2016 Moezel en Zuid Frankrijk.

Maandag 12 september 2016.

Omdat we geen zin hebben om in de file te staan vertrekken we pas rond 10:30 uur. Eerst nog even de tank volgegooid en de LPG flessen gevuld en dan via de A28 en A2 richting Maastricht. Klein beetje oponthoud voor de stoplichten maar verder geen problemen. Vlak voor Luik hebben we de route via Verviers naar Wittlich genomen. Het was wel erg warm in de camper, vooral omdat de zon er precies in scheen.

Tegen 15:30 uur waren we bij de camperplaats in Minheim, N49.86593 E6.94179, waar we een tijdje geleden ook geweest zijn. We hadden verwacht dat er plaats genoeg zou zijn maar dat viel tegen. Bij de ingang stond een bord dat de camperplaats volledig bezet was. We waren al aan het keren om weer te vertrekken toen er een vriendelijk Duitser naar ons wenkte dat we verder moesten komen. Hij zou binnen vijf minuten vertrekken. Wel aardig van hem om ons even te waarschuwen. Na even wachten hadden wij toch een prima plaats op de volle camperplaats.

Dinsdag 13 september 2016.

Het was erg warm vandaag zodat we besloten hebben om maar niets te doen en bij de camper te blijven. Een beetje lezen e.d. in het zonnetje. Je kon tot diep in de avond nog buiten zitten.

Woensdag 14 september 2016.

Ook vandaag was het weer erg warm. In de loop van de middag hebben we de fiets gepakt en zijn naar Piesport en Neumagen-Dhron gereden. Daar nog even rond gekeken. Bij een wijnhuis was men bezig om de flessen met wijn van etiketten te voorzien. Is nog wel veel handwerk daar. Lijkt of de tijd hier stil heeft gestaan. Eerst de flessen uit een palletkrat halen en op de band zetten. Dan gaan ze de machine in waar iemand de doppen over de hals zet. De machine maakt deze dan dicht en plakt er een etiket op. Met de hand wordt dan het etiket over de fles geplakt waarna de flessen weer opnieuw in een palletkrat gelegd worden.

Donderdag 15 september 2016.

Door het installeren van een update van de NKC app voor camperplaatsen zijn alle offline kaarten van de Ipad verdwenen. Lastig om een camperplaats te zoeken onderweg. Daarom zijn we maar even op de fiets gestapt en naar Piesport gereden. De VVV daar heeft een wifi hotspot. Werkt wel niet optimaal maar na een aantal keer proberen is het toch gelukt op de kaart van Duitsland te downloaden.

We zijn ook nog maar even boodschappen gaan doen bij de supermarkt in het dorp.

In de loop van de middag veranderde het weer. Er kwam steeds meer wind en aan het begin van de avond begon het te regenen. Gelukkig hadden wij net op tijd alle spullen binnen gezet en de luifel opgedraaid.

De wandeling naar het kruis aan de overzijde van de Moezel bewaren we nog maar een keer tot ons volgend bezoek hier.

Vrijdag 16 september 2016.

We zijn weer verder noordwaarts gereden langs de Moezel. We kwamen langs Zeltingen – Rachtig en daar was nog plaats op de camperplaats N49.95474 E7.00986. Een tijdje geleden kwamen we hier ook langs en het leek ons wel een leuke plek.

Het dorpje is leuk om even doorheen te lopen maar verder is er hier ook niet veel te doen.

Zaterdag 17 september 2016.

We zijn maar weer verder gegaan langs de Moezel en naar Koblenz gereden en staan daar nu op de bus parking N50.36569 E7.57383. Het is behoorlijk druk. Op een paar autobussen na staat het vol met campers.

Vanaf de camper is het ongeveer 1,5 kilometer naar de Altstad via de Moselradweg langs de Moezel. Er liggen diverse riviercruiseschepen aan de kade. De oude stad valt eigenlijk een beetje tegen. Was er wel erg druk. Het is natuurlijk ook zaterdagmiddag. Allemaal tentjes waar iets te eten te halen is en veel terrasjes. Maar de oude gebouwen vielen wat tegen.

Zondag 18 september 2016.

Vanmorgen op de fiets naar Deutches Eck, de plaats waar de Moezel de Rijn in stroomt. Het was er al behoorlijk druk met toeristen. We hebben een stuk door de stad gelopen en zijn daarna terug naar de camper gereden voor de koffie.

In de loop van de middag hebben we de fiets weer gepakt en zijn een stuk over de Moselradweg gereden naar Winningen. Een leuk plaatsje met allemaal druivenranken langs de gevels.

Maandag 19 september 2016.

Vanochtend uit Koblenz vertrokken. We zijn langs de Rijn zuidwaarts gereden. Mooie route met uitzicht op het water. Ten zuiden van Bingen zijn we op de camperplaats van Ober Hilbersheim terecht gekomen N49.89792 E8.02432. Hele mooie camperplaats met voorzieningen maar het dorp is helaas niets.

Dinsdag 20 september 2016.

Omdat de weersverwachting een beetje tegenvalt voor Zuid Duitsland hebben we toch maar besloten om richting de Zuid Franse kust te gaan.

Over de A61 richting Basel en ter hoogte van Mulhouse de A36 op naar Briancon. Ging lekker vlot vandaag want er was eigenlijk niet zoveel verkeer op de weg. Bij wegwerkzaamheden hadden we dan ook geen oponthoud. Bij de grensovergang bij Mulhouse werd het verkeer over één baan geleid en werd er gecontroleerd. Wij hebben er geen last van gehad. Tegen het einde van de middag zijn we naar de camperplaats in Arc et Senans gegaan N47.03225 E5.78084. Hier vonden we gelukkig nog een mooi plekje. Het was er wel druk.

Woensdag 21 september 2016.

Vanuit Arc et Senans zijn we via Bourg en Bresse naar Grenoble gereden. Het laatste stuk naar Grenoble, de D1075, schoot niet erg op. Veel bochten, langzaam verkeer voor je en veel verkeersdrempels in de dorpjes. Vanaf Grenoble zuidwaarts richting Sisteron schoot het gelukkig wel goed op.

We zijn gestopt in Serres, een dorpje dat een middeleeuws oud deel heeft tegen de berg aan. Leuk om eens door naar boven te lopen waar je een mooi uitzicht hebt over de omgeving. De camperplaats ligt achter het Toeristenbureau N44.42995 E5.71829.

Donderdag 22 september 2016.

Na een rustige nacht zijn we bijtijds vertrokken richting St. Tropez. Eerst hebben we nog bij de Super U brood en wat andere dingen gekocht en zijn bij Sisteron de A51 (Tol) opgegaan. Via Aix en Provence over de A8 (Tol) richting Nice. Vanaf de afslag Vidauban via een (te smalle) weg binnendoor richting de kust.

Omstreeks half twee waren we al op de camperplaats in Ramatouelle N43.23893 E6.66149. Gelukkig was er nog genoeg plaats. In het weekend zal het wel vol komen te staan.

Omdat het hier behoorlijk warm is en de zon volop schijnt zijn we nog lekker een tijdje in zee gaan zwemmen en hebben we nog op het strand gelegen.

Vrijdag 23 september 2016.

Vandaag was het weer lekker warm met volop zon. De dag hebben we bij de camper en aan het strand doorgebracht.

Zaterdag 24 september 2016.

Het was vandaag bewolkt maar wel lekker weer. Mooie dag om naar de markt in St. Tropez te gaan. Het is ongeveer zes kilometer op de fiets tot in St. Tropez. De markt was ontzettend druk zodat we er snel weer af waren.

Er lag een aantal grote zeilschepen in de haven die deelnemen aan Les Voiles de St. Tropez, een internationale zeilwedstrijd. Ze stonden op het punt om te vertrekken. Leuk om dit vanaf de vuurtoren aan het begin van de havenmond gade te slaan.

Later in de middag, toen we weer op de camperplaats waren was de bewolking verdwenen en kwam de zon weer door.

We zijn dus nog even gaan zwemmen en hebben nog even op het strand gelegen.

Zondag 25 september 2016.

Vandaag was het weer stralend weer. Een strak blauwe hemel en volop zon. Dus de hele dag op het strand doorgebracht.

Maandag 26 september 2016.

Vanochtend was het wat bewolkt dus mooi weer om nog eens naar St. Tropez te gaan. Rond de middag was de bewolking echter alweer verdwenen en scheen de zon weer volop.

We hebben de fietsen op de pier bij de haven gestald en zijn eerst langs de boten in de oude en nieuwe haven gelopen. Was er niet zo druk meer als afgelopen zaterdag.

In een winkel bij de haven gelijk een paar slangenklemmen gekocht omdat de waterpomp niet lekker meer loopt doordat de aansluiting van de pomp los is geraakt. Vanaf de haven zijn we door het dorp gelopen naar de citadel. Hier heb je een mooi uitzicht over de omgeving en de vele schepen op zee. Van bovenaf zagen we dat er veel zeilschepen terugkwamen. We zijn daarna dus naar de haven gelopen en hebben een tijdje bij de haven aan de zeezijde gezeten om de binnenlopende zeilschepen te zien. De finish lag vlak voor ons. Daarna nog even over de pier gelopen en naar het aanleggen van de zeilschepen gekeken. Toen een Engels zeilschip de haven binnenliep stond er een doedelzakspeler aan dek te spelen. Zo trek je de aandacht wel. Aan dek van een ander schip stond een klein kanon dat werd afgeschoten. Een enorme knal.

Later bij de camper nog even een duik in zee genomen.

Dinsdag 27 september 2016.

Vandaag doen we kalm aan. Vanochtend was de zeilrace hier vlak voor het strand. Mooi gezicht. Er stond alleen niet veel wind. Zal morgen beter zijn is de verwachting.

Vanmiddag hebben we een paar uur een wandeling gemaakt over het pad langs de zee dat naar St. Tropez leidt.

Woensdag 28 september 2016.

Het is weer warm en zonnig. Vanmorgen en vanmiddag in de zee gezwommen en op het strand gelegen. Toen we aan het einde van de middag weer bij de camper zaten nodigden onze Frans buren uit Chamonix ons uit voor een aperitief. Gezellig een uurtje zitten kletsen. Zij zouden morgen naar Budapest vertrekken maar omdat er vandaag een bomaanslag geweest is zien ze maar van de reis af en gaan morgen naar huis.

Donderdag 29 september 2016.

Vanochtend koffie gedronken bij een NL stel uit Brielle die tegenover ons staan. Bij de camper gebleven vandaag en weer in zee gezwommen. Stond wel een frisse wind maar volop zon en warm. Aan het eind van de middag een wijntje gedronken met Wim en Ineke.

Vrijdag 30 september 2016.

Vandaag nog een keer naar St. Tropez geweest. Alle wedstrijdschepen waren de haven al uit en de start van de klassiekers vond plaats in de baai tegenover de haven en St. Maxime. Mooi gezicht om al deze schepen te zien starten. Aan het eind van de middag lag er een zeilschip in de haven met flinke schade aan de boeg. Zonde. We hoorden dat er ook nog een paar schepen met een gebroken mast zijn binnengelopen.

Zaterdag 1 oktober 2016.

Het weer was vandaag wat minder. Er is zelfs een klein buitje gevallen. Daarom zijn we nog een keer het Sentier du Littoral op gelopen. Ditmaal tot voorbij de punt waar je een mooi uitzicht hebt op de zee. Er ligt daar aan het water een klein restaurant, peperduur, maar wel bijna helemaal bezet. Je zit dan op het strand en bijna in de zee.

Op de terugweg kwamen we Wim en Ineke tegen. We hebben aan het einde van de middag nog even gezellig met hen geborreld.

Zondag 2 oktober 2016.

Wim en Ineke zijn vanmorgen weer vertrokken en wij hebben vandaag kalm aan gedaan. We zijn nog naar het strand geweest en hebben nog in zee gezwommen. Het weer is nog steeds prima. Volop zon met een graad of 25.

Maandag 3 oktober 2016.

We zijn om ongeveer 09:30 vertrokken van Les Tamaris en zijn eerst naar de supermarkt bij Cogolin gereden om boodschappen te doen. Daarna zijn we naar de camperplaats Bonne-Terasse gereden in Ramatuelle N43.21126 E6.66217. Dit is een grote camperplaats waar veel langstaanders zijn. Er hangt overigens wel een leuke sfeer. Het ligt bijna direct aan zee.

Gelukkig waren er nog een paar plaatsen vrij waardoor wij een mooie plek hebben gevonden. In de loop van de middag en avond komen er steeds meer campers bij tot dat de plaats helemaal vol is. Zelf in de nacht om 03:00 kwam er nog een camper een plaats zoeken.

Dinsdag 4 oktober 2016.

De bakker was erg vroeg vanochtend. We zijn dus maar blijven liggen.

In de loop van de ochtend zijn we op de fiets naar de supermarkt (Spar) gereden. Ligt op ongeveer twee kilometer afstand. Daarna nog wat gelezen en vanmiddag de zee weer in.

Woensdag 5 oktober 2016.

Vanaf het strand hier loopt weer het Sentier du Littoral, alleen een stuk pittiger dan het deel dat we vorige week hebben gelopen. Je moet hier veel meer over de rotsen klimmen. Uiteindelijk gelukkig toch de juiste afslag genomen en bij de vuurtoren op Cap Camarat uitgekomen. Jammer dat het op een defensieterrein ligt en je er niet bij mag komen.

Via een omweg een andere route terug genomen die wel een stuk gemakkelijker naar beneden loopt.

Aan het einde van de middag nog even naar het strand geweest en gezwommen.

Tegen de avond kwam er wat bewolking opzetten en begon het hard te waaien. Voorbode voor minder weer?

Donderdag 6 oktober 2016.

Het waait vanmorgen flink en de temperatuur is ook lager.

Omdat het weer wat minder is zijn we uit Ramatuelle vertrokken en zijn in St. Maxime eerst nog even boodschappen gaan doen. Vandaar doorgereden naar Draguignan en verder over de D955 door de Verdon heen. Prachtige route door de Grand Canyon van Frankrijk. Tegen 14:00 uur waren we op de camperplaats van Castellane N43.84641 E6.51484, waar we vorig jaar ook geweest zijn.

Het was hier een stuk kouder dan aan zee.

We hebben nog een rondje oude centrum gemaakt en zijn de berg op gelopen naar het kapelletje. Daar aangekomen bleek dat hij gesloten was wegens onderhoud. Bovenop heb je een mooi uitzicht over de Verdon. Er stond wel een frisse wind waardoor we weer snel naar beneden zijn gegaan.

In de avond stond het weer bijna vol met campers op de camperplaats. De buitenisolatie maar weer aangebracht, dit maal niet tegen de warmte maar tegen de kou.

Vrijdag 7 oktober 2016.

We zijn via een ommetje langs het Lac de Castillon in St. André les Alpes aangekomen. Een klein plaatsje met een leuk centrumpje. Hier vlakbij springen de paragliders van een berg af en landen een stukje verderop.

Vanmiddag een stuk gelopen en bij de landingsplaats van de parapenters zitten kijken. Lijkt me leuk om te doen.

Vanmiddag ook bij de VVV wat gegevens over wandelingen gehaald.

Op de camperplaats aan de rand van het dorp stonden we met drie campers N43.96527 E6.50722.

Het was vandaag gelukkig weer mooi weer met de gehele dag zon.

Zaterdag 8 oktober 2016.

Het is vannacht behoorlijk koud geweest. Het ijs stond op de dakluiken en in de camper was het maar drie graden. De zon kwam gelukkig snel door waardoor het de hele dag verder prima zonnig weer was.

We zijn de route gaan lopen naar Les Deux Saints. Twee standbeelden van heiligen boven op de berg. Vandaar heb je een mooi uitzicht over de landingsplaats van de parapenters en het meer. Was wel een hele klim.

Vandaar zijn we naar het kapelletje Chapelle Martin gegaan, wat lager  op de berg, maar deze was gesloten. Toen weer afgedaald en verder naar boven naar Chateau Meouilles. Het is tegenwoordig een vier sterren hotel. Daarna zijn we terug gelopen naar het dorp en hebben nog een tijdje zitten kijken naar de landing van de parapenters.

Zondag 9 oktober 2016.

Weer zonnig vandaag. Tegen de middag zijn we een wandeling over de berg gaan maken. We zijn een flink stuk naar boven gelopen en daar blijkt nog een landingsplaats van parapenten te zijn. Na een uur of drie lopen zijn we weer terug bij de camper.

Maandag 10 oktober 2016.

Het heeft weer gevroren vannacht maar met een extra dekbed hiervan geen last gehad.

Aan het einde van de ochtend zijn we uit St. André les Alpes vertrokken en zijn via de N202 naar de N85, de Route Napoleon, naar Digne les Bains gereden. Vandaar verder naar Chateau Arnoux, waar een sanistation is. Hier hebben we op de camperplaats nog even koffie gedronken. Verder over de N85 via Sisteron naar Chichilianne waar we vannacht blijven staan op N45.03330 E6.40686. We zitten nu op ongeveer 1.000 meter hoogte en het begint al flink koud te worden.

Dinsdag 11 oktober 2016.

Goed koud in Chichilianne. Maar wat wil je op deze hoogte. Vanmorgen nog even een vragenlijst ingevuld en naar de VVV gebracht. Zou me niet verbazen dat er volgend jaar meer voorzieningen zijn en dat er dan betaald moet gaan worden. Jammer. Het is net zo’n mooie plaats.

We zijn tot Grenoble over de D1075 gegaan en hebben vanaf Grenoble de tolweg genomen. Eerst de A480 en daarna de A48. Verder nog over een stuk A43 richting Lyon. Vóór Lyon afgeslagen naar de  N346 tot de afslag naar Bourg en Bresse. Reed lekker door zodat we al om ongeveer 15:00 uur in Bourg en Bresse waren op de camperplaats bij Monastir le Brou  N46.19842 E5.23747. Hadden we nog mooi de tijd om even het centrum in te gaan.

Onderweg, vlak na Grenoble, zijn we nog even langs de camperplaats in Sassenage gereden. Is een aardige plaats met voorzieningen. Je zou er per fiets naar het centrum van Grenoble kunnen rijden. Misschien iets voor een volgende keer.

Woensdag 12 oktober 2016.

Het is weer behoorlijk koud geweest vannacht. Het ijs zat op de voorruit isolatie.

Over de D1083  zijn we verder naar het noorden gereden. Het was niet druk op de weg waardoor we lekker door konden rijden. Uiteindelijk zijn we op de camperplaats in Thaon les Vosges N48.25023 E6.42541 uitgekomen, verder dan we oorspronkelijk van plan waren.

We staan hier aan het riviertje waar we een paar jaar geleden ook gestaan hebben.

Donderdag 13 oktober 2016.

Na eerst naar het sanistation geweest te zijn dat hier bij de camperplaats ligt zijn we weer veder gegaan. Schoot lekker op. We zijn via Martelange gereden en hebben daar nog even de tank vol gegooid. Wat een slechte weg van Martelange naar Bastogne. Men was overigens wel bezig om de weg opnieuw te asfalteren. Hopen dat het de volgende reis klaar is.

Via Luik en Maastricht zijn we naar huis gereden. Om ongeveer half zes waren we weer in Oosterhout.

(Visited 3 times, 1 visits today)
Dit bericht is geplaatst in cat RV Berichten, Jaar 2016. Bookmark de permalink.