakblauwe lucht en veel zon.  Nog een rondje boulevard gedaan en naar de pier bij de haven. Later over het strand weer terug.

Dinsdag 12 januari 2016.

Toch maar vertrokken vandaag. Er stond veel wind maar de zon was er ook.

Binnendoor, het eerste stuk teveel binnendoor, zijn we via Le Boulou, Le Perthus (zoals we vroeger naar Spanje reden toen er nog geen tolwegen waren) en La Jonquera naar Figueres gereden.

De camperplaats bij het kasteel was niet zoveel. Wij vonden het in ieder geval geen goed idee om daar de camper achter te laten. Toen we weer naar beneden reden was er langs de weg nog een ruime parkeerplaats vrij. Hier hebben we hem maar neer gezet en tot onze verbazing moesten we alleen nog oversteken om bij het Teatre Museo Dali te komen. We willen al jaren nog eens een bezoek brengen aan dit museum maar het is er steeds niet van gekomen. Is minstens 25 jaar geleden dat we hier waren.

Na het museumbezoek zijn we naar de camperplaats gereden bij de supermarkt Esclat. Hier hebben we in 2011 ook al eens gestaan. N42.26089 E2.95090.

Woensdag 13 januari 2016.

Eerst even vers stokbrood in de supermarkt gehaald en daarna afscheid genomen van onze Belgische buren. Zij gaan voor de vierde maal naar Marokko.

Omdat we nu toch in de buurt zijn zijn we naar L’Estartit gegaan. Hier zijn we veel met de kinderen geweest in het voor- en naseizoen. Is al weer een aantal jaren geleden dat we hier waren. We hebben de camper tegenover Jocs op de parkeerplaats gezet en zijn naar de boulevard gelopen. Er wordt daar hard gewerkt om een  grotere parkeerplaats op het strand te maken. Ook komt er waarschijnlijk en nieuwe boulevard. Bij de haven was men ook al bezig om de pier pangs de haven te verbreden. Verder was het erg rustig. Logisch natuurlijk in januari. In de middag hebben we nog een rondje gelopen en gekeken waar in het verleden enkele campers op het strand stonden. De plaats was nu erg verlaten. Aan het einde van de middag was de zon weg en werd het koud. In de loop van de avond hebben we de camper verplaatst naar de straat tegenover de parkeerplaats, aan de zijde van Jocs. Lekker rustige plaats. N42.05112 E3.18995.

Donderdag 14 januari 2016

We zijn bijtijds vertrokken omdat we willen proberen om van hier rechtstreeks naar Peniscola te gaan. We vinden het hier toch te koud om langer te blijven en we verwachten dat dit langs de gehele Costa Brava zo zal zijn.

Het eerste stuk binnendoor tot Girona ging wat langzamer maar daarna ging het snel. We zijn buitenom Barcelona gegaan over de C25 en waren al tegen 16:00 uur in Peniscola. We hadden verwacht dat we over deze route twee dagen zouden doen. We staan nu op Camping Stop Over Sol d’Or, N52.39772 E4.90104.

Er zijn hier net een paar Hollanders aangekomen die een week na ons uit Nederland zijn vertrokken en bij de brug van Millau flink wat sneeuw gehad hebben. Toen wij daar langs kwamen was het prachtig weer. Hij staat nu zijn camper te wassen om de pekel er af de spoelen.

Vanmiddag wel weer lekker in de zon voor de camper gezeten.

Vrijdag 15 januari 2016.

Vanmorgen was het bewolkt maar in de verte diende de blauwe lucht zich aan. In de zon zijn we in de loop van de ochtend naar de boulevard gelopen. Er stond een stevige wind en het was fris. Zoals gebruikelijk in dit seizoen was het langs de boulevard uitgestorven. Camping El Eden was echter vol. Na een uurtje zijn we weer teruggelopen naar de camper.

Zaterdag 16 januari 2016.

Vanochtend zijn we verder gegaan naar El Saler, net ten zuiden van Valencia. Ook hier waaide het behoorlijk. Het was echter wel zonnig. Een strak blauwe lucht.

Er stonden geen campers bij het strand. Voor ons een reden om naar de campersplaats La Marina te gaan. Er waren nog slechts drie plaatsen in de zon. N39.38666 W0.33210.

We hebben gelijk de fiets gepakt en zijn naar Valencia gereden, een afstand van ca. 12 km. We hadden een flinke wind tegen. De rit hebben we echter al diverse malen gemaakt. Het is nog steeds een mooi gezicht als je Valencia binnenrijdt bij de Cuidad de las Artes y Las Ciencias. Vooral in de stralende zon. Opvallend was dat er veel politie op de been was.

We zijn verder door het park gereden en daarna de Grand Via op richting het centrum. Op de Grand Via zetten we altijd onze fietsen aan een paal en gaan dan lopend verder. Het oude centrum weer bezocht en zijn aan het einde van de middag weer terug gefietst naar El Saler.

Zondag 17 januari 2016.

Het is vannacht erg koud geweest. Rond de 3 graden. Ook staat er nog veel wind. Reden voor ons om weer verder te gaan.

Via de A7 en de N322 zijn we naar Javea gereden. Hier zijn we de laatste jaren elke keer een paar dagen geweest. We staan weer op de gedoogplaats in El Arenal, net achter de boulevard. N38.76976 E0.18906.

We stonden even op de menukaart bij Scallops te kijken toen er een Engels stel voorbij kwam en vroeg of we nog wilden ontbijten. Ze hadden nog twee bonnen over voor een gratis ontbijt. De geldigheid liep vandaag af. Wij dus een Engels ontbijt genomen voor in totaal 4 euro. Het restaurant zat bijna helemaal vol, ook bijna allemaal Engelsen. Het lijkt hier wel een Engelse enclave. Ze doen het ook wel slim. Je krijgt een gratis ontbijt maar je moet de toast en de jus zelf betalen.

Het was redelijk druk op de boulevard en bijna alle restaurants waren open. Omdat het nog vroeg was zijn we doorgelopen naar de boulevard in Javea Ook daar gezellig druk.

Maandag 18 januari 2016.

Vanochtend was er weer volop zon. Goed voor het zonnepaneel.

We zijn eerste even naar de Chinees op te hoek geweest en wat spulletjes gekocht en daarna naar de boulevard. Lekker een tijdje in de zon gezeten. Daarna even wat boodschappen gedaan. In de middag op de boulevard in de zon zitten lezen.

Aan het begin van de avond zijn we bij Scallops gaan eten. Grote porties, de vis paste niet op mijn bord.

Dinsdag 19 januari 2016.

Omdat we toch bonnen hebben gehad voor het ontbijt gaan we aan het einde van de ochtend maar weer naar Scallops om een Engels ontbijt te halen.

Aan het begin van de middag zijn we op de fiets naar Javea gegaan. Bij de haven zagen we dat er een wandelpad is, de berg op, naar een uitzichtpunt. Misschien iets om morgen te gaan doen. We moet wel de wandelstokken gebruiken en wandelschoenen aan hebben op dit pad. Allemaal losse stenen.

Woensdag 20 januari 2016.

Na het ontbijt op het terras en in de zon, zijn we weer naar Javea gefietst om daar de wandeling te doen. In het begin is het erg steil maar later wordt het al beter begaanbaar. Na een klein uur klimmen kom je bovenop de berg uit bij de vuurtoren en heb je een prachtig uitzicht over de zee en over Javea.  Je kunt ook Playa Arenal zien met de baai waar wij staan.

Boven bij de vuurtoren ligt nog een cache die we gevonden hebben. Een stuk verder, ca. 1,5 km., op de rots ligt nog een cache. Deze kostte wat meer moeite om hem te vinden.

Donderdag 21 januari 2016.

We zijn vandaag eens de andere kant op langs de zee opgelopen. Hier ligt een aantal geocaches en die hebben we allemaal gevonden. Voor een groot deel loop je over de rotsen langs de zee, want er is hier geen strand. Deze kant van Javea hadden we nog niet bezocht. Was een mooie wandeling.

Van onze Engelse buren kregen we een paar plaatsen door in Calpe, waar zij ook naar toe gingen. Misschien morgen eens kijken of het iets voor ons is. We komen er tenslotte bijna langs als we naar Benidorm gaan.

Vrijdag 22 januari 2016.

Na ons gebruikelijke Engelse ontbijt in de zon op het terras zijn we toch maar vertrokken. We moeten nodig naar de sani.

Het leek ons een goed idee om, op aanraden van de Engelse buren, eens in Calpe te gaan kijken.

In Calpe hebben we bij de camperplaats, die stond hutje bij mutje vol, eerst geloosd en vers water ingenomen. Op deze camperplaats zullen we waarschijnlijk nooit gaan staan.

Bijna aan de overzijde was de plaats waar een aantal campers stond. We zijn er bij gaan staan. N38.65014 E0.07061.

Vanmiddag zijn we over de boulevard langs de twee stranden van Calpe gelopen. In de korte broek en T-shirt in januari. Hoe bestaat het. Was nog een flinke wandeling.

Zaterdag 23 januari 2016.

Omdat we wel weer eens een internetverbinding konden gebruiken zijn we vanmorgen naar de Mac gegaan om koffie te drinken. De koffie was prima, de verbinding een drama. Er was ook nog een kleine markt in de buurt en daar zijn we ook nog even gaan kijken. Was niet veel bijzonders,

Daarna zijn we naar de boulevard gereden en hebben even op hetzelfde terras gezeten als gisteren. Daar is wel een goede internetverbinding.

Later in de middag zijn we nog naar de haven gereden en hebben een stuk over de boulevard gelopen naar de grote rots die Calpe domineert.

Zondag 24 januari 2016.

Er liggen hier in de buurt heel wat geocaches. De meeste liggen langs de zee maar een aantal ligt aan de rand van Calpe op de heuvel. Deze hebben wij vandaag proberen te vinden. Bij drie is dat gelukt en één hebben we niet gevonden. In totaal een wandelingetje, berg op berg af, van ca. 10 kilometer.

Later in de middag zijn we nog even naar de boulevard gelopen en hebben we in de zon gezeten totdat hij achter de appartementen verdween.

Aan het begin van de avond kwam er een enorme mist opzetten.

Maandag 25 januari 2016.

Er staat  hier in Calpe een grote rots die rechtop uit zee komt. Een baken voor de scheepvaart. Hij heet Penyal d’Ifac. We zijn er op de fiets heen gereden om eens te kijken hoe het daar is. Er is een bezoekerscentrum en er loopt een pad tot aan de top op 332 meter hoogte. Leuk om eens te beklimmen. Je moet er wel goede schoenen voor aan hebben en dat hebben we vandaag niet.

Dinsdag 26 januari 2016.

Het plan voor vandaag is om de Penyal d’Ifac te gaan beklimmen. We nemen de wandelstokken mee want het schijnt daarboven nog al een smal paadje te zijn met veel losse stenen.

Het eerste stuk was vrij eenvoudig te gaan. Halverwege kom je bij een tunnel die je door moet. Er hangen wel touwen aan de wanden ter ondersteuning want het is er donker. Toen we de tunnel uitkwamen stond er een hek die verdergaan onmogelijk maakt. Jammer dat we niet naar de top kunnen. Het uitzicht hier is trouwens ook heel mooi. Dus maar terug naar de fiets.

Vanmiddag zijn we een wandeling gaan doen over een pad noordwaarts langs de zee. Je komt daar langs een aantal strandjes en het pad eindigt bij een restaurant en een klein haventje. Nederlanders die achter ons staan hebben ons over dit pad verteld. Was leuk om te doen.

Woensdag 27 januari 2016.

Om er zeker van te zijn dat we een plaatsje op de camping hebben als de kinderen komen zijn we vanmorgen naar Benidorm gereden. Camping Benisol was volledig volgeboekt tot en met 20 februari. We hebben ons op de lijst laten zetten voor een plaatsje zodra er een beschikbaar komt. We staan alleen niet bovenaan deze lijst. Voor de zekerheid hebben we wel vast een plaats op een parkeerplek op de camping kunnen reserveren. Hebben we in ieder geval iets.

Gelukkig konden we wel de sani doen.

Daarna zijn we teruggereden naar Javea, waar we twee weken geleden ook gestaan hebben. We staan nu bijna op dezelfde plek. N38.76976 E0.18906.

Donderdag 28 januari 2016.

Prachtig weer vandaag. We hebben dan ook niet veel meer gedaan dan in de zon zitten.

Het staat nu helemaal vol met campers hier. Vanmiddag kwam er een groep van 7 campers, Nederlanders, aan. Blijkt een groep Solo’s van de N.K.C. te zijn. Het was net of je naar Wij zijn er bijna van Max zit te kijken. Een persoon ontpopt zich als de reisleider en probeert van alles naar zijn hand te zetten. Komt heel wat voor kijken om alle campers achter elkaar op een parkeerstrook te krijgen. Achteraf hoorden we dat hij helemaal niet de reisleider was….

Maar in ieder geval wel leuk om naar te kijken.

Vrijdag 29 januari 2016.

Het was de gehele dag bewolkt maar de temperatuur was prima.

Op de fiets zijn we langs twee campings in de buurt gereden om te kijken of er nog plaats voor ons was en hoe de campings zelf waren. Op beide zal er nog wel een plaatsje vrij zijn als we ’s ochtend langskomen. El Najanjal lijkt ons de beste. Ligt hier ook vlak bij. Volgende week maar eens kijken of we daar naar toe gaan.

Bij het zoeken naar een cache kwamen we in het oude centrum van Javea terecht. Hier staat o.a. een overdekte markt. Altijd leuk om te zien.

Na wat boodschappen gedaan te hebben zijn we nog naar de haven van Javea gefietst waar de vissersschepen net terugkwamen. Leuk om eens in de visafslag te kijken hoe e.e.a. In zijn werk gaat. Meestal mag je niet naar binnen maar hier dus wel.

Zaterdag 30 januari 2016.

Vandaag een dagje bij de camper doorgebracht. Buiten in het zonnetje gezeten.

Zondag 31 januari 2016.

Het was vandaag zonnig met een temperatuur van boven de 20 graden.

Eerst een Engels ontbijt gehaald bij Scallops en daarna in de zon gezeten.

Vanmorgen een email ontvangen van Paco van San Antonio dat alles vol is. Hij adviseert om 6 februari even te bellen en dan te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Maandag 1 februari 2016.

Weer een mooie dag. Na de koffie zijn we weer naar de haven gereden en hebben daar de wandeling naar de vuurtoren gedaan. Vanaf de vuurtoren zijn we nog een flink stuk verder gelopen.

Aan het einde van de middag waren we weer beneden en hebben nog een tijdje op het terras gezeten met uitzicht over zee. Je zag de vissersboten terugkeren.

Dinsdag 2 februari 2016.

We hebben het vandaag maar weer eens kalm aan gedaan. ’s Middags op het strand gelegen.

Woensdag 3 februari 2016.

Tegen de middag zijn we weer naar Javea gegaan. We hebben nu het pad gevolgd naar Cap San Antonio. Gaat erg steil over losliggende stenen. Je hebt wel een mooi uitzicht vanaf de kaap.

Daarna nog even bij de haven gaan kijken of er al vissersboten binnen kwamen. Dat was helaas niet het geval.

Donderdag 4 februari 2016.

Omdat we nodig aan de stroom moeten en water nodig hebben zijn we vandaag ons geluk gaan beproeven bij de campings. Camping El Najanjal zat helemaal vol, dus dan maar naar camping Javea. N38.78358 E0.17211. Hier hadden we geluk want er waren drie plaatsen beschikbaar. Twee waren weliswaar nog wel bezet maar de derde was al beschikbaar. We waren ook wel behoorlijk vroeg op de camping. We kregen een plaats onder de bomen. In de zomer waarschijnlijk wel prettig maar nu wat minder. Maar voor een nacht was dit natuurlijk geen probleem.

Zo hebben we alle apparaten en de accu weer flink op kunnen laden. Ook konden we nu weer eens lekker lang onder de douche.

Omdat er een wasmachine op de camping was is ook gelijk de was weer gedaan. Alleen jammer dat het begon te regenen toen de was aan de drooglijn hing.

Vrijdag 5 februari 2016.

Vanmorgen zijn we weer bijtijds van de camping vertrokken naar onze vorige plaats in Playa Arenal, 5 km rijden.

De was was gedurende de nacht toch nog goed gedroogd, dus die hoefde niet nat meegenomen te worden.

We hebben voordat we vertrokken nog even de watertank volgegooid.

Rond 20:30 uur kregen we de politie aan de deur. We moesten er voor zorgen dat we morgenochtend vertrekken. Er mocht vanaf morgenochtend niemand meer blijven staan. Eigenlijk ook niet verwonderlijk. Er staan teveel campers en men zit met tafels en stoelen op de trottoirs met windschermen, loost water over de straat en heeft een aggregaat aan.

We hebben besloten om direct maar te vertrekken en naar Calpe te gaan. Nu hebben we de meeste kans op een plaats want morgen gaat de gehele karavaan waarschijnlijk die richting op. Was een ritje van een halfuur in het donker. Wel een mooi gezicht toen we de berg afreden en de lichtjes van Calpe beneden zagen liggen.

Op de plaats waar we vorige week stonden was gelukkig nog een plek vrij. N38.65014 E0.07061.

Zaterdag 6 februari 2016.

Eerst een rondje boulevard gemaakt en rond elf uur terug naar de camper om San Antonio te bellen of er plaats is voor ons. Helaas was Paco er op dat moment niet, dus tussen vier en vijf uur terugbellen. Gelukkig bleek er toen net iemand gemeld te hebben dat hij maandag zou vertrekken. Geluk dus.

Zondag 7 februari 2016.

We hebben nog een keer dat pad langs de klippen richting Benissa gelopen. Deze keer zijn we door gelopen tot aan Benissa. Langs dit pad blijkt een aantal geocaches te liggen. De meeste liggen zodanig verstopt dat je een stuk over de rotsen naar beneden moet. Ook worden deze locaties veel als toilet gebruikt. Hier dus maar niet gezocht. Slechts een cache was wel toegankelijk en hebben we ook gevonden.

Maandag 8 februari 2016.

Na het ontbijt en de koffie zijn we eerst boodschappen gaan doen en zijn toen verder gereden naar Altea. We waren rond half twaalf op San Antonio waar we al verwacht werden. Er was inderdaad nog een plaats vrij. N38.58547 W0.05986.

Verder de hele middag lekker in de zon gezeten en wat gelezen.

Dinsdag 9 februari 2016.

De bakker die vanochtend langs zou komen hebben we helaas gemist. Na de koffie zijn we naar Altea gelopen over de boulevard.

Het was vandaag niet zonnig en aan het einde van de middag kwam er een flinke wind opsteken. Mooie gelegenheid om de post e.d. bij te werken en de geocaches te loggen die we de afgelopen weken hebben gevonden. Er is hier gelukkig goed internet.

Woensdag 10 februari 2016.

Albir stond vandaag op het programma. Via de boulevard zijn we eerst naar de VVV gelopen en hebben daar wat informatie opgehaald over bezienswaardigheden in de buurt. Daarna zijn we verder het dorp doorgelopen. Bij een India’s restaurant hebben we wat te drinken genomen op het terras en zijn toch maar naar binnen gegaan om te lunchen. Viel een beetje tegen. Het gelijksoortige restaurant in Calpe was veel beter. Daarna nog even naar een fietsenverhuur geweest maar die was gesloten. Van de week nog maar een keertje langs gaan.

Donderdag 11 februari 2016.

In de loop van de ochtend zijn we eerst naar Camping Benisol gereden om te vragen of er inmiddels een normale plaats voor ons beschikbaar was. Het antwoord was helaas negatief. Onze reservering voor een plaatsje op de parkeerstroken staat nog. De laatste drie dagen kunnen we dan naar een normale plaats verkassen. Omdat we nu toch plaats hebben op San Antonio hebben we de reservering op Benisol maar laten vervallen.

Daarna zijn we doorgereden naar Benidorm En hebben onze fietsen aan een paal op de boulevard gezet. Het was flink druk daar. We zijn de gehele boulevard over gelopen en zijn via het strand teruggegaan. Het water was nog wel erg koud aan je voeten. We hebben zelfs nog een tijdje in de zon op het strand gelegen. Later in de middag begon het zachtjes te regenen. Geluk voor de terraseigenaars. Iedereen vlucht van de boulevard en het strand een (overdekt) terras op. Jammer voor hen dat het na vijf minuten weer droog was.

Op de terugweg hebben we nog wel wat regen gehad maar dat was niet veel. Bij de camper nog wat zitten lezen.

Vrijdag 12 februari 2016.

Omdat onze Friese buurman vertelde dat hij per fiets de heuvel op gaat naar de ingang van  het nationale park willen we ons niet laten kennen en hebben dit ook gedaan. Vanaf de ingang hebben we het wandelpad genomen naar de vuurtoren. Hier zijn we vorig jaar ook al eens geweest. Na deze wandeling zijn we nog even door de hoofdstraat gelopen en hebben bij de Chinees naar een tondeuse gekeken. Ruime keus daar.

Zaterdag 13 februari 2016.

Het was vandaag mooi weer en daarom zijn we bij de camper gebleven.

Zondag 14 februari 2016.

Op zondag is er altijd  markt in Albir dus daar zijn we even gaan kijken. Was niet veel aan. Tegenover de marktplaats is de Chinees en daar hebben we maar meteen een tondeuse gekocht. Mijn haar wordt al veel te lang naar mijn zin.

Maandag 15 februari 2016.

Naar Altea geweest en nog wat boodschappen gedaan in Albir.

Dinsdag 16 februari 2016.

Jordy was al rond half elf op de camperplaats. We hebben de auto geparkeerd bij de jachthaven van Altea en zijn verder de gehele dag bij de camper gebleven in de zon.

Woensdag 17 februari 2016.

Onze buren uit Dordrecht hadden een extra fiets bij zich. Jordy mocht die wel een weekje lenen. Aardig van ze. Zodoende zijn we op de fiets naar Benidorm gegaan. We hebben beide boulevards afgelopen. Er stond wel veel wind. Aan het einde van boulevard Poniente hebben we nog even een kannetje Sangria op terras genomen en hebben we iets gegeten.

Donderdag 18 februari 2016.

Naar Altea gegaan. Over de boulevard gelopen en naar het kerkje boven op de berg. Daar nog even op een terras iets gedronken. Het was bewolkt.

Vrijdag 19 februari 2016.

Omdat Jordy nog nooit in Valencia is geweest zijn we daar vandaag naar toe geweest. We hadden toch de huurauto tot onze beschikking. Het was ongeveer anderhalf uur rijden. Het duurde echter ook nog bijna een halfuur voordat we een parkeerplaats hadden gevonden in de buurt van het moderne deel.

We hebben daar rond gelopen en via het park en de Gran Via zijn we het centrum in gegaan. We hebben het Plaza de Toros, Estacion Norte en Plaza de Ayuntamient gezien. Ook zijn we het oude gerestaureerde postkantoor even in geweest. Deze maal hebben we de broodjeszaak van Cerveceria 100 Montaditos wel gevonden. Zit op de Plaza de Reina. Hier hebben we dan ook iets gegeten.

Al met al hebben we een kleine 15 kilometer gelopen toen we weer terug bij de auto waren.

Zaterdag 20 februari 2016.

Tim en Karen zijn in de ochtend naar ons toe gekomen en we hebben met z’n allen koffie gedronken bij de camper.

Koffie bij de camper

Daarna zijn we naar Benidorm gegaan met de auto.

Het was druk op de boulevard maar het was lekker weer al stond er iets teveel wind. Wel volop zon. Na een rondje boulevard, zowel Levante als Poniente, zijn we gezellig met z’n allen iets gaan eten.

Zondag 21 februari 2016.

Tim en Karen zijn naar ons gekomen. We hebben koffie gedronken en iets gegeten. Daarna met de auto naar Castell de Guadelest geweest in het binnenland. Is een mooi plaatsje met veel toeristen. Later in de middag nog iets bij ons gedronken en voor ’s avonds afgesproken. Karen heeft restaurants opgezocht in Albir, niet in Benidorm zoals eerst de bedoeling was.. Wij op de fiets naar Altea om Tim en Karen te ontmoeten. Uiteindelijk waren de eerste twee restaurants van het lijstje nog gesloten wegens vakantie. Dan maar het restaurant dat er naast zat. Dit restaurant ligt boven op de berg bij het bekende kerkje. Je hebt daar een mooi uitzicht over Altea en Albir. In de verte zie je ook de lichtjes van Benidorm.

We hebben allemaal verschillende tapas gegeten. Was erg leuk. Goed restaurant met een prettige bediening.

Maandag 22 februari 2016.

Om 10:30 afgesproken bij het hotel in Benidorm en vandaar met de auto naar Alicante. Eerst Castell Santa Barbara bezocht. Mooi uitzicht over zee en de stad. Daarna door de oude stad gelopen en bij een bij Karen bekend tapas restaurant Lizarran geluncht. Was de topper van het weekend. Tim en Karen gingen daarna naar het vliegveld en wij zijn nog even naar de Sport Outlet bij Alicante gegaan. Aantal dingen gekocht en daarna weer terug naar Altea.

Dinsdag 23 februari 2016.

Vroegop vandaag want Jordy moet al om 07:30 uur naar het vliegveld. Gelukkig kregen we al om 08:30 bericht dat ze er was en ze had de auto al ingeleverd.

De rest van de dag hebben we de camper schoongemaakt, gewassen en de boel weer ingeruimd. Er bleef gelukkig ook nog een hele middag over om in de zon te zitten.

Aan het einde van de middag zijn we nog even naar Albir gefietst om wat boodschappen te doen. Er zit nu ook een Montaditos broodjeszaak in Albir. Was ons eerder niet opgevallen. Deze hebben we dus nog maar even geprobeerd.

Woensdag 24 februari 2016.

Het wordt weer tijd om verder te gaan. De boel is weer opgeruimd en we zijn rond 11:00 uur van San Antonio vertrokken. Eerst nog even LPG tanken bij Benidorm en daarna rustig over de N332 zuidwaarts. Onderweg nog even boodschappen gedaan bij Guadelmar.  Als bestemming hebben wij een camperplaats die we van onze Engelse collega camperaars hebben ontvangen in Los Alcazares N37.76139 W0.82806. Wat een verlaten oord is dat. Het is er wel een paradijs voor (kite-)surfers. Het lijkt wel een nieuwgebouwd stadje met allemaal huisjes/appartementen. Het merendeel staat nu natuurlijk leeg. Ik moet er niet aan denken hoe dat er in de zomer uitziet als iedereen op dat lange smalle strand moet gaan liggen.

We zijn even verderop voor de camperplaats gaan staan.

Donderdag 25 februari 2016.

Het blijkt dat we vlakbij een vliegveld staan. Waarschijnlijk een vliegveld van de luchtmacht waar de vliegopleidingen gegeven worden. Tegen 09:00 uur ging een aantal straaljagers de lucht in. Om dezelfde tijd kwam echter ook de bakker langs bij de camperplaats.

De volgende bestemming is Cabo de Palos, op een half uurtje rijden. We staan op de parkeerplaats bij de vuurtoren. N37.63340 W0.69151.

Je kunt door het hek bij de vuurtoren naar boven lopen en dan heb je een mooi uitzicht over La Manga en de Middellandse Zee. Ook loopt er een wandelpad rond de rots langs de zuidzijde naar de bewoonde wereld. Je kunt dan via de noordzijde weer terug langs het water naar de vuurtoren.

Vrijdag 26 februari 2016.

De volgende camperplaats op de lijst van onze Engelse buren is La Azhoia. Via de provinciale weg een uurtje rijden. Je hebt vanaf de berg tussen Cartagena en La Azhoia een heel mooi uitzicht. Op de parkeerplaats hebben we dus maar koffie gedronken.

Vlak na binnenkomst in La Azhoia was een plaats waar een aantal campers stond. Een braakliggend terrein tegen de heuvel op. Er stonden heel wat campers maar wij vonden nog een plaats op een vlak stuk vlakbij de boulevard. Mooi uitzicht op zee.

In de middag zijn we naar het stadje gelopen waar de officiële camperplaats is. Er stonden er daar ca. 50 campers.

’s Avonds kwam de wind opzetten er gedurende ca. een half uur heeft het behoorlijk gestormd. Gelukkig stonden er nog drie campers voor ons die de wind tegenhielden.

Zaterdag 27 februari 2016.

Er staat vandaag veel wind maar de temperatuur is eigenlijk wel prima.

Naast de camperplaats is een Spar waar we stokbrood kunnen halen.

Na het ontbijt en de koffie zijn we naar La Azhoija gelopen. Vandaar kun je de berg op naar de Torre de Helena. De toren zelf is wel afgesloten maar je hebt daar toch een mooi uitzicht over de zee en de omgeving.

‘s  Middag hebben we de GPS meegenomen en hebben we langs de kust zuidwaarts nog drie caches gevonden. Mooi wandelingetje van ca. 8 km.

Zondag 28 februari 2016.

Het was eigenlijk de bedoeling om vandaag verder te gaan. Maar omdat het weer sterk verbeterd is hebben we toch maar besloten om nog een dag te blijven. Er staat nog wel een stevige wind maar de zon komt steeds meer door.

Maandag 29 februari 2016.

Vanmorgen zijn we vertrokken. We waren van plan om naar Lorca te gaan. Helaas kom je daar in een verlaten gebied waar de wegen anders lopen dan op de GPS. Daarom hebben we maar besloten om ineens door te rijden naar San Juan de los Terreros N37.35065 W1.68036.

Camperplaats bij San Juan de los Terreros

We staan hier bijna op het strand met nog een aantal campers. We staan uit de wind en kunnen dus heerlijk in de zon zitten.

Dinsdag 1 maart 2013.

Voordat we naar Agua Amarga gaan gaan we eerst nog even een paar kilometer terug naar Anibal, een tankstation waar je water kunt laden en kunt lozen. De campers staan daar in de rij te wachten tot ze aan de beurt zijn. We rijden dus eerst maar even een stukje door om bij de Mercadona boodschappen te doen. Onderweg zie je een aantal strandjes waar campers staan.

Als we bij Anibal aankomen staan er gelukkig nog maar twee campers te wachten. Voor euro 1,50 krijg je de sleutel voor de kraan en de loosput voor het toilet. Gaat allemaal wel vlot.

Omdat we een leuke plek aan het water gezien hebben bij Aguilas naast de jachthaven gaan we daar maar even kijken of er nog plaats is. We hebben geluk en kunnen zo op de eerste rij gaan staan.

Camperplaats bij Aguilas

Na de koffie hebben we op de fiets Aguilas verkend. Er ligt een lange boulevard met een mooi strand. Verder bestaat het plaatsje bijna alleen uit hoogbouw. Niet zo veel aan dus.

Woensdag 2 maart 2016.

Vanochtend zijn we dan echt vertrokken naar Agua Amarga. Eerst een stuk binnendoor over de N-332 en daarna een stuk over de A-7 en daarna de N341 op richting Carboneras, halverwege de afslag naar Agua Amarga. We zijn hier meermalen geweest maar nooit hebben we zoveel campers hier zien staan. Er was gelukkig ruimte genoeg en we hebben een mooie plaats dichtbij het strand.

Donderdag 3 maart 2016.

Het was vandaag een behoorlijk warme dag. De gehele dag volle zon en blauwe lucht.

Rond de middag zijn we naar het strand gegaan en hebben in de zon liggen lezen. Daarna ben ik zelfs nog de, koude, zee in geweest om te zwemmen. Jammer dat er erg veel stenen liggen waardoor je moeilijk de zee in kunt. Met waterschoentjes aan gaat het echter wel een stuk beter.

Vrijdag 4 maart 2016.

Vandaag weer een zonnige dag maar in de loop van de middag kwam er een stevige wind opzetten. We zijn toen de berg opgegaan waar je een mooi uitzicht hebt. Toen we weer beneden waren was de wind weer gaan liggen en konden we weer buiten zitten.

Zaterdag 5 maart 2016.

Geprobeerd om te gaan zwemmen maar er stond een frisse wind op het strand.

Zondag 6 maart 2016.

In de zon zitten lezen. Aan het einde van de middag een rondje dorp(je) gemaakt.

Maandag 7 maart 2016.

Het was vandaag bewolkt dus zijn we weer verder gegaan. Eerst zijn we naar Carboneras gegaan, dat ligt ca. 11 kilometer noordelijk. Er is daar een nieuwe camperplaats El Rancho waar we misschien een nacht willen blijven. Het ligt echter buiten het stadje in de heuvels. Niet te doen om met de fiets naar Carboneras te rijden. Het is overigens wel een leuke stad.

Dus dan maar naar Roquetas de Mar, net voorbij Almeria. Onderweg zijn we nog bij de Repsol aan de A7 water wezen tanken en vuil water gaan lozen. Is prima geregeld daar.

Vanaf de A7 zijn we binnendoor door een troosteloze omgeving met kassen van plasticfolie gereden. Dit beloofde niet veel goeds. Maar toen we bij de bestemming kwamen viel het heel erg mee. We hebben een mooie plaats bij Playa Serena Beach. N36.71583 W2.63528.

Roquetas is een kleine plaats maar men heeft het langs het strand enorm uitgebouwd met appartementen. Ziet er wel mooi uit en in totaal heeft de mooie boulevard, met fietspad, een lengte van ca. 12 kilometer.

Vanmiddag werd het donker en begon het flink te stormen. Een uurtje later klaarde het weer op en kwam de zon door. De wind was verdwenen. We hebben nog een paar kilometer over de boulevard gelopen.

Dinsdag 8 maart 2016.

De bakker kwam om 08:45 langs met vers brood. Mooie service.

Op de fiets hebben we de hele boulevard afgereden. Aan de andere zijde van het park waar wij staan is ook nog een camperplaats waar een flink aantal campers staan N36.77554 W2.60089. Wat meer naar de hoofdweg toe is een grote shopping mall waar we even rondgekeken hebben. Er is daar o.a. een MacDonalds waar we morgen even koffie willen gaan drinkenen en van het internet gebruik willen maken. Er zit daarnaast trouwens ook een Montaditos en een Lidl.

Toen we in de middag weer terug waren hebben we nog een tijdje zitten lezen bij de camper in de zon.

We waren eerst bang dat de zon tegengehouden zou worden door de palmboom waar we naast staan. Dat viel gelukkig mee en de accu’s zijn weer voldoende opgeladen voor het nieuws vanavond.

Woensdag 9 maart 2016.

Er stond vandaag een frisse wind maar de temperatuur is prima en er is volop zon.

We zijn naar het winkelcentrum gefietst en hebben daar wat inkopen gedaan. Ook zijn we weer een broodje gaan halen bij Montaditos. Lekker. Vlakbij het winkelcentrum is er nog een grote plaats waar campers staan. We hebben de coördinaten genoteerd. N36.77554° W2.60089°

Op de heen en terugweg hebben we ook nog een paar geocaches gevonden.

Donderdag 10 maart 2016.

Er was vandaag markt In Roquetas de Mar tegenover het winkelcentrum. Dus weer op de fiets die richting op. Het is een hele grote markt, wat een drukte. We hadden het al snel gezien.

Halverwege de markt zijn we lopend nog even naar het winkelcentrum gegaan om een paar dingen te kopen.

Daarna zijn we naar het volgende dorp gefietst. Dat dorpje stelt niet zoveel voor. Dus weer terug met een flinke tegenwind.

Zo staan we in Roquetas del Mar

Vrijdag 11 maart 2016.

Het was maar een klein stukje van Roquetas naar Almerimar. Op de locatie die we hadden doorgekregen stond echter geen enkele camper. Omdat het toch een verlaten stuk was zijn we teruggereden richting de haven. Daar is een aantal parkeerplaatsen waar je prima kunt overnachten.Op de locatie waar wij zijn gaan staan in El Ejido stonden nog twee campers. N36.70325 W2.79908.

Er is ook hier een mooie boulevard langs het strand. We zijn naar de jachthaven gelopen Zit er heel gezellig uit. Allemaal restaurants en terassen. Er zijn ook twee betaalde camperplaatsen bij de haven. Een ervan is een mooi locatie maar de anders ligt net buiten de haven en ligt er wat verlaten bij.

Van een Engelsman hoorden wij dat overnachten hier niet meer wordt getolereerd omdat er in het verleden veel te veel campers stonden die er een kampeerterrein van maakten. Hierdoor was er voor de locale bevolking geen parkeerplaats meer.

Gelukkig hebben wij er niets van gemerkt en konden de hele nacht rustig slapen.

Zaterdag 12 maart 2016.

Omdat er in Almerimar niet zoveel te doen is zijn we maar verder naar het zuiden gegaan. We hebben eerst nog even koffie gedronken bij MacDonalds. Wat een slecht internet hebben ze daar. De krant binnenhalen ging nog net maar email was niet mogelijk.

Over de A7 zijn we verder gegaan en uitgekomen in Salabrena. Een leuk plaatsje. We staan net achter de boulevard op een grasveld met nog een paar campers. Doordat het prachtig weer is zaten alle terrassen van de restaurants vol.

Zondag 13 maart 2016.

Van Salabrena zijn we vertrokken naar Torremolinos, ca. 100 kilometer zuidelijker. Op de locatie die we in gedachten hadden had men hoogtebalken geplaatst waardoor er geen campers op konden. Omdat het op zondag altijd druk is aan de kust hebben we de camper in een parkeervak aan een doorgaande weg geparkeerd, vlakbij de boulevard. We zitten nu in het nieuwe gedeelte van Torremolios, Los Alamos. Het is hardstikke druk op de boulevard. We zijn tot aan het oude centrum van Torremolinos gelopen. Aan de boulevard staan heel veel restaurantjes, Chiringuito’s, en rond lunchtijd zitten ze stampvol.

Langs de boulevard staan heel veel palmbomen en daarin nestelen een soort grote parkieten, of kleine papagaaien. Je ziet ze haast niet tussen de takken zitten waar ze hun nesten hebben. Ze maken wel veel kabaal en vliegen druk heen een weer.

Aan het einde van de middag zijn we terug gereden naar het begin van de boulevard en daar hebben we nu een plaats met nog een paar campers. N36.64759 W4.47546.

Maandag 14 maart 2016.

We hebben de fiets gepakt en zijn naar het centrum van Torremolinos gereden en hebben de fietsen daar aan een paal vastgezet. Vandaar weer terug naar de boulevard gelopen en tot in Benamaldena bij de haven gelopen. Benamaldena ziet er vanaf deze zijde een beetje kitscherig uit. Het was overigens wel weer druk voor een maandag.

In de loop van de middag zijn we nog een keer naar het centrum gereden en hebben nog een stuk van de boulevard gelopen.

Torremolinos is toch wel een gezellige plaats. Veel leuker dan Benidorm.

Dinsdag 15 maart 2016.

Eerst zijn we naar Benamaldena gegaan om te kijken hoe de camperplaats daar is. Er is daar een groot park met aan de rand parkeerplaatsen. De locatie stond ons niet aan en daarom zijn we doorgereden naar Fuengirola. Op een groot plein is een gedeelte beschikbaar voor campers. Er was toevallig ook markt waardoor het in de stad heel erg druk was. De campers stonden zo dicht naast elkaar dat de deuren bijna niet meer open konden. Doorrijden dus. We staan nu in La Cala de Mijas op een parkeerterrein naast de golfbaan. Sani is aanwezig. We staan met ca. 50 campers. N36.50565 W4.68138.

Op de fiets zijn we het stadje gaan verkennen. Er een mooi strand met allemaal restaurantjes. Je ziet langs deze kust veel restaurants met een roeiboot op een sokkel voor de deur staan. Daarin maken de een vuur en steken vis, veelal sardines, op een spies en steken die in het zand naast het vuur zodat ze gegrild worden.

Woensdag 16 maart 2016.

Op woensdag is er markt op de parkeerplaats waardoor er veel auto’s geparkeerd worden. Er is echter plaats genoeg. De markt zelf stelt niet zoveel voor. Veel van hetzelfde.

Er loopt langs de kust een wandelroute van ca. 6 kilometer die wij ook gelopen hebben. Het grootste gedeelte gaat over mooi aangelegde houten steigers. Prima geregeld hier. Je hebt een mooi uitzicht over de zee. Is natuurlijk extra mooi als ook de zon volop schijnt, zoals vandaag. Het was eigenlijk voor het eerst behoorlijk warm.

In de middag hebben we in de zon gezeten bij de camper.

Donderdag 17 maart 2016.

Rond de middag zijn we in La Linea de la Conception aangekomen en staan nu bij het voetbalstadion bij de boulevard. Het is hier druk met campers. N36.15784 W5.33897.

We zijn op de fiets naar Gibraltar geweest en hebben een rondje Mainstreet gedaan. Het was erg druk. Dit kwam waarschijnlijk doordat er twee cruiseschepen in Gibraltar lagen. In de etalages van de winkel stond aangeplakt dat de cruisegangers tot 50% korting konden krijgen op vertoon van hun cruisecard.

Vrijdag 18 maart 2016.

We zijn bijtijds naar Gibraltar gegaan en hebben daar op een terras een full English breakfast gegeten. Heb je de gehele dag genoeg aan. Daarna zijn we weer op de fiets gestapt en zijn het hele schiereiland overgereden. Je kunt goed zien dat Gibraltar eigelijk een vesting is. Bij de vuurtoren op Europa Point heb je een mooi uitzicht over de middellandse zee en kun je Marokko zien liggen.

De gehele route langs het water heeft een lengte van ongeveer 18 kilometer. Er zitten een paar steile stukken tussen maar is op zich op de fiets goed te doen.

Toen we weer terug waren bij het vliegveld werd juist de weg afgesloten omdat er een vliegtuig van Easy Jet ging landen. Leuk gezicht. Omdat de landingsbaan zo kort is moeten ze heel laag aan komen vliegen en direct aan het begin van de baan aan de grond komen en heel hard remmen om niet aan het einde van de baan in zee terecht te komen.

Vanaf onze camperplaats kun je ook goed de vliegtuigen zien opstijgen. Mooi gezicht met de rots op de achtergrond.

Zaterdag 19 maart 2016.

Het heeft vannacht geregend en ook vanmorgen was het niet droog. Eerst de sani in orde gemaakt en daarna zijn we doorgereden naar Tarifa. We staan daar bij de sporthal, waar we al eerder hebben gestaan.  N36.02464 W5.61417.

Onderweg was het goed mistig boven op de berg.

Het is hier behoorlijk druk met campers. Ook op het strand is het erg druk met windsurfers.

Rond de middag klaarde het weer op en scheen de zon weer volop. We zijn over de boulevard naar het centrum gelopen en hebben daar wat rondgekeken en wat gedronken en gegeten.

Zondag 20 maart 2016.

Vannacht weer regen maar in de ochtend klaarde het op en was het prima weer. We zijn nog een keer naar het centrum gelopen en hebben wat bij de haven rondgekeken. De ferry naar Tanger stond op het punt om te vertrekken.

We zijn maar snel weer teruggelopen naar de camper omdat het erg donker werd. Net op tijd waren we weer binnen want het begon weer te regenen. Dit duurde echter niet lang en de zon kwam weer snel door.

Maandag 21 maart 2016.

Onderweg naar Sevilla hebben we een flinke regenbui gehad. Alles werd zwart en het bliksemde.

We hebben de camper gestald bij het vliegveld in een hal. Is niet veel bijzonders maar prima voor een nacht.  N37.41063 W5.94024. De bus stopt voor de deur en je bent dus zo in het centrum van Sevilla.

Het was erg druk in het centrum. Dat komt omdat het de heilige week (Semana Santa) is. Er is vanavond om acht uur een processie die vanuit de kathedraal vertrekt en een rondje centrum maakt. Er staan langs de route enorm veel stoelen voor de toeschouwers.

Als we dit wilden meemaken moesten we nog minstens drie uur wachten en dat vonden we te lang. Als je ziet hoeveel mensen hierop afkomen ben je er voorlopig ook nog niet uit mocht je dat willen.

Het was overigens ook leuk om naar de mensen te kijken. Een grote stroom mensen die het centrum in loopt. De straten zijn overvol. Niets voor ons dus.

Toch hebben we weer een ander deel van Sevilla gezien dan vorige keer. Op het Plaza Mayor is een soort overkapping gemaakt dat op bomen lijkt. Je kunt daar naar boven en er loopt een wandelpad over het dak. Je hebt daar een mooi uitzicht over de stad.

Dinsdag 22 maart 2016.

Rond de middag zijn we in Cordoba aangekomen. We staan op de parkeerplaats Centro Historico, tegenover de oude stad. N37.87454 W4.78648.

Er stond een enorme rij voor The Alcazar of the Christian Monarchs. Wachttijd ca. 1 uur. Nu we er toch waren hebben we maar aangesloten. Op zich viel het wachten wel mee. Het was wel relaxed in de rij. Iedereen stond rustig en er werd niet geduwd. Dit hebben we wel eens anders meegemaakt.

Je moest even wachten om naar binnen te mogen

Het Alcazar. Lijkt wel wat op het Alhambra in Granada. Het was wel druk binnen, maar wel de moeite waard om gezien te hebben.

Alcazar van boven af

De tuinen van Alcazar

Daarna zijn we naar de Moskee/Kathedraal gegaan. Helaas was deze net op deze dag gesloten. Dit in verband met de heilige week.

De oude Joodse wijk ligt direct achter de kathedraal dus zijn we daar naartoe gegaan. Ziet er erg gezellig uit.

Woensdag 23 maart 2016.

Omdat de moskee/kathedraal gisteren gesloten was hebben we toch maar besloten om nog een dag te blijven. We wilden dit al zolang zien en weten niet wanneer we hier weer komen.

Ondanks dat we vroeg naar de kathedraal zijn gegaan stond er alweer een lange rij voor de kassa, maar het wachten duurde niet erg lang.

Wel indrukwekkend als je de moskee inkomt.

Binnen in de moskee

Het is een moskee met daarbinnen een kathedraal.

Dit is een deel van de kathedraal binnen de moskee

Langs de buitenzijde van de gebedsruimte van de moskee bevinden zich kapellen. Via de audioguide krijg je veel informatie over wat je binnen aantreft. Alleen jammer dat de nummers in de audioguide meestal niet corresponderen met de nummering in de kathedraal. Na de kathedraal zijn we nog over de oude brug gelopen en zijn we naar de watermolen geweest. Deze is echter niet meer in gebruik omdat hij teveel herrie maakte.

De oude brug

Op de weg terug naar de camper kwamen we langs een parochie waar men verzamelde voor de processie van vanavond. Op de folder van de Tourist Office stond dat het vertrek op 17:15 uur zou plaatsvinden. Het werd echter 17:45 uur voordat de hele stoet vertrokken was. Het was wel mooi om te zien zo’n processie. Deelnemers met hoge puntmutsen op en veel dragers die de beelden etc. moeten dragen. Vanuit een aantal delen van de stad komen processies samen in het centrum. Het zal daar wel net zo druk worden als in Sevilla.

Donderdag 24 maart 2016.

We zijn naar Madrid gegaan, een rit van ca. 400 kilometer.

Onderweg wilden we nog wat boodschappen doen maar het bleek dat alle winkels gesloten waren. Waarschijnlijk omdat het witte donderdag is.

Op de camperplaats in Valdebernardo, N40.39654 W3.61965, was het druk met campers. Veel Spaanse. In totaal staan er een stuk of dertig.

Vrijdag 25 maart 2016.

Met de metro zijn we naar het centrum (Sol) gegaan. Het ging even fout bij de kaartjesautomaat. De creditkaart bleek niet meer uit de automaat te komen. Na veel gepeuter en een gebroken Makropas kwam hij er gelukkig toch uit. Voor de zekerheid toch maar contant betaald.

Het was ontzettend druk in de stad. Komt natuurlijk omdat bijna iedereen vrij is.

We hebben nu een andere kant van het centrum bekeken. Via Gran Via naar Banco Espana en vandaar terug naar Sol. Ook hebben we nog even een kijkje genomen op de Plaza Mayor. Wat een drukte. Je kon bijna niet lopen. We zijn dan ook maar weer snel teruggegaan.

Zaterdag 26 maart 2016.

Na een mooie rit van ongeveer 300 kilometer zijn we in Zaragoza aangekomen. We staan bij Lago de Casablanca, N41.63754 W0.92142. Onderweg hebben we eerst nog boodschappen gedaan in Guadelagara. Langs de A2 net voor Zaragoza is een tankstation met een bewaakte parkeerplaats voor vrachtwagen. Daar is ook een sanistation. Net even verder is een goedkoop tankstation bij Eroski (84 cent/ltr.).

Op de camperplaats was even voor ons een Nederlandse camper aangekomen. Het is hier behoorlijk warm zodat we nog een tijdje buiten konden zitten.

Zondag 27 maart 2016.

We zijn op de fiets naar de Plaza del Pilar gereden. Hier zijn eigenlijk alle bezienswaardigheden van Zaragoza. Omdat het Pasen is was er een dienst voor de grote kathedraal. Er stond een hele menigte te kijken. Bij de VVV eerst nog wat info over de bezienswaardigheden gehaald.

Zaragoza is een heel mooie stad. Hier zullen we nog wel eens terugkomen.

Net toen we terug bij de camper waren kwam er nog een Nederlandse camper aan zodat we nu met drie campers staan.

Maandag 28 maart 2016.

Over de A23 zijn we naar Huesca gereden en hebben daar boodschappen gedaan en hebben de watervoorraad weer aangevuld bij de Repsol. Vandaar zijn we verder gereden en zijn uitgekomen in San Esteban de Litera. Een dorpje dat uitgestorven is maar wel een prachtige camperplaats heeft, verdeeld over drie terrassen. Er is ook een mooi sanistation. Deze was precies op hoogte om de satellietschotel bij te stellen. N41.90606 E0.33154.

We zijn nog even door het dorpje gelopen maar het is er uitgestorven. Er is zelfs geen winkel.

Dinsdag 29 maart 2016.

In de folder die op de camperplaats ligt staan een paar wandelingen aangegeven door de omgeving. Wij zijn naar de rivier de Sosa gelopen. Een mooie wandeling door het begin van de Pyreneeën. Vanaf de picknickplaats zijn we de rivier een stuk gevolgd door onherbergzaam gebied totdat we weer op een weg uitkwamen. Over die weg konden we weer terug naar de camperplaats. Mooi weer en een wandeling van ca. 12 kilometer.

Woensdag 30 maart 2016.

Vanaf San Esteban zijn we het eerste stuk binnendoor gereden naar de N230 en daarna via de tunnel bij Vielha de grens over naar Frankrijk. Een stuk verder langs de D33 ligt een middeleeuws stadje Saint Bertrand de Comminges. De camperplaats ligt onderaan een steile weg die naar de ommuurde stad leidt. N43.02943 E0.57210. Het stadje heeft natuurlijk een kathedraal maar verder is het zoals de vele middeleeuwse stadjes. Niet veel te beleven dus. Dit komt natuurlijk ook omdat er nauwelijks nog toeristen zijn.

Donderdag 31 maart 2016.

Via Auch zijn we naar Gimont gereden. Hier is een camperplaats waar we al eens hebben gestaan.  N43.62999 E0.86935. De plaats zelf is niets bijzonders maar morgenavond komt hier het transport met de  delen van een Airbus A-380 langs. Moet een spectaculair gezicht zijn. De wegen worden afgezet en de kolonne wringt zich dan door dorpjes heen. E.e.a. wordt bekend gemaakt op de internetsite van IGG.

We staan inmiddels met een stuk of zes campers. Allemaal voor de Airbus ?

Vrijdag 1 april 2016.

Alle campers zijn vandaag weer vertrokken maar in de loop van de dag werd het toch weer druk. Het staat in de avond weer vol.

Er lopen hier een stel ganzen rond. Er zijn twee druktemakers bij die altijd samen zijn en ook altijd iets te eten willen krijgen. Ze komen vlak bij je staan en zijn totaal niet bang of agressief.

Aan het eind van de avond begon er wat activiteit te komen op de weg hier langs de camperplaats. Je kon de zwaailichten al de berg af zien komen. De hele operatie verliep relaxed. Eerst worden de kruispunten afgezet en komt de politie op de motor het parcours langs rijden. Wij werden er netjes op attent gemaakt door een begeleidende wagen dat we niet op het trottoir mochten blijven staan en dat we een stuk verder wel mochten staan.

Deel van de romp over de gehele breedte van de weg en trottoirs

We stonden uiteindelijk met slechts een man of tien, allemaal locals. Ook onze Franse buren  van de camperplaats kwamen nog net op tijd aanlopen.

Het is een imposant gezicht om die grote delen van het vliegtuig op een aanhanger langs te zien komen.

Deel van de romp

De vleugel

De staart.

De verkeersborden worden weggehaald en als ze voorbij zijn worden ze weer teruggeplaatst.

Wel vreemd dat de Franse buren van ons niet wisten dat dit transport nu plaatsvond en wij wel.

We zijn al een paar jaar van plan om naar dit transport te gaan kijken maar steeds als wij in de buurt zijn is er geen. Nu dus wel. Die schrappen we van de lijst.

Zaterdag 2 april 2016.

Via Auch zijn we, voornamelijk over de N21, naar Bergerac gereden en staan nu op de Aire de Camping-Car te Bergerac. N44.87105 E0.50344. Mooie camperplaats aan een heel groot park. Op de fiets door het park is het ca. 3 kilometer naar het centrum.

Het historische centrum ziet er leuk uit. Veel vakwerk huizen. Toevallig stonden er op een parkeerplaats aan de rivier oude rallywagens zoals een Traction Avant, Panhard en Citroen SM. Ook nog een Triumph TR4. Leuk om te zien.

Zondag 3 april 2016.

Van Bergerac zijn we verder over de N21 naar Ouradour sur Glane gereden. Deze route bevalt prima. Komt waarschijnlijk ook doordat we deze in het weekend hebben gereden. Alles reed lekker door. We waren redelijk vroeg op de mooie camperplaats, N45.93567 E1.02489, waardoor we nog ruim de tijd hadden om het verwoeste dorps te bezoeken. We zijn hier als eens een keer geweest. De Duitsers hebben op 10 juni 1944, omdat ze in het verkeerde dorp aankwamen, alle bewoners vermoord en de huizen verwoest. Verschrikkelijk wat hier is gebeurd.

Een deel van de verwoeste stad

Aan het einde van de middag hebben we nog even buiten kunnen zitten en van het uitzicht genoten. Aan het begin van de avond begon het te regenen en te onweren.

Maandag 4 april 2016.

Van Ouradour sur Glane zijn we over de A20 naar Saran gereden. Dit is meestal onze laatste stop voordat we naar huis rijden. Gewoonlijk een rustige camperplaats met sanistation. Het was wel druk op de camperplaats, hij stond helemaal vol. Komt ook doordat een aantal campers dwars geparkeerd stonden waardoor de capacitijd halveert.

Midden in de nacht was het erg onrustig omdat een paar jongelui het nodig vonden om luid claxonnerend over de camperplaats te gaan rijden. Ze hoeven morgen zeker niet bijtijds op hun werk te zijn…..

Dinsdag 5 pril 2016.

We zijn redelijk vroeg vertrokken uit Saran en zijn over de N104 langs Parijs gereden. Doordat we vroeg waren was het niet zo druk als andere keren. Verder zijn we deze keer over de A1 via Brussel en Antwerpen naar huis gereden.

(Visited 2 times, 1 visits today)
Dit bericht is geplaatst in cat RV Berichten, Jaar 2016. Bookmark de permalink.